Annons

"Kanonfotografer". Vilken teknik?

Produkter
(logga in för att koppla)

Topper

Medlem
Hej!

Pratade i helgen med svärmor som sa att det på 30-talet (och framåt?), fanns något som kallades för "kanonfotografer". Detta ska ha varit en fotograf som stod på ett publikt ställe. En park, ett torg osv. som direktframkallade bilder för några ören.

Lite googling på termen "kanonfotograf" ger denna beskrivning men det sägs inte vilken teknik som användes bakom framkallning mm. Polaroid kom ju inte förrän på 50-talet så jag är nyfiken på hur processen gick till, och vilken typ av kamera som användes.

http://aforum.genealogi.se/discus/messages/11906/191490.jpg
http://media31.dimu.no/media/image/OMU/OB.A13295/19682?width=500

/Thomas
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag har för mig läst om fotografer i andra länder som framkallat filmen och sedan kontaktkopierat den på plats i sin lilla kameralåda. Kanske använde de en sådan teknik?

Jag vet att det fanns fotografer som fotograferade de som hoppade på en sightseeingbåt i Malmö och sedan när båten kom tillbaka var bilderna framkallade så man kunde köpa kopior direkt. Förekom nog också fotografer som fotograferade i början av fester och återkom med kopior innan festen var slut.

Ser fram emot en förklaring från någon som vet säkert och i detalj.
 

IngNer

Aktiv medlem
Man använde inte film, utan fotopapper, samma slags papper som man sedan kopierade på.

Först tar man bilden med papperet i en hållare som är inställd på porträttavstånd. Den hållaren kan endera ha ett fyrkantigt hål, vara uppfällbar eller vara flyttbar, för att man ska kunna kopiera negativet med ett fotopapper i läge för kopiering, betydligt längre bak.

Negativet, på papper, framkallas inne i lådan, och sedan tar man ut det, och fortfarande blött sätter man det i kopieringshållaren som man fäller upp framför objektivet. Hållaren är L-formad och sitter med ett gångjärn under objektivet, och den fälls rakt fram när man ska använda den. Inne i kameran sätter man fotopapper på reproavstånd, ungefär dubbla brännvidden, avpassat efter negativhållarens avstånd framför objektivet.

Kopian framkallas på samma sätt som negativet, och man har bilden färdig att skölja drygt fem minuter efter att den togs. Med bikarbonat eliminerar man det mesta av fixet och sköljer den i vattenhinken.

Kanonfotografer bygger i regel sin egen kamera. Framkallare och fix är de vanliga för fotopapper, och man har skålar med vätskorna inne i kameran.

Tekniken används fortfarande på en del håll i världen.
 

Måns H

Aktiv medlem
Denna film visar en sådan fotograf i Afganistan. Mycket intressant tycker jag

Verkligen intressant. Vilken teknik - och bra foto verkar det bli också.

Minns att första gången jag var hos fotograf (det var ett tag sen) använde hon också objektivlocket i st f slutare. Det var en tyst och mjuk teknik. Nåt att ta efter tror jag.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Nä, vi får hoppas att han blev tröstad sedan av ett mycket bättre arvode från de båda filmarna än vad hans kund gav honom!


Denna film visar en sådan fotograf i Afganistan. Mycket intressant tycker jag

http://www.youtube.com/watch?v=18-5xaVfhR8
Fantastisk film!

Själv är jag ett sådant gammalt fossil att jag som liten knatte vid några tillfällen såg några sådana här "kanonfotografer". Följde ofta med något rundresande Tivoli.

Men utan så mycket som ens en ettöring i fickan dök aldrig ens tanken upp på att låta sig avkonterfejas...
.
 
ANNONS