Annons

Byta kamera..

Produkter
(logga in för att koppla)

MagnusBerg

Aktiv medlem
MattiasL skrev:
Ok. Så kan man visst göra med D200 också, men jag fattar verkligen inte vad som är bra med att låta kameran välja. Det bara måste ju bli fel hela tiden, eller?
Det är ju det jag försökte påtala i mitt tidigare inlägg. Fast valet av motiv spelar så klart roll. Motiv med ytterst begränsat djup, som brudpar som står bredvid varandra, blir inga problem om alla 11 autofokuspunkter, eller åtminstone de som låser sig, är på brudparet. Plåtar man däremot mycket natur och liknande med förgrund, mellanparti och bakgrund så blir det ofta så att fokus låser på förgrunden. Då får man stänga av AF och ratta manuellt.
 

Rasmus M

Aktiv medlem
Låter som du inte är riktigt vän med din D80 Magnus Berg, jag har aldrig haft problem med att den fokuserar fel.

Jag använder visserligen inte kameran i program lägen, rekomenderar inte program lägen till någon då man förlorar kontrollen som en systemkamera ska ge dig.

En kamera kan bara fokusera på ett djup (kan ge skärpa över ett stort djup dock) således behövs igentligen bara en punkt. När kameran får välja själv i program lägen gör den en gissning på det den tror du vill fotografera, likadant med alla autofokus kameror. Oftast blir det rätt men ibland blir det fel.

11 punkter gör att du inte behöver komponera om lika mycket/ofta som med färre punkter då du kan välja vilken punkt du vill fokusera med.

En annan sak 11 autofokus punkter är bra till är rörliga motiv då kameran har fler punkter att lämna över motivet till om det rör sig.

D80 har dessutom en hel drös andra saker som gör den betydligt bättre än D50. Sökaren är bland det viktigaste i min mening. Skärmen är också betydligt bättre.

Med detta menar jag inte att du ska byta kamera, tror knappast det behövs då D50 levererar bättre bilder än de flesta behöver. Det jag menar är att skillnaden på D80 och D50 är bra mycket större än de flesta tror, det är inte bara några extra AF punkter och 4 megapixlar mer.

Smartaste vore ju att investera i ett eller ett par nya objektiv.

Skulle du ändå vilja byta upp dig så behåll absolut din 18-70.

Skärpedjupet har med avstånd och objektivets brännvidd att göra. Fotar du tex extrema närbilder med makro objektiv så kan du en liten bländare och ändå ha väldigt korta skärpedjup. Fotar du å andra sidan på vidvinkel med ditt 18-70 så kan du ha stor bländare och ändå ett rätt stort skärpedjup, framförallt om du fokuserar på nånting långt bort. Så det är tyvärr inte så lätt att en viss bländarinställning alltid ger samma djup.
 

Rasmus M

Aktiv medlem
MagnusBerg skrev:
Det är ju det jag försökte påtala i mitt tidigare inlägg. Fast valet av motiv spelar så klart roll. Motiv med ytterst begränsat djup, som brudpar som står bredvid varandra, blir inga problem om alla 11 autofokuspunkter, eller åtminstone de som låser sig, är på brudparet. Plåtar man däremot mycket natur och liknande med förgrund, mellanparti och bakgrund så blir det ofta så att fokus låser på förgrunden. Då får man stänga av AF och ratta manuellt.

Va sjutton? :)

Varför inte bara använda kameran i A, S, M och välja vilken fokus punkt du ska ha så slipper du ratta manuellt och du får alltid skärpan precis där du vill ha den. Dessutom skrämmer du inte potentiella köpare med tal om att kameran fokuserar fel ;-)
 

harryett

Aktiv medlem
jag vet inte om du Magnus Berg riktigt förstår hur autofokusen på din kamera fungerar..

