Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilder för tryck

Produkter
(logga in för att koppla)

Ingerlan

Aktiv medlem
Jag håller på jobba med bilder till en bok om Hälsingland, där bilderna ska vara i fokus. Vad ska jag tänka på för att behandla bilderna så de blir optimala för tryck?

Jag har hittills justerat de bilder jag tycker behöver det med att:
- justera kontrasten
- ibland öka luminansen
- skärpa upp dem ett snäpp med oskarp mask

Är det något mer jag behöver tänka på? Att bilderna är tillräckligt stora och har 300 dpi är självklarheter.

Tar tacksam emot tips!

/Inger
 

Mankan G

Aktiv medlem
Tänk på att använda rätt profil (från tryckeriet) innan du börjar justera kontrast och färger. Dessutom måste ditt eget system/skärm vara kaliberat. Annars är det bättre att lämna bilderna i så ojusterat skick som möjligt till någon som kan göra det åt dig.... Samma sak med uppskärpning. Mängden av USM beror på tryckmetod...
 

Ingerlan

Aktiv medlem
Tänk på att använda rätt profil (från tryckeriet) innan du börjar justera kontrast och färger. Dessutom måste ditt eget system/skärm vara kaliberat. Annars är det bättre att lämna bilderna i så ojusterat skick som möjligt till någon som kan göra det åt dig.... Samma sak med uppskärpning. Mängden av USM beror på tryckmetod...
Tack för tipsen! Ska kontakta tryckeriet för att få deras färgprofil till att börja med.
Vad betyder mängden av USM? Ingen fråga är för dum, hoppas jag... ;-)

/Inger
 

iBoat

Aktiv medlem
Det du redan gjort är en bra start. Ang oskarp mask kan man ofta dra på lite extra eftersom skärpeintrycket "dör" lite när bilden trycks. Ju större bild i tryck desto större radie brukar vara en regel som fungerar bra. Med försiktighet förstås...

Annars är att jobba i rätt profil viktigt, dvs att softproofa med tryckeriets cmykprofil. Då får du ett ganska bra utgångsläge för att se hur det blir i tryck. Det bygger förstås på att du har en skaplig och kalibrerad skärm. Slutligen ska bilden Cmykas med tryckeriets profil (om de vill ha det så).

Oj, jag började skriva i morse och postade först nu. Ser att andra redan har sagt ungefär samma sak.
 

iBoat

Aktiv medlem
Vad betyder mängden av USM? Ingen fråga är för dum, hoppas jag...
/Inger
Det finns säkert många skolor i detta ämne och inget är helt rätt eller helt fel. En liten tumregel jag använder är att ju större bild ju större radie. Anledningen är betraktningsavståndet avgör hur mycket man kan dra på med USM. En stor affisch eller bild på en hel vägg tål ganska hårdhänt hantering med radien. Det kan se hemskt när man ser bilden i 100% i skärmen, men printad och bekraktad på lite större avstånd upplevs den skarpare. USM med stor radie brukar också kallas "lokal kontrast".
 

Mankan G

Aktiv medlem
Det finns en plugin till PS (fungerar även som standalone) som gör detta lysande enkelt. Photokit Sharpener heter den. Den tar bort alla gissningarna. Observera att det fortfarande går att göra det hela ännu bättre manuellt men det blir tillräckligt bra varje gång med denna och mycket bättre jämfört med någon som saknar kunskaper i uppskärpning

Luminous-landscape har testat den med gott resultat http://www.luminous-landscape.com/reviews/software/pk-sharpener.shtml
 

mapem

Aktiv medlem
Clarity, eller Klarhet som det heter i den svenska versionen av Lightroom gör underverk på många annars grådaskiga och grumliga alster. Jag lägger på lite på i stort sett alla bilder.
 

iBoat

Aktiv medlem
Stämmer och om jag inte missminner mig alltför mycket så kommer iden bakom local kontrasthöjningen via USM just från de lirare på Adobe som skapade Lightroom....
Idén bakom USM är asgammal, minst 70 år, och det är först på senare år man har börjat kalla det lokal kontrast. Det låter väl lite coolare :) Förr styrdes storleken av det vi kallar radien med tjockleken och oskärpan på masken, därav namnet Oskarp Mask.
 

Mankan G

Aktiv medlem
Idén bakom USM är asgammal, minst 70 år, .
Är Lightroom och PS så gammalt?

Att USM är gammalt visste jag. Höll på med det redan under den analoga tiden. Det jag trodde var nytt var att använda den i den som en lokal kontrasthöjare på det sätt jag visade ovan.

Nix det är inte min uppfinning. Jag snodde den från luminous-landscape tror jag...... Skit samma. Den är användbar hur som helst...
 

iBoat

Aktiv medlem
Är Lightroom och PS så gammalt?

Att USM är gammalt visste jag. Höll på med det redan under den analoga tiden. Det jag trodde var nytt var att använda den i den som en lokal kontrasthöjare på det sätt jag visade ovan.

Nix det är inte min uppfinning. Jag snodde den från luminous-landscape tror jag...... Skit samma. Den är användbar hur som helst...
Begreppet Lokal Kontrast är nytt, men principen är gammal. Jag höll också på med oskarpa masker på den analoga tiden i början på 80-talet. Fast sedan slutet av 80 talet när USM kom in i den digitala världen har det ju blivit lite mer förfinat och kontrollerbart, milt uttryckt :)
 

Ingerlan

Aktiv medlem
Det du redan gjort är en bra start. Ang oskarp mask kan man ofta dra på lite extra eftersom skärpeintrycket "dör" lite när bilden trycks. Ju större bild i tryck desto större radie brukar vara en regel som fungerar bra. Med försiktighet förstås...

Annars är att jobba i rätt profil viktigt, dvs att softproofa med tryckeriets cmykprofil. Då får du ett ganska bra utgångsläge för att se hur det blir i tryck. Det bygger förstås på att du har en skaplig och kalibrerad skärm. Slutligen ska bilden Cmykas med tryckeriets profil (om de vill ha det så).

Oj, jag började skriva i morse och postade först nu. Ser att andra redan har sagt ungefär samma sak.
Hej igen!

Jag har lyckats få tag i tryckeriets cmyk-profil och installerat den i Photoshop. Kalibreringen av skärmen misslyckades jag med. Använde Spyder3Elite och fick en rosa ton på skärmen. Hade ett litet helvete att få tillbaka den i ursprungligt skick. Min skärm är DELL U2410 ULTRASHARP 24" WIDE TFT BLACK, som enligt reklamen skulle kräva ett minimum av kalibrering...

Nu har jag lagt upp fem st provbilder på min profil. Är det någon som kan tycka till om färgerna ser ok ut? Och ljusheten? Det är det jag är orolig för, att bilderna i tryck inte kommer att se likadana ut som på min skärm.
Vi använder ett tryckeri i Hong Kong, så det är inte helt lätt att kommunicera med dem.
De böcker vi tidigare producerat har det gått bra med. Men den här boken ställer mycket högre krav på bilderna.

Tacksam för synpunkter!
 
ANNONS