Annons

Olympus OM-D

noyfb

Aktiv medlem
Det beror som jag ser det helt på vad du använder den till. Upplevelsen med spegellöst är valdigt olik dslr. Bildkvaliteten är helt magnifik med Olympus 16 mpix sensorn. Men spegellöst passar inte rörliga motiv.
Vardagsfoto med två barn men har ambitioner. Gillar att fota människor i vardagliga situationer. Gatufoto javisst men känns som man måste ha 400mm nu för tiden. ;-)

Det jag gillar med M5:an är mobiliteten dvs att jag med enkelhet kan ta med den överallt (liten och vädertätad) och detta utan att tumma på kvalitén.

Jag filmar en del så IS i kamerahuset lockar tillsammans med lågt brus vid höga ISO.

Jag var hos fotokungen och klämde på Fujifilm X-Pro1 och X-E1. Jag är inte riktigt sams med EVF men kan kanske tänka mig att prova om allt annat stämmer.

Vet att C-AF på M5:an inte går att jämföra med t.ex. Canons men jag använder inte den så mycket. Förlitar mig på snabb AF för de situationerna (fota barn).


Så, baserat på ovanstående, ska jag packa ihop mitt Canon set och byta in för en hållkäften snygg M5:a? :)
 

PMD

Aktiv medlem
Jag tycker att det låter som att du redan har bestämt dig. :)

Jag har inte använt min Canonutrustning sen jag köpte min E-M5 nån gång i juni förra året.

Å andra sidan har jag kvar min Canonutrustning så jag har både hängslen och livrem. :)
 

noyfb

Aktiv medlem
Jag tycker att det låter som att du redan har bestämt dig. :)

Jag har inte använt min Canonutrustning sen jag köpte min E-M5 nån gång i juni förra året.

Å andra sidan har jag kvar min Canonutrustning så jag har både hängslen och livrem. :)
Ok. Tack. Låter förtroendeingivande.

De funderingar jag har är...
1. EVF. Hur ont gör det att lämna OVF?
2. Interlaced FullHD video och ingen 24/25 fps? Hur tänkte de här? Egentligen ingen fråga men någon som filmar en del och kan kommentera?
3. Gräns för lägsta slutartid vid AutoISO. Har läst att det ska gå att få till på M5:an via Flash Slow Limit. Någon som provat?
4. Blixt. Hittade en FL-600R som verkar motsvara en speedlite men ser ut som det saknas High speed sync. Någon som kan kommentera hur M5:an arbetar med blixt? Såg att det finns en Commander funktion (perfekt).
5. Hur snabb är AF egentligen i jämförelse med Canons 550D/600D?
6. Vilket omvandlingstal för brännvidd pratar vi om för MFT? 2x?

Ska se om något är öppet idag så jag kanske kan få klämma på en.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
När jag har testat OM-D har jag blivit väldigt imponerad av sökaren, det är absolut ingen OVF, men acceptabelt ändå. Jag skulle lätt kunna vänja mig vid en EVF i den kvalitén.
 

MattiasBredberg

Aktiv medlem
Ok. Tack. Låter förtroendeingivande.

De funderingar jag har är...
1. EVF. Hur ont gör det att lämna OVF?
2. Interlaced FullHD video och ingen 24/25 fps? Hur tänkte de här? Egentligen ingen fråga men någon som filmar en del och kan kommentera?
3. Gräns för lägsta slutartid vid AutoISO. Har läst att det ska gå att få till på M5:an via Flash Slow Limit. Någon som provat?
4. Blixt. Hittade en FL-600R som verkar motsvara en speedlite men ser ut som det saknas High speed sync. Någon som kan kommentera hur M5:an arbetar med blixt? Såg att det finns en Commander funktion (perfekt).
5. Hur snabb är AF egentligen i jämförelse med Canons 550D/600D?
6. Vilket omvandlingstal för brännvidd pratar vi om för MFT? 2x?

Ska se om något är öppet idag så jag kanske kan få klämma på en.
Jag har en E-PM2 med VF-2 (VF-2 lär vara samma sökare som finns på OMD fast löstagbar). Jag har haft en Sony A65 men bytte ner mig till en Sony A55:a så jag har alltså två med EVF.

