Annons

Vilka foton vill vi ha här på Fotosidan?

Produkter
(logga in för att koppla)

ulltand

Aktiv medlem
Just det är min fråga. Vilka bilder vill vi ha här?

Vilken nivå vill FS ha? Ngt som passar alla som har en kamera eller ngt som passar de som vill ha lite mer av sin fotografi?

Det finns en mjukstart för de som är osäkra.

Och ja, jag står ut med hård kritik på mina bilder!
 

Photosession

Aktiv medlem
Att du bara orkar hålla på...!

Om du nu vill ha ett forum där man kan såga folk vid fotknölarna bara för att bilden inte passar just dig, varför startar du inte ett eget forum då.

Ett forum där du kan säga precis vad du vill utan att hålla igen, ett forum där du kan agera totalt hämningslöst utan att behöva ta ansvar för vad du säger...

Tror att det är många med mig som kan hålla med om att du inte tillhör den mest sympatiske kommentatören på FS...
 

Teodorian

Aktiv medlem
FILM) (ulltand skrev:
Just det är min fråga. Vilka bilder vill vi ha här?

Vilken nivå vill FS ha? Ngt som passar alla som har en kamera eller ngt som passar de som vill ha lite mer av sin fotografi?

Det finns en mjukstart för de som är osäkra.

Och ja, jag står ut med hård kritik på mina bilder!
Alla medlemmar skall givetvis ha obegränsad rätt att lägga upp precis vilka bilder som helst så länge de inte bryter mot givna etiska regler.

Att lägga upp en bild är en handling med två syften: vilja att visa upp och vilja att få respons.

Mångfalden är en av styrkorna med forum som Fotosidan. Att begränsa just mångsidigheten i alla dess dimensioner är ett uttryck för makt och inskränkthet till egna värderingar och preferenser.

Det är upp till var och en på Fotosidan att välja i och värdera hela utbudet av forum, bilder, artiklar mm.

Alla har ansvar för att förbättra Fotosidan genom att tex komma med tips och idéer till redaktionen, starta diskussioner mm.
 

afe

Aktiv medlem
Det finns andra webbplatser, med (mycket) högre krav på bildkvalitet än FS. Jag föreslår att du besöker dem, om du nu tycker det är så hemska bilder på FS.

Du får förstås tycka vad du vill, men man kan tycka att du vid det här laget bara är att gilla läget angående de bilder som postas här ...
 

2L8

Avslutat medlemskap
Photosession skrev:
Att du bara orkar hålla på...!

Om du nu vill ha ett forum där man kan såga folk vid fotknölarna bara för att bilden inte passar just dig, varför startar du inte ett eget forum då.

Ett forum där du kan säga precis vad du vill utan att hålla igen, ett forum där du kan agera totalt hämningslöst utan att behöva ta ansvar för vad du säger...

Tror att det är många med mig som kan hålla med om att du inte tillhör den mest sympatiske kommentatören på FS...
Mycket bra skrivet! efter att ha läst Ulf´s kommentarer av andras bilder blir jag häpen...hur kan man agera så brutalt! och sedan säg att man inte har en enda dålig bild här på fotosidan:) Smaken är som sagt VÄLDIGT olika!

Till ULF! byt forum så slipper vi bli förpestade av dina kommentarer!
 

jas39

Aktiv medlem
Som några var inne på i en annan tråd, kan man inte skapa en generell uppvisningspool där kommentarerna är av gästbokskaraktär.

Och sedan ha kritikpoolerna för just kritik.

Jag vill framhålla vikten av dialog i bildkritiken. Första steget tycker jag är att fotografen resonerar kring skapandet av bilden. Då har man ju så att säga satt utgångspunkten för kritiken.
 

Ubbe 1

Aktiv medlem
Ulf Johansson skrev:
Just det är min fråga. Vilka bilder vill vi ha här?

Öhhh....hört ordspråket "Att kasta sten i glashus" ??? Gjorde en titt bland dina bilder och kom snabbt fram till att dessa definitivt inte bör utgöra en referensram uppåt, vad det gäller kvalite´på här förekommande bilder.



