Annons

Turnékamera i sommar

Produkter
(logga in för att koppla)

bach7617

Aktiv medlem
Jag behöver en hyfsat diskret kamera för konsertfoto (dokumentera backstage och på scen under tiden jag jobbar, jag är inte där på ett fotojobb alltså.)
Normalt fotograferar jag med en Canon 6D men den är för stor för ändamålet.
Jag har också en Lumix G7 som jag gillar mest för video men tycker är lite klen för stillbild, brusig på höga ISO osv.

I fjol lånade jag i Sony A6300 med ett 16-70/4 som gav en del bra bilder.
Nu vill jag skaffa en extra kamera för ändamålet och har sneglat på följande.

Canon m5 ca 12.000:-
+ liten och lätt men ett gränssnitt som jag kan.
- med EF adapter har jag iofs många gluggar att välja mellan men den blir rätt stor.

Lumix GX80 (under 7.000 på kampanj nu med 12-32 och 25 1.7
+ Jag kan gränssnittet och den passar i storlek. Mellanskillnad från de andra modellerna räcker till en bra ljusstark optik, typ 12mm eller 15mm. Jag skulle också kunna ha den som en andra videokamera vid egna konsertjobb.
- micro 4/3 har väl en del begränsningar gentemot APS-C som kan bli avgörande här.

Räcker den ISO mässigt? Är den märkbart bättre (inget lågpassfilter) än en G7?
Är den i klass med A6300?

Sony A6300 (8.000 för hus
et nu, har en gammal Sigma 30 och 19 mm men behöver köpa nå kompletterande optik.
+ bra och pålitlig med fina ISO och DR
- lite röriga menyer. Hade hoppats på bättre pris med en såpass gammal kamera.

Dark horse:Fuji xt-20
Någon talade sig varm för en ny fotoupplevelse och att kitlinsen räcker långt. “Varför inte lära dig nåt nytt i sommar?”

+ inte väldigt mycket dyrare och verkar vara en kul kamera att fota med
- ännu ett system vilket förstås är svårmotiverat…
 

martinot

Aktiv medlem
Kör själv mycket med min lilla GX-80 på sommaren. Tycker inte att det är så enorm skillnad på brus och DR jämfört med APS-C. Det skiljer visserligen på cropfaktor (2.0 vs. 1,5), men i verkligheten när jag ofta croppar mina bilder så gör det (för mig) bättre bildförhållandet på m43-formatet (4:3 vs. normala 3:2) att mindre av bilden "slängs bort".

Mycket hänger vilken optik du har framför och hur ljusstark den är. Det är ju kombinationen sensor och objektiv som avgör bildegenskaperna.

Fördelen med Fuji (har den äldre X-T10) tycker jag är att man får bättre presterande optik/krona jämfört med m43 (har också bra optik, men man får ofta betala ett lite högre premiumpris för motsvarande objektiv jämfört med Fuji).

Så för mest "bang for the buck" gällande objektiv: köp tex. Fuji.

För lättast minst system: kör på m43.

Gällande A6300 (som jag personligen inte tycker har riktigt så bra, eller prisvärd optik) så är ett tips att den finns på bra sommarkampanj hos SP just nu:

https://www.scandinavianphoto.se/produkt/1012584248/sony/a6300-kamerahus?utm_source=nyhetsbrev_v20-17&utm_medium=email&utm_campaign=sony_a6300
 

rronnbac

Aktiv medlem
Om du överväger Canon M5, så kanske det även vore värt att titta på M/10 M3 / M6? Med 22mm f/2.0 så är de små och med god bildkvalitet.
 

martinot

Aktiv medlem
Fujis du nämner i jämförelse med GX80, hur är den i bildkvalité i dåligt ljus?
Och vilken m43optik rekommenderar du?
Du har lite bättre ljusegenskaper på Fuji givet samma bländare pga. skillnaden i sensorstorlek, men kanske inte fullt så stor som ma först tror (lite som sagt beroende på hur man brukar beskära dina bilder, om man gör det).

Mina favoriter är de små fasta "1,7:eek:rna" så som "Leica" 15/1,7, Panasonic 20/1,7, 25/1,7 och Panasonic 42.5/1.7. Alla de fyra är klara favoriter och "must have" enligt mig (sedan är ju 15, 20 och 25 rätt nära varandra i vildvinkel, speciellt 20 och 25, men gillar alla tre på lite olika sätt).
 

