Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minneskort till Canon EOS 70D för att filma

Produkter
(logga in för att koppla)

Lashis

Medlem
Hej på er

Jag har en Canon 70D och testade i vintras att filma lite men märkte att den slutade efter bara några sekunder. Testade att sänka upplösningen och framerate och genast fungerade det bättre.
Jag misstänker därför att jag har ett för slött minneskort, trots att jag köpte ett snabbt.

Vad är det bästa minneskortet man kan köpa som stöds av 70D som också klarar av att spara tillräckligt snabbt för att jag ska kunna utnyttja min kamera till fullo?

Tänker väl att 32 GB ska vara rimlig storlek på kortet.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Det står i bruksanvisningen vad kravet är på minneskortet.
(för 7D Mark II är kravet på CF-kort min. 30MB/s hastighet och SD-kort 20MB)
Den garanterade skrivhastigheten är det som gäller inte läshastigheten som oftast är betydligt högre.

Vad har du för kort och vad är läs/skriv-hastigheten på kortet?
 

peranders

Aktiv medlem
Om du läser handboken så får man veta på sidan 3 att 20 MB/s behövs om du ska filma med max kvalitet.

Jag brukar läsa instruktionsboken från pärm till pärm en gång och det gör jag för all mina tekniska prylar. Det är ett bra sätt att inte missa några käcka finesser.
 

Lashis

Medlem
Jag har idag ett SanDisk Ultra (SD HC I) Ska enligt etiketten klara av 30 MB/s, det är ett minneskort som lever kvar sedan min gamla kamera.

Tack för tipsen och länkarna, nu vet jag mer exakt vilket kort jag ska sikta på.
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
Siffran på etiketten är läshastighet, och som om inte det vore nog, finns ingen garanti för att man uppnår den hastigheten, även om det inte är fullt lika illa som med närverkshastigheter.

Skrivhastigheten är en annan grej, och den påverkas också av vilken apparat som skriver.

Så finns det en grej till som man ibland får lära sig den hårda vägen:
Högsta fart på skrivning får man om man har ett nyformaterat kort.

Om man har ett kort där det redan ligger filer lite här och var, med luckor emellan, är det vanligt att kameran stannar om man tar video. Skrivhastigheten sjunker vid fragmentering, och den kan sjunka så mycket att också ett snabbt kort inte förmår spara video så fort som kameran matar på, och då blir det stopp.
 

Lashis

Medlem
Siffran på etiketten är läshastighet, och som om inte det vore nog, finns ingen garanti för att man uppnår den hastigheten, även om det inte är fullt lika illa som med närverkshastigheter.

Skrivhastigheten är en annan grej, och den påverkas också av vilken apparat som skriver.

Så finns det en grej till som man ibland får lära sig den hårda vägen:
Högsta fart på skrivning får man om man har ett nyformaterat kort.

Om man har ett kort där det redan ligger filer lite här och var, med luckor emellan, är det vanligt att kameran stannar om man tar video. Skrivhastigheten sjunker vid fragmentering, och den kan sjunka så mycket att också ett snabbt kort inte förmår spara video så fort som kameran matar på, och då blir det stopp.
Intressant! Jag brukar formatera mitt kort i kameran när jag lämnat av bilder på datorn, vilket jag gör rätt frekvent. Så detta bör inte vara något problem egentligen antar jag.

Men bra info, tack!
 

PeterWem

Aktiv medlem
Intressant! Jag brukar formatera mitt kort i kameran när jag lämnat av bilder på datorn, vilket jag gör rätt frekvent. Så detta bör inte vara något problem egentligen antar jag.

Men bra info, tack!
Glöm inte lågnivåformatering då och då. Jag gör det alltid men jag kommmer heller inte kunna återskapa minneskortet om jag skulle behöva det.
 
ANNONS