Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

E-m10 mkii bara manuell exp. adapterade objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

MrKarisma

Aktiv medlem
Hejsan,

Har en fråga ang. hur adapterade objektiv fungerar på E-m10mkii. På min gamla Olympus E-pm2 så sätter jag bara på en "dumb"-adapter och sen vilket av min Nikon-objektiv som helst och det fungerar perfekt. Kamerans exponeringsmätare och exponeringsautomatik fungerar precis lika bra som med Olympus egna "native"-m43-objektiv. Det bara fungerar som man förväntar sig helt enkelt i alla exponeringslägen, P, S och A.

Jag läste nyligen en recension av E-m10mkii där artikelförfattaren menar att man bara får manuell exponering med en "dumb" adapter. Jag blev så chockad så jag blev tvungen att fråga recensenten i kommentarerna om det verkligen stämde och där bekräftade han att det var så med alla adapters som inte hade några elektroniska kontakter som kunde kommunicera med kameran.
Betyder alltså detta att Olympus har "crippled" E-m10mkii vid användning av adapterade objektiv precis som Nikon gjort med sitt 1-system från början- där det alltid blir manuell exponering vid användning av icke elektronisk adapter?? Låter ju helt sjukt isåfall!

Snälla någon, dementera detta och säg att denna recensent bara använde "amatör-auto-läget" och det var därför han inte fick exponeringsautomatiken att fungera med en vanlig enkel "dumb" adapter?!?

Inte så smart av Olympus då jag isåfall helt enkelt köper annat spegellöst system eller stannar hos Nikon... Tråkigt isåfall för den där bildstabilisering är riktigt lockande.. :(

Tack /OroligSomFan
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Oj, jag trodde e-m10-serien var en stor hit i Sverige men uppenbarligen inte eftersom över 100 pers varit inne o kollat på inlägget men ingen verkar äga en.. :(
 

Krille

Aktiv medlem
Om inte kameran kan styra objektivets bländare, vilket är fallet med mekaniska objektiv eller för den delen alla gluggar som du monterar med en enkel adapter, så är det tämligen meningslöst att använda lägena Program (P) och bländarautomatik (S). Du får i praktiken ändå bara tidsautomatik eller manuell exponering. Det är inte kamerans fel. Inga spegellösa modeller överhuvudtaget, från någon tillverkare, har mekanisk bländarstyrning.
 

Krille

Aktiv medlem
Bara för att förtydliga lite till: Du får tidsautomatik i lägena P och A om du använder adapter och mekaniska objektiv. Så kamerans ljusmätare fungerar och ställer automatiskt in rätt tid.
Jag har precis provat med en Leica M adapter på min E-M10 och det stämmer.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Om inte kameran kan styra objektivets bländare, vilket är fallet med mekaniska objektiv eller för den delen alla gluggar som du monterar med en enkel adapter, så är det tämligen meningslöst att använda lägena Program (P) och bländarautomatik (S). Du får i praktiken ändå bara tidsautomatik eller manuell exponering. Det är inte kamerans fel. Inga spegellösa modeller överhuvudtaget, från någon tillverkare, har mekanisk bländarstyrning.
Jag att bländaren blir manuellt styrd förstår jag. Men det är om exponeringsautomatiken blir helt avstängd jag undrar över - då speciellt på just E-m10mk2 eftersom jag funderar på att köpa den. Blir jag tvungen att ljusmäta med extern ljusmätare och ställa in exponeringen manuellt (iso, slutartid) eller kommer auto-iso och slutartidsautomatiken fungera med en dum adapter? Den där recensenten menade att ljusmätningen stängdes av och att BARA manuell exponering fungerade. Detta låter konstigt i mina öron då det nästan enbart går att fota stilleben med adapterade objektiv om så är fallet... Och ännu mer konstigt eftersom auto-iso och slutarautomatik fungerar så bra med min gamla Olympus Epm2...
 

Krille

Aktiv medlem
Jag att bländaren blir manuellt styrd förstår jag. Men det är om exponeringsautomatiken blir helt avstängd jag undrar över - då speciellt på just E-m10mk2 eftersom jag funderar på att köpa den. Blir jag tvungen att ljusmäta med extern ljusmätare och ställa in exponeringen manuellt (iso, slutartid) eller kommer auto-iso och slutartidsautomatiken fungera med en dum adapter? Den där recensenten menade att ljusmätningen stängdes av och att BARA manuell exponering fungerade. Detta låter konstigt i mina öron då det nästan enbart går att fota stilleben med adapterade objektiv om så är fallet... Och ännu mer konstigt eftersom auto-iso och slutarautomatik fungerar så bra med min gamla Olympus Epm2...
Läs mitt svar precis ovan. :)
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Bara för att förtydliga lite till: Du får tidsautomatik i lägena P och A om du använder adapter och mekaniska objektiv. Så kamerans ljusmätare fungerar och ställer automatiskt in rätt tid.
Jag har precis provat med en Leica M adapter på min E-M10 och det stämmer.
Tack, det glädjer mig att höra, vill ju så gärna kunna använda mitt Samyang 135mm /2.0 med den grymma 5-axliga bildstabiliseringen! :) och såklart de runt 10st andra fasta ljusstarka objektiv jag köpt på mig genom åren :)
 

Krille

Aktiv medlem
Tack, det glädjer mig att höra, vill ju så gärna kunna använda mitt Samyang 135mm /2.0 med den grymma 5-axliga bildstabiliseringen! :) och såklart de runt 10st andra fasta ljusstarka objektiv jag köpt på mig genom åren :)
Och det kan du lugnt göra. Det blir ju ett rätt rejält tele med Samyang 135/2,0. Fin glugg för övrigt.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Och det kan du lugnt göra. Det blir ju ett rätt rejält tele med Samyang 135/2,0. Fin glugg för övrigt.
Ja den optiken är så prisvärd att man nästan blir förbannad på de stora tillverkarnas extrema priser.. De som borde ha kunnat hålla vettiga priser iomed sina stora volymer... Alltså det objektivet är så perfekt på alla sätt! Mitt bästa köp någonsin!
 

ajoe

Aktiv medlem
Jag använder manuella Nikkor och Takumar på mina Fuji X med adapter. Mätning med nedbländat objektiv och kameran inställd på att fotografera utan objektiv innebär tidsautomatik. Focus peaking mycket bra, bättre än de gamla mikroprismorna tycker jag.

Det finns adapter för att använda elektronikstyrda Cano-objektiv på Sony E-mount med bibehållen automatik och jag läste någonstans att motsvarande är på ingående för Nikkor på E-mount.

Det är naturligtvis möjligt att åstadkomma för andra kombinationer också, men att E-mount är först ut beror nog på att Sony är en väldigt stor aktör (möjligen på väg att bli ännu större, har avhandlats ingående i en annan tråd...).

Den sammanlagda mängden kameror med M4/3-fattning borde göra sådana adaptrar möjliga. Att de skulle komma för mina Fuji X väntar jag mig inte, vi Fuji-nördar är nog för få!
 
ANNONS