PMD

Aktiv medlem
Det finns många fina objektiv i m4/3-systemet. Förutom de som martinot nämnde så finns det motsvarande objektiv från Olympus (17/1.8, 25/1.8 och 45/1.8). Vilka man väljer av dem är nog mest en fråga om tycke och smak. Alla är bra. Jag har Oly 17/1.8, Pana 20/1.7, Pana 25/1.4 och Oly 45/1.8. Bra objektiv allihopa, men Pana 20/1.7 har rätt långsam AF.

Sigma 60/2.8 kan jag också rekommendera. Mycket bang för bucken.

Men du kanske behöver ett zoomobjektiv? För konsertfoto bör det väl vara ljusstarkt (jag antar att du inte kan använda blixt) och då blir det förstås dyrare än de ljussvaga zoomarna.

Panasonic 12-35/2.8, Olympus 12-40/2.8 eller kanske Olympus 12-100/4 är några förslag. Om du behöver en telezoom så finns Panasonic 35-100/2.8, men den behövs förstås inte om du väljer Olympus 12-100 som normalzoom.

den här sidan finns en översikt över samtliga objektiv till m4/3.
 

martinot

Aktiv medlem
Japp, 20/1,7 är rätt slö, och kanske inte helt perfekt optiskt, men gillar den för att den är relativt platt och pankakslik. Rent optiskt så tycker jag både 15/1,7 och 25/1,7 lite bättre och trevliga ur många aspekter.

Kör man Olympus kamerahus så kan de som du nämner vara bättre alternativ, men fungerar även på Lumix (dock lite osäker på hur väl optisk stabilisering integrerar med stabiliseringen på sensorn).

Själv så har jag bla. en billig superzoom på semester när jag inte vill ha med för många objektiv, men den är inte så ljusstark så tror inte det är förstahandsvalet för dig gällande konsertfoto om det inte är hyfsat ljust (kanske mer för andra tillfällen som backstage): https://www.cyberphoto.se/info.php?article=pana14140v2bulk

För lite mörkare fotografering så skulle jag kika närmare på bla. denna: https://www.cyberphoto.se/info.php?article=elmarit1260
 

Chasid

Aktiv medlem
Jag behöver en hyfsat diskret kamera för konsertfoto (dokumentera backstage och på scen under tiden jag jobbar, jag är inte där på ett fotojobb alltså.)
Normalt fotograferar jag med en Canon 6D men den är för stor för ändamålet.
Jag har också en Lumix G7 som jag gillar mest för video men tycker är lite klen för stillbild, brusig på höga ISO osv.

I fjol lånade jag i Sony A6300 med ett 16-70/4 som gav en del bra bilder.
Nu vill jag skaffa en extra kamera för ändamålet och har sneglat på följande.

Canon m5 ca 12.000:-
+ liten och lätt men ett gränssnitt som jag kan.
- med EF adapter har jag iofs många gluggar att välja mellan men den blir rätt stor.

Lumix GX80 (under 7.000 på kampanj nu med 12-32 och 25 1.7
+ Jag kan gränssnittet och den passar i storlek. Mellanskillnad från de andra modellerna räcker till en bra ljusstark optik, typ 12mm eller 15mm. Jag skulle också kunna ha den som en andra videokamera vid egna konsertjobb.
- micro 4/3 har väl en del begränsningar gentemot APS-C som kan bli avgörande här.

Räcker den ISO mässigt? Är den märkbart bättre (inget lågpassfilter) än en G7?
Är den i klass med A6300?

Sony A6300 (8.000 för hus
et nu, har en gammal Sigma 30 och 19 mm men behöver köpa nå kompletterande optik.
+ bra och pålitlig med fina ISO och DR
- lite röriga menyer. Hade hoppats på bättre pris med en såpass gammal kamera.

Dark horse:Fuji xt-20
Någon talade sig varm för en ny fotoupplevelse och att kitlinsen räcker långt. “Varför inte lära dig nåt nytt i sommar?”

