Annons

Batteriladdare: Ska det vara så här? Hjälp!

Mesch

Aktiv medlem
Jag skulle gärna vilja ha en för 8 batterier. Är Maha MH-C800S ett bra val?
Jag köpte den efter att ha läst om den på fotosidan i någon tråd. Ska fungera jättebra och det gör den för mig. Har inte kört mer än 4-5 st laddningsomgångar i den. (Du hittar säkert trådar om Maha om du söker)

Det är inte så enkelt att hitta 8-kanaliga laddare de flesta verkar bunta ihop batterier parvis eller ännu värre 4st i klump.

Hade en 8-kanalig från teknikmagasinet förut men den gick inte över från laddning till underhåll korrekt ibland och batterierna kunde vara 40-50grader varma hur efter flera dygn i laddaren.

Kändes inte bra ur batteri-livslängd eller brandsäkerhetaspekt :-/
 

Anders.H

Aktiv medlem
Hej.

En laddare ska inte vara ansluten till cellerna hela tiden oavsett om den "klarar av" att underhållsladda. Det verkar som en del anser detta här i tråden.

Ett betydligt bättre alternativ om det oerhört viktigt att ha maxladdade celler är att använda en timer som slår på en timme varje dag.

Elektrolyten torkar ut om cellerna ständigt underhållsladdas.

Maha 8*** serie och naturligtvis MH-C9000 är annars väldigt bra laddare.
De andra från Maha är inte i närheten av kvalitet.
LaCrosse BC-900 kommer heller inte upp i samma klass som C-9000 från Maha,
BC-900/BC-9009 (nästan samma laddare) ger ifrån sig hetare celler samt har ibland fortfarande problem även efter firmvare 32.


Energizer är annars väldigt kända för att deras 2500 mAh celler hade väldigt dålig kvalitet. Väldigt många rapporterade att cellerna hade tappat all kapacitet efter några dagar bara.
 

lodin

Medlem
Problemet löst!

Om någon trampar in på den här gamla tråden vill jag bara berätta att jag till slut köpte en Hama-laddare och ett gäng GP ReCyko+ och att det fungerar precis så bra som jag hoppades.

Nu har jag de färdigladdade batterierna liggandes i kameraväskan. Hittills så har jag aldrig blivit besviken på batteriernas prestanda, trots att de ibland legat i kameraväskan i flera veckor.

Slutsatsen är att blixtarna fungerar som de ska men att Energizer är ett dåligt batteri.
 
ANNONS