Annons

hur får jag det att bli bra?

Produkter
(logga in för att koppla)

johan

Medlem
har nu fått tag på en modell för porträttfotografering utomhus i morgon. hur ska jag göra ett enkelt upplägg för att få det att bli bra?

:confused:
 

BiNo

Aktiv medlem
upplägg

Hejsan!
det tekniska är jag inte så bra på, men när det gäller det konstnärliga tycker jag inte du ska planera och bestämma alltför mycket, utan låta det mer eller mindre komma till dig, försök först bara få bra kontakt med modellen så hon känner sig avslappnad, DET är viktigt, vad jag också tycker personligen är att låta modellen bara röra sig som hon vill och du knäpper när du tycker, vissa porträttbilder/modellbilder kan man tyvärr riktigt "se" att fotografen sagt håll handen så, vrid huvudet så...etc
Försök att fånga hennes personlighet. Hoppas du får mer tips vad gäller det tekniska, ska bli kul att se sen hur det blir. Lycka till:)
/Bibi
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Kan bara instämma med Bibi. En annan bra grej är att reka miljöer innan plåtningen, så ni inte spenderar halva tiden att leta.

Att verka säker, även om du inte är det, är viktigt. Modellen ska ju lita på att du kan det där. Tveka och vela är ingen bra idé, det gör henne bara nervös.

Lycka till!
 

leica

Aktiv medlem
plåta ett par "tomma" rullar först,och sen när du märker att det funkar så laddar du kameran!Du spar in mkt, film på det sättet!brukar funka för mig i alla fall!

Lycka till!
 

Liax

Aktiv medlem
Hej Johan!

Jag skulle nog påstå att det är värt att tänka ut ett par bildideer i förväg. Det brukar underlätta avsevärt och om inte annat få "igång" både dig själv och modellen. Dessutom får det modellen att slappna av och känna förtroende om du börjar med att visa vägen. Sedan kan du precis som Bibi skrev tidigare låta det gå av sig självt. Många bra bildideer kan uppstå på plats under själva fotograferingen.

Sätt dig ner och känn efter vad du vill få ut av fotograferingen. Är det tex ansiktsporträtt du ska ta, eller hel/halvfigur. Eller vill du låta miljön spela en roll i bilderna. Kanske är det allt sammans.

Tänk ut en eller ett par lämpliga miljöer i förväg, visualisera själva fotograferingen inom dig. Dvs gå igenom själva fotograferingen i fantasin (där använder jag kort tele, beskär bilden hårt, enbart ansiktet, tar bilden något ovanifrån, kort skärpedjup, osv). På så sätt är du väl förberedd när det väl är dags!

Hälsn. Joakim
 

Helena

Aktiv medlem
Jag måste juh faktiskt erkänna att jag hoppar när jag fotograferar... vet inte varför men jag hoppar upp och ner på plats lite då och då :) Det funkar för mig...

Planera allt du vill göra i förskott... vad du vill ha för ljus och som det redan är sagt kolla efter bra miljöer! Jag gilar lite enhetliga dova miljöer men du kanske behöver leta efter något helt annat...

Rita upp lite förslag i huvudet och säg till din modell vad denne ska ha på sig... om du är ute efter kontraster, stadsporträtt, miljöporträtt osv...

Mina förslag är alltså:
Planera bilden - hitta platsen - hitta modellen - hoppa upp och ner :) - framkalla och bli glad :)
 
ANNONS