+ inte väldigt mycket dyrare och verkar vara en kul kamera att fota med
- ännu ett system vilket förstås är svårmotiverat…
Fujifilm X-T20 + Fujifilm 23/2. Kameran presterar bra på 12.800 och tillsammans med ett 23 med WR är den perfekt för diskret reportagefoto.
 

bach7617

Aktiv medlem
Men du kanske behöver ett zoomobjektiv? För konsertfoto bör det väl vara ljusstarkt (jag antar att du inte kan använda blixt) och då blir det förstås dyrare än de ljussvaga zoomarna.
Det är lustigt, förra året hade jag ett 16-70mm men ser i mina metadata att jag nästan uteslutande valt 16mm eller 70mm. Behovet av zoom är väl mer en bekvämlighet men egentligen går det ju hyfsat fort att byta.
 

bach7617

Aktiv medlem
Mina favoriter är de små fasta "1,7:eek:rna" så som "Leica" 15/1,7, Panasonic 20/1,7, 25/1,7 och Panasonic 42.5/1.7. Alla de fyra är klara favoriter och "must have" enligt mig (sedan är ju 15, 20 och 25 rätt nära varandra i vildvinkel, speciellt 20 och 25, men gillar alla tre på lite olika sätt).
Jag har 20mm 1.7 II och 14-140mm. 25:an ingår ibland i div kampanjer så den kan säkert bli användbar. Om jag skulle vilja ha en ytterligare fast vidvinkel (motsvarande 16mm i APS-C). Har du nån att rekommendera?
 

martinot

Aktiv medlem
Jag har 20mm 1.7 II och 14-140mm. 25:an ingår ibland i div kampanjer så den kan säkert bli användbar. Om jag skulle vilja ha en ytterligare fast vidvinkel (motsvarande 16mm i APS-C). Har du nån att rekommendera?
Har tyvärr faktiskt inte något att rekommendera som jag äger själv (och därmed kunnat testa väl). Det vidvinkligaste fasta objektiv som jag fn. äger för m43 är tidigare nämnda Leica 15/1,7.

De som du kan kika på är den relativt dyra Leica 12/1,4 (ligger i lite för hög prisklass för mig): https://www.ephotozine.com/article/panasonic-leica-dg-summilux-12mm-f-1-4-asph--review-29473

Alternativt kanske detta 12/2 från Olympus:
https://www.ephotozine.com/article/olympus-m-zuiko-digital-ed-12mm-f-2-0-micro-four-thirds-lens-review-17598

Annars är en av nackdelarna med lite mindre sensorer att det just blir både svårare och dyrare att få till riktigt bra vidvinklig optik.

Kanske det då är bättre och mer värt att överväga ett APS-C-system som tex. Fuji X-T20 tillsammans med 16/1,4 WR eller 14/2,8 som jag nämnde innan (och själv har med god erfarenhet av). Kombinera med något mer fast objektiv, och kitzoomen 18-55/2,8-4 så har du ett grymt fint system.
 

PMD

Aktiv medlem
Kör man Olympus kamerahus så kan de som du nämner vara bättre alternativ, men fungerar även på Lumix (dock lite osäker på hur väl optisk stabilisering integrerar med stabiliseringen på sensorn).
Alla m4/3-objektiv fungerar på alla m4/3-kameror.

Vad gäller stabilisering så är det tyvärr så att dual IS inte fungerar med objektiv och kamera från olika tillverkare. Både Olympus och Panasonic har det men bara för sina egna kameror och objektiv.

Inte alla objektiv har stöd för det heller, så man bör kolla upp det och man tycker att det är en viktig egenskap. Själv är jag fantastiskt nöjd med Olympus IBIS så dual IS är inte jätteviktigt för mig för tillfället, men jag kommer förstås att kolla upp vilka alternativ som finns om/när det blir dags att byta kamera.
 

smislo

Aktiv medlem
Fujifilm X-T20 + Fujifilm 23/2. Kameran presterar bra på 12.800 och tillsammans med ett 23 med WR är den perfekt för diskret reportagefoto.
X-T20 plus 18-55/2.8-4 blir perfekt. Har också 23/2 som upplever ibland inte tillräckligt bredd (18mm också för den delen), zoom-en inte mycket större än 23/2 samt med OIS klarar du dig minst 1/15s...
 
ANNONS