Jag har bara upplevt fördelar med EVF jmf med OVF. När jag köpte min A65:a som ersatte min A580 så var jag mycket tveksam till EVF men blev fullständigt förbluffad över hur bra den var och hur mycket bättre den var än en vanlig OVF. Nu är inte Olympus EVF lika bra (men fortfarande mycket bra), men jag ser fortfarande inte några nackdelar egentligen.
Möjligheten till manuell fokus via fokusförstoring finns ju inte med OVF. Möjligheten att uppfatta om man valt rätt vitbalans finns ju inte heller med OVF även om EVF inte är helt exakt heller. Möjligheten att se hur exponeringen kommer att bli. All information man får direkt i displayen via tex super control panel som gör det så lätt att ändra i princip alla inställningar utan att ta ögat från sökaren.

Jag kan inte jämföra med Canon men den är minst lika snabb på enbilds AF som mina Sony. Helt enkelt blixtsnabb. Följande AF är mycket bättre än på min förra Olympus, E-PL2, men jag har inte lärt mig att bemästra den. Den BÖR kunna fixa ett barn i skidbacken, men när jag hade den med mig på semestern i Trysil över nyår lyckades jag inte riktigt men det tror jag handlar om lite övning. Fokus verkade hänga med i sig. Hade aldrig gått med min förra E-PL2:a och går givetvis inte alls att jämföra med en riktigt DSLR eller DSLT.

Nu har jag som sagt en E-PM2, men den är ju på många sätt likvärdig.
 

noyfb

Aktiv medlem
Tack Daniel och Mattias.

X-Pro1 har en hybrid viewfinder som jag tyckte var riktigt läcker. En OVF med "overlays". Tror även att det gick att zooma med den.
Är jag bekant med fördelarna med en EVF som faktiskt är många och bra. Det är mest lagg och avsaknaden av djupseende som skrämmer mig med EVF.
Ska komma åt och klämma på en E-M5 i veckan.

Fotar idag en hel del med extern blixt eftersom det är så förbenat mörkt i detta land och det blir mycket inomhus på vintern. E-M5 ska ju ha snorbra möerkerseende men tror ändå att blixt är ett måste eftersom små barn kräver snabba slutartider.
 

PMD

Aktiv medlem
1. EVF. Hur ont gör det att lämna OVF?
Lite ont ibland, men smärtan är kontrollerbar. I vissa situationer tycker jag t.o.m. att en EVF är en fördel (t.ex. att man kan se skärpedjupet när man bländar ner och att sökaren anpassar sig till omgivande ljus så att man faktiskt ser något när det är mörkt).

EVF:en i E-M5 är (tillsammans med EVF:en i Sony A99) den bästa jag har tittat i. Jag har inte jämfört dem sida vid sida, så jag kan inte säga vilken som är bäst. Gissningsvis borde Sony-sökaren vara lite bättre pga sin högre upplösning.

Man kan öka uppdateringsfrekvensen för sökaren i E-M5 till den dubbla om man tycker att den flimrar för mycket.

Å andra sidan finns det ju fördelar med en OVF också. Batterioberoende, inte minst.

4. Blixt. Hittade en FL-600R som verkar motsvara en speedlite men ser ut som det saknas High speed sync. Någon som kan kommentera hur M5:an arbetar med blixt? Såg att det finns en Commander funktion (perfekt).
Olympus var först med high speed sync (som de kallar "Super FP"; kom 1986 i blixten F-280) så jag skulle bli förvånad om det inte finns på åtminstone deras highend-blixtar. Så vitt jag kan utröna så finns det på FL-36R och FL-600R (men inte på FL-300R som jag har).

Den lilla medföljande clip-on-blixten kan fungera som commander.

6. Vilket omvandlingstal för brännvidd pratar vi om för MFT? 2x?
Ja.
 

noyfb

Aktiv medlem
@Per. Stort tack.
Hur är laggen i EVF:n i lite mörkare miljöer när du panorerar kameran?
Fördubbla frekvensen borde fixa det hyfsat tycker jag.

Bra info om Super FP. Visste inte det.

