Annons
Gammal 2019-07-04, 08:37
gamleJ

atotowi skrev: +1 på Sirui dock valde jag T-2205X med K-20X kulled.
Jag har alltid haft svårt med kulleder och jag har provat ett antal från olika tillverkare. K-20X funkar bra för mig. Jag har testat stativet med Canon 300/2,8 L den tidiga modellen (nästan 3Kg) med 2x förlängare och det fungerar bra i mitt tycke.
Dock inte testat långa exponeringstider.

jämfört med mina Gitzo stativ så har Sirui inte riktigt lika tajt känsla i benlåsningarna men är stabilt.

Dock kostar det mer 3LT alternativet.
Tack! Just det setet har jag kunnat titta på här i Linköping och var nära att köpa men sen började jag fundera kring vikten. Nu är ju inte 1.7kg jättemycket och blir stor skillnad mot mitt stora stativ, men 3lt väger mindre och har fler funktioner. Samtidigt så försvinner troligen viktfördelen om jag vill sätta lite tyngre objektiv på huset och jag då måste använda Manfrottokulan. Inte alls omöjligt att det blir ett set som ditt i slutändan men vill bara vara klar över så jag inte missar ett bättre alternativ. Priset skiljer bara några hundralappar så det är inom budget :).

Uppdaterar i efterhand, jag rörde till det. Det var det billigare i aluminium de hade här i Linköping.

Senast redigerad av gamleJ den 2019-07-04 klockan 09:07.
Gammal 2019-07-04, 08:41
Erik Schalin

gamleJ skrev: Utveckla gärna. Enbensstativ har jag använt men inte i kombination med tejp :). Tejpar du fast stativet mot stabilare saker typ stolar, bord och stolpar mm?
Japp och träd/sten
Funkar på de flesta platser och låna en stol brukar gå lite överallt
Gammal 2019-07-04, 10:09
gamleJ

GöranErland skrev: Jag har nu gjort lite ovetenskapliga tester, kör du med tele så får du ju en motvikt eftersom jag antar att du har stativfot på objektivet, jag testade utan ngn motvikt och kunde hänga min settup på ca 1,2/1,1kg. 25 cm ut från kulledens mittpunkt. Samt vinkla ner leden utan ngt glid.

Hängde även ca 600 g som kamerahus ca 10cm bakom huvudet och ca 1,6/1,7kg ca 25cm fram utan glid. Och där är nådde jag nog gränsen när det är nertiltat med vikten så långt fram.

Hur väl dom här testerna säger ngt då vikten ej är utspridd vet jag ej men där har du ngt iaf.
Tack för att tog dig tid att testa. Ger iallafall en känsla kring vad jag kan förvänta mig.
Gammal 2019-07-04, 14:03
gamleJ

atotowi skrev: +1 på Sirui dock valde jag T-2205X med K-20X kulled.
Jag har alltid haft svårt med kulleder och jag har provat ett antal från olika tillverkare. K-20X funkar bra för mig. Jag har testat stativet med Canon 300/2,8 L den tidiga modellen (nästan 3Kg) med 2x förlängare och det fungerar bra i mitt tycke.
Dock inte testat långa exponeringstider.

jämfört med mina Gitzo stativ så har Sirui inte riktigt lika tajt känsla i benlåsningarna men är stabilt.

Dock kostar det mer 3LT alternativet.
Det lutar mer och mer åt t2205x. Jag blir dock inte klok på om centrumdelen är vändbar så att kameran kan hänga mellan stativbenen och på så vis ända ner till marken? Det står att den är vändbar på t2005x men inte på t2205x. Samtidigt i filmer på tuben så ser jag att de vänt centrumdelen även på t2205x. Du som har den bör veta :).
Gammal 2019-07-04, 18:38
atotowi

gamleJ skrev: Det lutar mer och mer åt t2205x. Jag blir dock inte klok på om centrumdelen är vändbar så att kameran kan hänga mellan stativbenen och på så vis ända ner till marken? Det står att den är vändbar på t2005x men inte på t2205x. Samtidigt i filmer på tuben så ser jag att de vänt centrumdelen även på t2205x. Du som har den bör veta :).
Ursäkta dröjsmålet.
Jag hade inte testat att vända på pelaren och ville inte svara innan jag gjort det. Kort sagt det går bra.
Kitet innehöll när jag köpte det även en kort pelare för de tillfällen man inte önskar ha en sån för stabiliteten.
Gammal 2019-07-05, 07:52
gamleJ

atotowi skrev: Ursäkta dröjsmålet.
Jag hade inte testat att vända på pelaren och ville inte svara innan jag gjort det. Kort sagt det går bra.
Kitet innehöll när jag köpte det även en kort pelare för de tillfällen man inte önskar ha en sån för stabiliteten.
Trodde jag gett dig svar redan igår men något måste gått fel. Tur jag kollade igenom tråden igen. Hursomhelst tack för hjälpen. Tack även till övriga som bidragit.
Gammal 2019-07-05, 08:27
hornavan

