Annons

Konvertering från jpg till jpeg

Produkter
(logga in för att koppla)

Raison

Aktiv medlem
Jag har en hel del inskannade bilder med filändelsen jpg.

Min nyinköpta Sony DVD med hårddisk godkänner bara bilder med jpeg. Finns det något konverteringsprogram som omvandlar jpg till jpeg ?
 

perstromgren

Aktiv medlem
Raison skrev:
Jag har en hel del inskannade bilder med filändelsen jpg.

Min nyinköpta Sony DVD med hårddisk godkänner bara bilder med jpeg. Finns det något konverteringsprogram som omvandlar jpg till jpeg ?
Det behövs inget konverteringsprogram; det är bara att döpa om filerna!

"jpg" är helt enkelt en trebokstavsförkorting av "jpeg". DOS och Windows kunde inte ha mer än tre bokstäver som ändelse förr.

Per.
 

Raison

Aktiv medlem
Re: Re: Konvertering från jpg till jpeg

perstromgren skrev:
Det behövs inget konverteringsprogram; det är bara att döpa om filerna!

"jpg" är helt enkelt en trebokstavsförkorting av "jpeg". DOS och Windows kunde inte ha mer än tre bokstäver som ändelse förr.

Per.
Var ändrar jag? Gjorde ett försök i ShellExtension, men då får jag dubbla filändelser "jpeg.jpg och då stämmer inte ISO 9660

Sonny
 

Per_S

Aktiv medlem
Du måste ändra i windows så du ser filtillägen. Detta gör du under "verktyg" -> "Mapp alternativ" -> Klicka på fliken "visning" bläddra ner lite och kryssa ur "Dölj filändelse för kännda filer". Sen kan du bara byta namn på .jpg till jpeg.

Lycka till
 

joppis

Aktiv medlem
Kan det vara så att du kör Windows XP?

Navigera dig fram till:
Explorer -> Tools -> Folder options -> View

Bocka ur inställningen: "Hide extensions for known file types".

Sedan är det bara att byta från jpg till jpeg på filen i Explorer (Utforskaren).

EDIT
Var visst lite långsam snabb där :)
 

Rodin

Aktiv medlem
Det finns ett alternativ till som underlättar en del om det är många filer du vill döpa om.

Öppna mappen som bilderna ligger i.
Högerklicka någonstans i den och välj Nytt -> Textdokument
Vad du döper det till har ingen betydelse.

Dubbelklicka på dokumentet så att det öppnas i notepad (anteckningar på svenska).

I dokumentet skriver du sedan följande:

rename *.jpg *.jpeg

Spara och stäng dokumentet.

Sedan måste du ändra filändelsen till bat istället för txt. För att kunna göra det förutsätter det att du först följt Per Sjöborgs instruktion ovan.

Därefter är det bara att dubbelklicka på den filen. Då kommer alla filer med ändelsen jpg döpas om så att ändelsen blir jpeg.

[EDIT]
Förtydligande: Alla filer som ligger i den aktuella mappen alltså.
 

Raison

Aktiv medlem
Konvertering jpg till jpeg

Tack alla som engagerat sig i frågan.

Jag har följt råden och har ändrat jpg till jpeg.Öppnade bilderna efter ändringen i datorn och det fungerade perfekt.

Har bränt en datasklva och provade i DVDn men jag får fortfarande upp ett utropstecken för varje bild. Troligtvis måste det till någon annan ändring än filändelsen.

De bilder, som jag bränt från kamera med ändelsen jpeg fungerar direkt, så det är inget fel på DVDn.

Jag tror att det måste till en konvertering ?
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag tycker det låter lite märkligt att filändelsen skulle vara boven. Dessutom är .jpg väl den absolut vanligaste ändelsen. Jag tror t ex att Sonys egna kompaktkameror använder den ändelsen för sina JPEG-bilder.

Alltså tror jag man kan vara säker på att det inte är filändelsen utan innehållet som är problemet.

De bilder du har problem med är alltså scannade. Vilken programvara använde du då? Kan du möjligen ha sparat dem i CMYK istället för RGB eller något underformat i JPG som inte stöds av DVD-spelaren.

Det finns ju en mängd olika varianter av JPEG.

Mvh
Anders
 

Raison

Aktiv medlem
Inget stöd för scannade bilder.

Jag har ändrat filändelser i jpegbilderna samt redigerat bilderna, men jag har kommit fram till att min nyinköpta DVDinspelare med hårddisk av fabrikat Sony med beteckning RDR-HXD870S inte har stöd för inskannade bilder i jpeg-format.

Jag har gjort försök med både CD och DVD-skivor samt genom USB-minne.

Bilder som skapats i digitalkamera i jpeg går däremot att läsa i DVDns fotoalbumfunktion.

Går det att konvertera en scannad jpeg-bild till digitalkamerans jpeg-format ?

Någon som har provat andra DVD med inskannade bilder ?
 

AFJ

Aktiv medlem
Sonny, jag tror din slutsats är felaktig. Det borde inte vara så att DVD spelaren bryr sig om huruvida bilden är scannad eller kommer från en kamera. Det viktiga är att filformatet är det korrekta.