Apropå blixtar så ser ju FL-300R riktigt rolig och portabel ut. Hur långt klarar man sig med den blixten (ledtal 28 mot 48 som min speedlite har) och upplever du att man kan studsa blixten bra med den? Vore kewl om man kunde vända på blixten också och studsa den bakåt/uppåt. Går det?
 

PMD

Aktiv medlem
Hur är laggen i EVF:n i lite mörkare miljöer när du panorerar kameran?
Om du syftar på fördröjningen i sökaren så är den acceptabel, tycker jag. Däremot märker man av lite gungning pga bildstabiliseringen om man panorerar rejält ryckigt.

Fördubbla frekvensen borde fixa det hyfsat tycker jag.
Jo, men jag märker ingen skillnad i normal lampbelysning kvällstid inomhus. Det är ju möjligt att olika människor är olika känsliga för sånt. En annan sak är att det blir alltmer grynigt ju mörkare miljö man befinner sig i, men det har ju inte med uppdateringsfrekvensen att göra.

Apropå blixtar så ser ju FL-300R riktigt rolig och portabel ut. Hur långt klarar man sig med den blixten (ledtal 28 mot 48 som min speedlite har) och upplever du att man kan studsa blixten bra med den? Vore kewl om man kunde vända på blixten också och studsa den bakåt/uppåt. Går det?
Jag skaffade FL-300R att ha till min E-PL3 för att hålla nere storleken på utrustningen. Den är rätt OK, men lite klen i stora rum. Ett normalt vardagsrum (hur man nu avgör hur stort ett sånt är) klarar den dock av. Mitt vardagsrum har trätak (dvs omålat trä) och det klarar inte blixten av att studsa mot. Ett vitt tak går kanske bättre.

En FL-600R (eller en FL-36R) ligger nog rätt högt upp på inköpslistan, helt enkelt för att få högre effekt. Metz gör också Olympuskompatibla blixtar som går att styra trådlöst, men de är större än de kompakta Olympusblixtarna.

Till min Canonkamera har jag två stycken 430EX II, och det är verkligen trevligt att kunna ställa upp två blixtar i ett rum (med eller utan studs mot vägg eller tak) och sen styra dem trådlöst från kameran medan man rör sig i rummet. Jag vill nog ha två blixtar till Olympussystemet också, så småningom.

(SIdokommentar: jag tycker att Olympus trådlösa blixtsystem är lättare att komma igång och använda än Canons. Båda fungerar bra när man har ställt in dem, men det gick mycket snabbare att komma igång med Olympus.)

Det går inte att montera blixten baklänges, och även om det hade gått så skulle kontakterna i blixtskon hamna helt fel då.

Om man vill studsa bakåt uppåt så går det bra om man håller blixten löst i ena handen (kameran i den andra) och styr den trådlöst med den medföljande lilla clip-on-blixten.
 

noyfb

Aktiv medlem
Återigen tack. Bra info. Har börjat kolla på vad jag kan sälja av. :)

Men har kollat runt lite på objektiv. Finns det någon bra sida med mer info? Är helt nya termer och finns tydligen adaptrar för att kunna köra FT objektiv också (eller vad det nu var).

Olympus eller Panasonic objektiv? Vilka är bäst? Finns en del zoomar men ingen med fast minsta bländare.
Är lite orolig att jag kommer få ännu större DoF med en mindre sensor så känns som att fasta glas är mer rätt för mig.

Och var är alla vädertätade objektiv? Hittade bara två varav den ena är kitobjektivet som är skitstort.
 

PMD

Aktiv medlem
Vilken är bäst, FL-36R eller 600R?
Skiljer en tusing?
FL-600R är nyare och har en LED-lampa (för videofilmning, antar jag). FL-36R är en utgående (eller kanske t.o.m. utgången modell) som antagligen säljs tills fotohandlarnas lager är slut.

I övrigt vet jag inte riktigt vad som skiljer dem åt. Det kanske finns något på olympus.se?

Min FL-300R var klenare än jag trodde. Nckdelen är också att man inte kan rikta den som man vill.
Jo, den är inte så stark, men det är en kompromiss man nog måste göra med en så liten blixt.
 

PMD

Aktiv medlem
Men har kollat runt lite på objektiv. Finns det någon bra sida med mer info?
http://www.four-thirds.org/en/microft/lense.html är en hyfsat bra översikt.