Och ja, jag står ut med hård kritik på mina bilder!

Att du tål kritik säger ingenting. Att förstå kritik är det som är av värde.... och kärnan i att förstå kritik är självkännedom. Har man inte ngn självkännedom så blir det svårt, för att inte säga omöjligt, att ge konstruktiv kritik till andra.

Mitt tips är: Rannsaka dig själv innan du börjar fundera över andra här på forumet.

Over and out.../U
 

Mattsen

Aktiv medlem
Re: Re: Vilka foton vill vi ha här på Fotosidan?

Teodorian skrev:
Alla medlemmar skall givetvis ha obegränsad rätt att lägga upp precis vilka bilder som helst så länge de inte bryter mot givna etiska regler.
Det är den inställningen som gör/har gjort FS till en bildvisarplats ala Aftonbladet...

Den här tråden är väl den sjuttioelfte eller nåt sånt på temat så det finnns de som tycker annorlunda än du.

Men du kan vara lugn Tore. Den är och kommer med stor sannolikt att förbli "en sida för alla med en kamera". Kul för många - visst - men helt klart fösvinner det allt fler "pärlor" (typ erfarna fotografer, fotografer med bildseende osv) som för ett par år sedan gav de mest givande bildkommentarerna här på FS. De upplever att FS inte längre har så mkt att erbjuda den som är genuint intresserad/begåvad av/i Foto. Tyvvärr.
 

Teodorian

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Vilka foton vill vi ha här på Fotosidan?

Mattsen skrev:
Det är den inställningen som gör/har gjort FS till en bildvisarplats ala Aftonbladet...

Den här tråden är väl den sjuttioelfte eller nåt sånt på temat så det finnns de som tycker annorlunda än du.

Men du kan vara lugn Tore. Den är och kommer med stor sannolikt att förbli "en sida för alla med en kamera". Kul för många - visst - men helt klart fösvinner det allt fler "pärlor" (typ erfarna fotografer, fotografer med bildseende osv) som för ett par år sedan gav de mest givande bildkommentarerna här på FS. De upplever att FS inte längre har så mkt att erbjuda den som är genuint intresserad/begåvad av/i Foto. Tyvvärr.
Till TV.n finns en fjärrkontroll. Tråkar en kanal ut mig kan jag byta till en annan.

Är jag inte nöjd med en tidning kan jag köpa/prenumera på en konkurrent eller vara utan.

Trivs jag inte på Fotosidan går det bra att välja ett annat alternativ.

Om fotografer lämnat Fotosidan har de tagit ställning och ansvar för att finna något annat som ger dem bättre behovstillfredsställelse. Det är utmärkt och vad var och en skall göra.

Om du och andra är missnöjda med bilder eller annat på Fotosidan har du tre alternativ:

1) Klaga och hoppas att andra skall tycka som du,

2) Acceptera läget och ta tillvara på det du trots allt finner positivt på Fotosidan,

3) Ta ansvar för ditt missnöje och flytta till ett annat forum.

Vad väljer du?
 

mannbro

Aktiv medlem
Hehe, ulltand går på som om han hade betalt för det...

Visst, alla ska få ha rätt att ladda upp vilka bilder de vill...men jag hade gärna tagit en ulltand-sågning vilken dag som helst...ärlighet varar längst, om än levererat med ett väldigt trubbigt verktyg ;-)
 

hansen2

Aktiv medlem
Ulltand;

Gör som jag, ge upp! :)
Insåg till slut för en tid sedan att FS inte kommer gå i den riktning jag önskar. Ingen mening att fäkta vidare alltså.

Ett alternativ skulle kunna vara att nätverka, dvs att man t.ex mailar en bildlänk till likasinnade och ber om kritik. Nackdelen är väl att man till slut lär känna varandra och kritiken bli mer tillrättalagd?

Så till dina bilder och tål kritik ...
Du har ju varit med ett tag och det där med "tål kritik" i kombination med vissa av dina bilder tolkar jag som att det är ett försök till att få igång en mer mustig kritik eller?
Vad jag menar är att dina senaste sex bilder och några till skulle jag inte ens fundera på att publicera. De är, enligt mitt tycke och smak, av typen familjebilder/mjukstartsbilder eller till synes rena vådaskott.

