Annons

Arbetsflöde och backup

Produkter
(logga in för att koppla)

Kim_N

Aktiv medlem
Hej!

Jag har fått mycket hjälp här i forumet och nu vänder jag mig återigen till er för lite tips! :)

Jag undrar lite över hur ert arbetsflöde ser ut? Och vad ni har för backup?

Så här jobbar jag idag:
1. Direkt när jag kommer hem från ett jobb laddar jag över alla bilder till en DROBO.
2. När jag arbetar med bilderna gör jag det direkt från DROBON. (har alltså inga bilder i datorn)

Jag har länge trott att jag varit säker med att endast ha bilderna på DROBOn men har insett att jag även behöver säkerhetskopiera den!

Brukar ni ha nån backup med ut på jobb? För att säkerhetskopiera minneskorten direkt?
Hur löser ni backupen hemma?

Jag skulle helst vilja kunna komma åt mina bilder både hemifrån och från kontoret, men har inte hittat nån bra lösning än.

Tacksam för tips!
Kim
 

Kempor

Aktiv medlem
Fotar jag något väldigt viktigt kör jag backup redan i kameran, alltså samma bilder på båda minneskorten. Sen väl hemma för jag över dem till min arbetsdisk (extern hd) vilken backuppas automatiskt av en annan extern hd. Vill jag ha hängslen och livrem bränner jag även ner bilderna på dvd.

Har gått i tankar på att skaffa ännu en hd som förvaras någon annanstans i fall av brand eller åska osv.
 

Kim_N

Aktiv medlem
Du har alltså en kamera med dubbla minneskort? Det har inte jag. :D

Antar att jag måste hitta ett sätt att säkerhetskopiera min Drobo. Men problemet med att inte komma åt bilderna från två ställen kvarstår. Än så länge har jag tänkt att jag får ha Drobon på jobbet och föra över de bilder jag vill jobba med hemma på en extern hårddisk. Lite bökigt men...


Fotar jag något väldigt viktigt kör jag backup redan i kameran, alltså samma bilder på båda minneskorten. Sen väl hemma för jag över dem till min arbetsdisk (extern hd) vilken backuppas automatiskt av en annan extern hd. Vill jag ha hängslen och livrem bränner jag även ner bilderna på dvd.

Har gått i tankar på att skaffa ännu en hd som förvaras någon annanstans i fall av brand eller åska osv.
 

j2^

Aktiv medlem
Jag importerar till Lightroom.
Min arbetsmaskin synkar automatiskt data till den RAID6-array jag har i klädkammaren.
Den servern synkar till en extern USB-disk, samt till två Online-backuptjänster (F-secure och Crashplan).

På så sätt kan jag dessutom nå filerna från valfri plats om det skulle behövas.
 

Kim_N

Aktiv medlem
Tack för svar!

Har precis idag varit och fått hjälp på MacSupport. En lösning som kommer funka kanon för mitt behov. Lägger upp det här så kanske någon annan kan ha nytta av det också! :)

- Jag använder min Drobo och lägger upp alla bilder i (precis som idag), och jobbar även direkt från den.
- Jag har beställt en extern hårddisk som kommer funka som backup.
- Backupen sköts genom Crashplan.
- jag kommer även ha ytterligare en extern hårddisk som jag snabbt kan transportera bilder mellan kontoret och hemmet om jag vill jobba hemma.

Tack för alla svar! Nu är jag redo! :)



Jag importerar till Lightroom.
Min arbetsmaskin synkar automatiskt data till den RAID6-array jag har i klädkammaren.
Den servern synkar till en extern USB-disk, samt till två Online-backuptjänster (F-secure och Crashplan).

På så sätt kan jag dessutom nå filerna från valfri plats om det skulle behövas.
 

Lars Johnsson

Aktiv medlem
Jag gör precis som du. Har alla bilderna på en Drobo S med e-Sata och arbetar från den. Men har en Drobo till som backup. Plus några externa hård-diskar hemma hos min far
 
ANNONS