Det finns även ett par objektiv från Sigma för m4/3 som inte är med i den där sammanställningen (antagligen för att Sigma inte är officiell medlem i m4/3-konsortiet). Sigmas m4/3-objektiv är varianter av samma för APS-C så de är kanske lite onödigt stora, men de är rätt billiga och har fått väldigt bra kritik.

Är helt nya termer och finns tydligen adaptrar för att kunna köra FT objektiv också (eller vad det nu var).
Det finns adaptrar till i stort sett alla objektiv för att kunna montera dem på en m4/3-kamera. Det är rätt kul, men i längden är det lite tröttsamt med manuella objektiv, tycker jag.

Four Thirds-objektiven är de enda som kan använda AF på en m4/3-kamera (med adapter förstås), men det går oftast rätt långsamt. Four Thirds-objektiv är anpassade för Phase Detect-AF men m4/3-kamerorna har ju kontrast-AF.

Olympus eller Panasonic objektiv? Vilka är bäst?
Ja. :)
Det beror på vad du är ute efter. En del Panasonicobjektiv är bättre än motsvarande Olympusobjektiv, och tvärtom. Panasonic och Olympus har inte heller helt överlappande sortiment så för vissa slags objektiv finns bara en tillverkare att välja på.

Finns en del zoomar men ingen med fast minsta bländare.
Då har du missat Panasonic 12-35/2.8 och Panasonic 35-100/2.8.
(Men jag tror att du menar fast största bländare.)

Är lite orolig att jag kommer få ännu större DoF med en mindre sensor så känns som att fasta glas är mer rätt för mig.
Det börjar komma en hel del sådana till m4/3. T.ex. så tycker jag att Olympus 45/1.8 är ett obligatoriskt inköp för varje m4/3-kameraägare. :)

Och var är alla vädertätade objektiv? Hittade bara två varav den ena är kitobjektivet som är skitstort.
Om jag minns rätt så finns det nu fyra vädertätade m4/3-objektiv, två från Panasonic (de ovan nämnda zoomarna med fast ljusstyrka) och två från Olympus, 12-50/3.5-6.3 och 60/2.8 Macro.

"Skitstort" tycker jag nog inte att 12-50 är. Det är rätt långt för att vara ett m4/3-kitobjektiv, men jämfört med i stort sett vilket zoomobjektiv som helst till en APS-C-spegelreflex så är det litet och nätt.
 

noyfb

Aktiv medlem
Underbart!!! Tack igen Per.

Såg Panasonic 12-35/2.8 efter att jag skrev mitt inlägg. Den ser ju riktigt bra ut men satte nattwhiskeyn i halsen när jag såg priset.
Huset i sig kostar mer än min 600D när det var nytt och de riktigt roliga objektiven är svindyra.
Det tog ju udden av mitt värsta ha begär.

Den där Olympus 45/1,8 som du nämner verkar helt klart intressant för porträtt och gatufoto. Sedan vill man ju täcka upp vidvinkel och normal. Olympus 12/2 kostar över 6 000:- och sedan en Panasonic 25/1,4 för 5 000:-. Då blir det billigare med Panasonic zoomen.
*suck*


Edit: Kanske Panasonic 20/1,7 som alternativ normal. Bara dryga 3 000.
 

PMD

Aktiv medlem
Såg Panasonic 12-35/2.8 efter att jag skrev mitt inlägg. Den ser ju riktigt bra ut men satte nattwhiskeyn i halsen när jag såg priset.
Man blir lätt van vid att m4/3-objektiv är tämligen billiga (även de riktigt bra), så jag förstår din reaktion, men kolla gärna vad "motsvarande" objektiv från Canon kostar. Det där som har bränvidden 24-70, ljusstyrka 2.8, är vädertätat och har en röd ring ...
(En del kommer nu att protestera och hävda att det inte riktigt är motsvarande, men på många sätt och vis är det motsvarigheten till Panasonic 12-35 även om det förstås finns egenskaper som skiljer).

Huset i sig kostar mer än min 600D när det var nytt och de riktigt roliga objektiven är svindyra.
Det tog ju udden av mitt värsta ha begär.