Har du möjlighet att svara på frågan hur du scannar bilderna? Vilket program använder du?

Jag är rätt säker på att problemet ligger i hur de scannade bilderna sparas.

Normalt när man scannar kan man välj att spara bilden i en mängd olika format, JPEG, PDF, TIFF mm. Formaten har ofta underformat och inställningar som kan spela roll.

Har du möjlighete att ladda upp en problematisk fil någonstans så kan vi titta på den och se om det är något "skumt" med den?

Eller prova att scanna en bild till TIFF eller BMP. Öppna den sedan i ditt bildbehandlingsprogram och spara den som JPEG i sRGB och försök sedan spela den i DVD:n.

Ge inte upp, det måste gå att lösa! :)
 

Raison

Aktiv medlem
Bilderna har scannats in i en Epson Stylus Photo RX620 och har där sparats i jpeg-format.

Alla bilderna har jag sedan redigerat i Photoshop avseende kontrast och skärpa och där sparat i jpeg.

Jag har kontaktat Sonys support, men har inte fått något svar ännu.
 

AFJ

Aktiv medlem
Raison skrev:
Bilderna har scannats in i en Epson Stylus Photo RX620 och har där sparats i jpeg-format.

Alla bilderna har jag sedan redigerat i Photoshop avseende kontrast och skärpa och där sparat i jpeg.

Jag har kontaktat Sonys support, men har inte fått något svar ännu.
Låter ju onekligen märkligt att det inte skulle fungera.

Jag kan inte Photoshop men jag antar att du där har möjlighet att välja LAB-Color, CMYK eller RGB osv. Kan det vara något sådant som spökar?
 

Raison

Aktiv medlem
Nu har jag scannat in bilder i ICCprofil:sRGBIEC61966-2,1 och de går att läsa i DVD-spelaren och på TV-skärmen.

Om jag däremot sparar tidigare inscannade bilder som sRGB, så fungerar det inte. Bilderna kommer som ett utropstecken på TV-skärmen.

Det blir nog till att scanna om några hundra bilder i sRGB om vi vill se dem i LCD-TVn.
 

Daniel Ahlin

Aktiv medlem
Jag hade ett liknande problem fast med en annan spelare.
Alla bilder från min kamera fungerade utmärkt men så fort jag editerat med photoshop så fungerade det inte längre.

Problemet var att Photoshop sparade progressive jpeg. När jag ändrade det till Baseline så funkar alla bilder.
 

lunma

Aktiv medlem
Du behöver inte scanna om bilderna, gör ett makro i PS för att ändra ICC-profilen och spara dom som jpeg (baseline)

/Mats
 

lunma

Aktiv medlem
När du har valts spara som jpeg får du ytterligare val om komprimering samt om hur jpeg-filen skall läsas: Baseline ("Standard")/Baseline(Optimized)/Progressive. Välj Baseline ("Standard") och lämplig komprineringsgrad.

Spela in detta som ett makro och tillämpa det på hela mappar så går det fort och enkelt att fixa.
Makron skapar du i Actionspaletten. När du är klar kör du makrot med Batchfunktionen under File/Automate

/Mats
 

Raison

Aktiv medlem
Jag har provat att spara i alla alternativen Baseline, både med ICC-profile och utan, men fortfarande går inte bilderna att läsa genom Sonys DVD-spelare och TV-skärm.

/ Sonny
 

Raison

Aktiv medlem
Problemet med bildvisningen löst

DVD-brännaren klarar inte större bilder än 720 * 576 pixlar. Jag har skalat ner några bilder med bredden 720 bildpunkter och det fungerar i DVDn.

Nu återstår det att på enklast möjliga sätt att skala ner bilderna utan att förlora för mycket i kvalitet.

I handboken står det max 720 * 576 bildpunkter eller 4 GB vilket jag tolkat som max 4 GB vilket är lite tvetydigt.
 

AFJ

Aktiv medlem
Re: Problemet med bildvisningen löst

Raison skrev:
DVD-brännaren klarar inte större bilder än 720 * 576 pixlar. Jag har skalat ner några bilder med bredden 720 bildpunkter och det fungerar i DVDn.

Nu återstår det att på enklast möjliga sätt att skala ner bilderna utan att förlora för mycket i kvalitet.

I handboken står det max 720 * 576 bildpunkter eller 4 GB vilket jag tolkat som max 4 GB vilket är lite tvetydigt.
Jag antar att menar spelaren, inte brännaren?

Kan det verkligen vara möjligt att du inte kan spela upp större bilder än 720 x 576??

4GB är ju gigantiskt, kan det verkligen röra sig om samma parameter? Det måste vara en felaktig översättning.

Detta sagt, det kan vara vettigt att skala sina bilder till korrekt pixelstorlek för att DVD-spelaren skall få så lite jobb som möjligt men visst måste det gå att visa bilder som är mer än 720x576 pixlar stora!?

Du skrev ju tidigare att de bilder som kom från kameran inte var något problem. De måste ju vara större än 720x576 pixlar?

Det är något som inte stämmer.
 
ANNONS