Annons

Sensorrengöring

Produkter
(logga in för att koppla)

snap01

Aktiv medlem
Dom som kör med svabbar utan att se sensorn i realtid chansar verkligen, för när du blåser med bälgen innan så vet du inte om något trillar ner på sensorn efter du tex vänt kameran. Kan ligga inne i kameran och drar du en svabb över något som fallit ner på sensorn så är risk att den blir repad.

Jag har själv råkat ut för det för länge sedan på en Nikon D800 skulle kostat 8000 kr att byta, Nikon gav rabatt o tog 6000 kr för bytet. Använde i många år bara blåsbälg o svabbar funkade bra tills jag repade sensorn.

För att nästan kunna göra det 100% säkert så tycker jag att man gör på följande sätt.
1. Blås med blåsbälg
2. Checka sensorn om det sitter något kvar på sensorn med en sensorloupe.
3. Sitter det kvar o det är bara partiklar plocka bort dom med gelsticken superenkelt.
4. Har du fått olja från kameraschaktet på sensorytan använd rätta medlet från tex visible dust. Använd en svabb att ta bort det men kolla av sensorytan precis innan vet att det inte ligger något sandkorn etc på ytan som kan skada din sensor.

Enligt Nikon service så är det vanligt att dom får in skadade sensorer. När jag var uppe där senast hos Nikon så plockade dom bort dammkorn med typ rispapper. Ni som tror att det går att bara byta ut glaset på sensorn, så visst går det men det behöver trimmas in o kostnaden skulle bli dyrare än att bara byta sensorn.

http://www.hegethorns.se/Meny/Foto/Kameratillbehor/Rengoring___Vard/Visible_Dust_Quasar_plus_Sensor_Magnifier_7x?id=0700254853635

Med pentax gelstick (finns andra märken) men jag har bara kört med den funkar hur bra som helst. Enkelt o riskfritt. Tryck bara inte för hårt och dra inte i sidled.Bara upp o ner som en stämpel.
 

Stene_68

Aktiv medlem
Tack för svaren. Ska testa gel stick sen. Men jag kom på att det kan vara vätskan (sensor clean) som lämnat fläckar efter sig, Hur kan man få bort dessa? Det hjälper inte att göra om rengöringen och köra med en torr svabb efter eller använda smetar away.
 
ANNONS