Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skanna 24*24 negativ.

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan Suchtberg

Avslutat medlemskap
Har ett antal gamla (från ca. 1974) 24*24 negativremsor som jag vill skanna. Jag har skannat in tidigare pappersbilderna med hyfsad resultat. Jag har en CanoScan 8800F som är riktig bra, men den vill bara skanna 24*36mm. Då stämmer inte bilddelningen i resultatet. Jag fotade negativen på en Padda med Light Box app, men resultatet blev ganska bruna och kontrastfattiga bilder. Sämre än de inskannade gamla pappersbilderna. några tips hur jag skall digitalisera dessa negativ. Jag vill inte köpa mer utrustning eller lämna in negativen för skanning.
 

bildsten

Aktiv medlem
Jag hade samma problem som du med min 8800. Jag gjorde en pappmask till 24x24 remsorna som passade i mellanformatsfilmhållaren och ställde skannern att skanna remsan i ett svep. Då får man själv dela på bilderna i ett bildhanteringsprogram. Du kan behöva gräva lite i skanners avancerade läge för att göra så här.
 

Johan Suchtberg

Avslutat medlemskap
Jag hade samma problem som du med min 8800. Jag gjorde en pappmask till 24x24 remsorna som passade i mellanformatsfilmhållaren och ställde skannern att skanna remsan i ett svep. Då får man själv dela på bilderna i ett bildhanteringsprogram. Du kan behöva gräva lite i skanners avancerade läge för att göra så här.
Tack Sten. Skall prova detta.

MVH, Johan
 
ANNONS