Den där Olympus 45/1,8 som du nämner verkar helt klart intressant för porträtt och gatufoto. Sedan vill man ju täcka upp vidvinkel och normal. Olympus 12/2 kostar över 6 000:- och sedan en Panasonic 25/1,4 för 5 000:-. Då blir det billigare med Panasonic zoomen.
*suck*

Edit: Kanske Panasonic 20/1,7 som alternativ normal. Bara dryga 3 000.
Det finns lite att fundera på. :)

Panasonic 14/2.5 kan vara ett alternativ till Olympus 12/2. 14/2.5 har man kunnat köpa till mycket lågt pris det senaste halvåret eller så. Jag köpte mitt exemplar för 1990:- inklusive en Panasonic GF3. Jag tror att man fortfarande kan hitta det objektivet till mycket bra pris.
 

tullmejs

Aktiv medlem
FL-36R (nyare blixten) har fyra ej två batterier, så lite tyngre (antar jag) och laddar om snabbare!

[uppdatering: det är tvärtom]
 
Senast redigerad av en moderator:

mapem

Aktiv medlem
Man blir lätt van vid att m4/3-objektiv är tämligen billiga (även de riktigt bra), så jag förstår din reaktion, men kolla gärna vad "motsvarande" objektiv från Canon kostar. Det där som har bränvidden 24-70, ljusstyrka 2.8, är vädertätat och har en röd ring ...
(En del kommer nu att protestera och hävda att det inte riktigt är motsvarande, men på många sätt och vis är det motsvarigheten till Panasonic 12-35 även om det förstås finns egenskaper som skiljer).

....
Som f d Canonanvändare ligger det nära till hands för mig att jämföra objektiv mellan systemen. Att 12-35/2,8 på 4/3 motsvarar 24-70/2,8L på FF är ju ganska uppenbart om man tittar på motsvarande bildvinkel och ljusstyrka. Sen kan man ju veckla in sig hur mycket som helst i skillnaderna vad gäller skärpedjup och sensorstorleksrelaterad teoretisk brusnivå och så vidare. Men struntar man i det och kollar på t ex SLRGear så är de två gluggarna ungefär lika bra så länge 24-70 sitter på en 7D, men på en 1DIII så ökar kantoskärpan dramatiskt och då framstår Panasonicgluggen faktiskt som bra mycket bättre (och då har jag som sagt bortsett ifrån sensorstorleksrelaterat brus) och då är ju ändå 24-70 konstruerad för FF-kameror som t ex 1DIII. Frågan är hur det ser ut om man gör lika stora förstoringar från båda objektiven. Bilden från FF-gluggen behöver ju bara förstoras hälften så mycket för att få samma slutstorlek. Jag vet inte om man kan jämföra direkt mellan systemen på det här sättet.

På samma sätt har det roat mig att jämföra den så förkättrade kitgluggen 12-50 med EF 24-105/4. Ungefär samma omfång. Och det visar sig då att 12-50 är skarpare hela vägen än 24-105/4 L. Med samma reservationer som ovan. Skrev mer om det i en annan tråd, så jag nöjer med mig detta nu. Min slutsats är i alla fall att 12-50 inte är så dålig.

Ytterligare en jämförelse som ligger nära till hands är Pana 35-100/2,8 mot EF 70-200/2,8 L IS. SLRGear har inte testat 35-100 ännu men jag hittade en direkt jämförelse på spanska dslrmagazine. Och de kommer fram till att det inte går att utse en vinnare mellan dessa två. Stämmer deras iakttagelser är det sensationellt.

I alla fall så tycks det vara så att det finns objektiv till OM-D som mer än väl matchar sina mostvarigheter för FF-kameror. Så tycker man själv huset duger för kvalificerat foto så nog finns det objektiv som gör det också. Och det här gällde zoomar. De fasta gluggarna är i allmänhet ännu skarpare.
 

noyfb

Aktiv medlem
Så. Drar tidigare för att se om Fotokungen har en inne som man kan klämma på.

Min nuvarande väska har ett nypris på närmare 20 000:- (gissar på 50% beggat). Om jag väljer MFT vägen så blir det till att bränna bron och sälja tutti.
Läskigt.

Vi får se hur EVF och storleken känns. :)
 
ANNONS