Som sagt, ge upp ... det var rätt skönt att göra det och lägga energin på annat.

/Johan
 

Teodorian

Aktiv medlem
hansen2 skrev:
Ulltand;

Gör som jag, ge upp! :)
Insåg till slut för en tid sedan att FS inte kommer gå i den riktning jag önskar. Ingen mening att fäkta vidare alltså.

Ett alternativ skulle kunna vara att nätverka, dvs att man t.ex mailar en bildlänk till likasinnade och ber om kritik. Nackdelen är väl att man till slut lär känna varandra och kritiken bli mer tillrättalagd?

Så till dina bilder och tål kritik ...
Du har ju varit med ett tag och det där med "tål kritik" i kombination med vissa av dina bilder tolkar jag som att det är ett försök till att få igång en mer mustig kritik eller?
Vad jag menar är att dina senaste sex bilder och några till skulle jag inte ens fundera på att publicera. De är, enligt mitt tycke och smak, av typen familjebilder/mjukstartsbilder eller till synes rena vådaskott.

Som sagt, ge upp ... det var rätt skönt att göra det och lägga energin på annat.

/Johan
Så klokt! Du har alltså valt alternativ 2) ovan.

Vad är det, tror du, som gör att du och andra missnöjda medlemmar inte tar steget fullt ut och lämnar Fotosidan dvs går på alternativ 3) enligt min indelning?
 

hansen2

Aktiv medlem
Jag kör på alternativ två. Har accepterat den fs-kurs som råder och är således inte längre missnöjd. Anledningen till fortsatt medlemskap är att formumet är bra att söka svar i.

Kan bara svara för mig själv men jag fann inget annat svenskt alternativ till fs och därför försökte jag påverka sajten i den riktning jag önskade.

/Johan
 

Mattsen

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Vilka foton vill vi ha här på Fotosidan?

Teodorian skrev:
Om du och andra är missnöjda med bilder eller annat på Fotosidan har du tre alternativ:

1) Klaga och hoppas att andra skall tycka som du,

2) Acceptera läget och ta tillvara på det du trots allt finner positivt på Fotosidan,

3) Ta ansvar för ditt missnöje och flytta till ett annat forum.

Vad väljer du?
De som driver/äger sajten är de som till syvende och sist avgör hur den ska se ut och vilka medlemmar som är "välkomna". Ofta är det $$$ som blir det avgörande - på gott och ont. Det hade säkert varit en tung aspekt för mig oxå om jag drev en sajt som denna.

Det du kallar klaga är också min, precis som din, "rättighet" som betalande medlem att försöka PÅVERKA snarare än att klaga.

Jag, och jag är nog inte ensam, har kanske en "förmåga" att uttrycka mig en smula syrligt ibland och då inte för att klaga utan snarare för att jag är besviken på FS utveckling. Men precis som du skriver finns alltid en utväg som tex ditt alternativ 3 om man inte trivs. Problemet är väl att det inte finns något svenskt motstycke till FS idag. Jag har faktiskt funderat på att dra igång ett "FS" då med högre krav vad gäller tilltänkta medlemmars driv och intresse för foto. Men det saknas tid. Tiden som finns måste läggas på att dra in de där kulorna till "mat & husrum" i första hand.

Jag kommer nog fortsättningsvis att lobba för att FS inte ska vara för "alla med en kamera". Men kanske lite mer bakom kulliserna och något mer ödmjukt....

Så det som ligger närmast till hands är nog alt 2.

En annan grej som får mig att fundera över vad vissa medlemmar gör här överhuvudtaget. Alltså en fundering ingen "klagan". Ibland kikar jag på en medlems profil. Han (sällan en hon) har en "kameraväska" som skulle göra en fotobutik avundsjuk och ibland har han plåtat sedan min mamma var ung. Oj, tänker jag, vad spännande det ska bli att kika på hans bilder... Letar efter den länken, men tji, inte en enda liten minibild ens gång! För mig både snopet, irriterande och inte minst förvånande.
 
ANNONS