Det finns olika AF-inställningar och du behöver absolut inte ratta manuellt för att din kamera vill ha fokus på förgrunden :D

Det automatiska läget är om jag inte missminner mig såk. closest object priority.. dvs den fokuserar på objektet närmast kameran..
Förmodligen har läget en viss prioritet på objekt i mitten av bildrutan.

AF-dynamiskt så fokuserar du på en punkt i bilden samtidigt som kameran hela tiden scannar alla punkterna och justerar AF efter avstånd och rörelse i bildrutan..
Det finns dessutom på de finare kamerorna fler AF-dyn. inställningar

AF-s du väljer en fokuspunkt i sökaren som kameran använder för att ställa in fokus. sedan låses fokus när den hittat avståndet..

AF-c samma som ovanstående förutom att fokus inte låses utan hela tiden justerar i djupled med motivets rörelse.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Jösses, här kan man tala om att gå över ån efter vatten. Jag trodde autofokus skulle underlätta fotograferingen. Det verkar ju jobbigare att hålla reda på alla inställningar än att ställa skärpan manuellt.

Jodå, jag använder också, lite motvilligt, autofokus. Men en punkt i taget, och kontinuerlig AF på tumknappen, inte avtrycket (kan man välja bort det på D80? Annars S-läget på avtrycket). Det funkar väldigt bra för det mesta.
 

harryett

Aktiv medlem
Nejdå Mattias! bara för att många inställningar finns behöver man inte använda dem..

jag använder nästan uteslutande AF(single)

Det enda som kan vara knepigt att förstå i början är AF-dynamisk
 

Rasmus M

Aktiv medlem
Inte knepigt alls. Du kan använda en och alltid använda en men du har möjligheten att byta om du nu skulle vilja/behöva det i framtiden.

Problemet med dagens kameror är att folk köper bland de mer/mest avancerade och sen använder de dem som kompakt point-and-shoot kameror. Visst kan man göra det men man går miste om all den kraft som den mer avancerade kameran ger.

Du kan bara använda en punkt i taget, kameran kan egentligen bara använda en punkt i taget. Gör du på hel automatiskt och kameran markera tre eller fyra punkter så kommer den ändå bara fokusera på ett ställe, linselementen flyttar sig till ett ställe och där ligger fokus, oavsett om kameran har markerat med en eller fyra punkter.

AF underlättar väldigt mycket oftast men man måste ha en väldigt basic förståelse för sin utrustning.

Vad menar du med att välja bort vad på avtrycket? Välja bort AF-C och bara ha AF-S? Eller tvärt om?

Vet inte riktigt vad för nått du fotar men oftast är AF-S det smidigaste. Kan tänka mig att AF-C kan vara bra om brudparet går mot/ifrån dig.
 

Sebastian Mandrean

Aktiv medlem
goldwingbiker skrev:
Men om du gör så att du låser skärpan på mittpunkten o sen flyttar runt kameran...finns det då inte risk att du rör kameran i ljupled och då sitter väl inte skärpan till 100??
Ställer du kameran i´höjdled tex vid porträtt o sen använder den autofokuspunt som ligger på motivets ögon...då blir ju särpan exakt eller?
"Why Focus Recomposing Sucks": http://visual-vacations.com/Photography/focus-recompose_sucks.htm
 

MattiasL

Aktiv medlem
Rasmus M skrev:


Vad menar du med att välja bort vad på avtrycket? Välja bort AF-C och bara ha AF-S? Eller tvärt om?

Vet inte riktigt vad för nått du fotar men oftast är AF-S det smidigaste. Kan tänka mig att AF-C kan vara bra om brudparet går mot/ifrån dig.
Jag har kopplat bort hela AF-funktionen från avtrycket och kör AF-c så länge tumknappen är intryckt.

Nåja, givetvis ska inte jag tala om för andra hur de ska göra, och mitt sätt är mitt sätt. Inte ens säker på att det går med D80. Jag blev bara förvånad över varför man vill låta kameran bestämma vad man vill fokusera på.
 
ANNONS