Annons

Fågelidentifikation

Deerhunter_1

Aktiv medlem
Dvärgbeckasin?

Den här lilla fågeln tryckte i gräset, intill två starar jag tyckte var större i jämförelse. Någon som kan bekräfta eller peka på mot rätt ID?

Tack på förhand.
/ Deerhunter
 

Bilagor

Tbirder

Aktiv medlem
I
Den här lilla fågeln tryckte i gräset, intill två starar jag tyckte var större i jämförelse. Någon som kan bekräfta eller peka på mot rätt ID?

Tack på förhand.
/ Deerhunter
Detta är en enkelbeckasin. Dvärgbeckasinen har lite annorlunda form och teckning. Det är lite knepigt att förklara skillnaderna på ett enkelt sätt, så jag hänvisar till fågelboken :)

Mvh Toni
 
Senast ändrad:

Osquar

Aktiv medlem
I

Detta är en enkelbeckasin. Dvärgbeckasinen har lite annorlunda form och teckning. Det är lite knepigt att förklara skillnaderna på ett enkelt sätt, så jag hänvisar till fågelboken :)

Mvh Toni
Det som dock går att se på bilden är näbblängden, vilken är betydligt kortare hos dvärgbeckasinen.

/Oscar
 

LottaLeijon

Aktiv medlem
Denna brungråa lilla runda fågel, aningens större än talgoxe, sprang fram och tillbaka på strandängen ute vid havet. Ramsvikslandet igår, buskage nära, annars karga klippor och stormigt hav. Någon som kan gissa?
 

Bilagor

gavia

Aktiv medlem
Det måste vara någon sorts and, jag fick aldrig se om det var en dyk- eller simand. I min bok Fågelguiden finns den inte. Defekt Gräsand ?
du är inne på helt rätt spår. troligen med domestiska gener. en av de vanligaste frågorna i alla forum typ fejjan i olika grupper. själva teckningen kan variera en hel del.

Med vänlig hälsning peter
 

Tbirder

Aktiv medlem
Jag lade upp dessa två bilder igår på Artportalen, helt övertygad om att det är en grönbena jag fångat. Nu när jag läst om det "typiska ögonbrynsstrecket" så är jag inte alls säker längre...

Kan någon hjälpa mig med detta?

https://www.artportalen.se/Image/1539085
Det är en gluttsnäppa. Ses bla på den svagt uppåtböjda näbben och den vita kilen som går upp på ryggen, vilket syns på bilden där den flyger.

Mvh Toni
 

paanberg

Aktiv medlem
Snäppa?

Denna fotades idag i Orlången (Strax söder om Stockholm). Jag gissar skogssnäppa, men är inte alls säker. Går det att avgöra?

mvh Magnus
 

Bilagor

tumlaren

Aktiv medlem
Flugsnappare

Kan inte denna att passa in som någon titta utan som någon typ av flugsnappare om man tittar på näppen. Bilden är tagen nere vid Stenshuvud i Skåne nu i veckan.
 

Bilagor

ANNONS