Hur i friden tänker ni testa stativs stabilitet?
Den minsta vindpust kan vara tillräcklig för att kameran skall vibrera/skaka.
Ett ordentligt stativ, gärna kolfiber, är det enda som fungerar utomhus, då det nästan alltid blåser. Om det inte gör det så börjar det blåsa så snart stativet kommer fram.
Under mina sextio år i branchen har jag provat det mesta och fotat med all slags utrustning. Min erfarenhet är att när snålheten och slöheten får styra då blir jag inte nöjd. Köp så det svider, då först blir det bra.
Det enda mindra stativ som motsvarar mina förväntingar är ett gammalt Gitzo 1228 + RRS huvud. Dock är det inte så bra ergonomiskt då man måste öppna stativdelarna i en viss ordning. De nyare är bättre, men dyra.
När jag vandrar i bergen så har jag numer ett Sirui bordsstativ som går att dra ut en liten bit.
Gammal 2019-07-05, 09:27
gamleJ

hornavan skrev: Hur i friden tänker ni testa stativs stabilitet?
Den minsta vindpust kan vara tillräcklig för att kameran skall vibrera/skaka.
Ett ordentligt stativ, gärna kolfiber, är det enda som fungerar utomhus, då det nästan alltid blåser. Om det inte gör det så börjar det blåsa så snart stativet kommer fram.
Under mina sextio år i branchen har jag provat det mesta och fotat med all slags utrustning. Min erfarenhet är att när snålheten och slöheten får styra då blir jag inte nöjd. Köp så det svider, då först blir det bra.
Det enda mindra stativ som motsvarar mina förväntingar är ett gammalt Gitzo 1228 + RRS huvud. Dock är det inte så bra ergonomiskt då man måste öppna stativdelarna i en viss ordning. De nyare är bättre, men dyra.
När jag vandrar i bergen så har jag numer ett Sirui bordsstativ som går att dra ut en liten bit.
Tack för input. Jag var just inne på detta i början. Det är otroligt svårt att veta vad jag får för pengarna. Funktioner och specifikation kring längd och vikt mm är ju lätt att läsa sig till och stativhuvuden kan ju belastas och testas men själva stativets stabilitet framgår inte. Ofta ger ju priset en fingervisning men det finns ju mer än prestanda som styr priser. Inte minst gamla meriter och status. Därav tråden. Inte med det sagt att Gitzo skulle vara överskattade och för högt prissatta. Jag har aldrig mer än känt på ett Gitzo i butik så kan inte uttala mig om det.

Jag tror mig hittat ett bra stativ i t2205x som blir en kompromiss mellan pris och prestanda. Det har de funktioner och specifikationer som jag önskar samt få klagomål gällande stabilitet från användare. Min nöjesfotografering berättigar inte stativkombinationer i 10000-15000kr klassen tyvärr. Bara att faktisk köpa ett stativ som är så litet och smidigt att det följer med ut kommer ge mig fler och bättre bilder.
Gammal 2019-07-05, 09:38
gamleJ

Jag har inte köpt ännu så sitter någon med det ultimata resestativet utan att ha delgett det så berätta :).
Gammal 2019-07-05, 11:14
jonasfj
Avslutat medlemskap

Jag har ett Sirui ET-1204 med ett E-10 kulledshuvud.

Jag definierar resestativ som ett som får plats i en kabinväska och som ett sådant fungerar det så bra det kan bli.

För långa exponeringar i blåsigt väder saknar det tillräcklig stadga och ibland önskar man att det gick att justera lägre och även högre.
Gammal 2019-07-05, 12:14
Fredrik AVT

gamleJ skrev: Jag har inte köpt ännu så sitter någon med det ultimata resestativet utan att ha delgett det så berätta :).
Om man skippar telen och kan tänka sig att ha den så nära marken som möjligt (d v s ca 20-30cm från marken), utan att förlänga benen alltså, så fungerar flera lättare stativ om man väljer ett rejälare huvud om man ämnar ta nattbilder (några sek upp till någon minut).
Gammal 2019-07-05, 12:48
gamleJ

jonasfj skrev: Jag har ett Sirui ET-1204 med ett E-10 kulledshuvud.

Jag definierar resestativ som ett som får plats i en kabinväska och som ett sådant fungerar det så bra det kan bli.

För långa exponeringar i blåsigt väder saknar det tillräcklig stadga och ibland önskar man att det gick att justera lägre och även högre.
Tack!
Ser ut att vara ett ganska likvärdigt alternativ men med annan lösning. 4 sektioner istället för 5 och inte twistlock. Priset lite bättre också. Hittar mest recensioner på tyska men ska kolla vidare.
Gammal 2019-07-05, 13:02
gamleJ

Fredrik AVT skrev: Om man skippar telen och kan tänka sig att ha den så nära marken som möjligt (d v s ca 20-30cm från marken), utan att förlänga benen alltså, så fungerar flera lättare stativ om man väljer ett rejälare huvud om man ämnar ta nattbilder (några sek upp till någon minut).
Tack!
Ja så fungerar det med stora stativet också fast då såklart lite längre från marken än 20-30cm. Siruihuvudet k20x som säljs tillsammans med t2205x verkar rätt ok så borde funka rätt bra.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:31.

Miops Capsule360