Annons

Hur skapa enkelt digitalt negativ utan extrema kvalitetskrav

Produkter
(logga in för att koppla)

MrKarisma

Aktiv medlem
Hej hej :)

Har blivit sugen på att testa att skriva ut digitala negativ. Går detta göra med en vanlig bläckstråleskrivare på vanligt papper och sen kontaktkopiera i mörkrummet (som med pappersnegativ) eller kan man bara skriva ut på vanligt Overhead-papper (genomskinlig plast).. och går det att göra i vilken skrivare som helst?

Är så sugen på att testa detta och få riktiga analoga kopior på från mina digitala filer :D

Tack!
 

wilper

Aktiv medlem
De som fotograferar med pappersnegativ gör kontaktkopior på precis det vis som du beskriver.

Jag har till och med sett bilder gjorda på ditt vis, med utskrifter på papper, men nu hittar jag inte igen dem.

Tuta och kör.
 

Smw

Aktiv medlem
Hej hej :)

Har blivit sugen på att testa att skriva ut digitala negativ. Går detta göra med en vanlig bläckstråleskrivare på vanligt papper och sen kontaktkopiera i mörkrummet (som med pappersnegativ) eller kan man bara skriva ut på vanligt Overhead-papper (genomskinlig plast).. och går det att göra i vilken skrivare som helst?

Är så sugen på att testa detta och få riktiga analoga kopior på från mina digitala filer :D

Tack!
Hej !

Har inte provat, men en sån här film eller liknande är nog en bra start.
https://www.fotospeed.com/Digital-Contact-Film-80µ-A4-10/product/7D052/7D052/

Antagligen blir det bäst om man printar spegelvänt och sen
vänder "printsidan" mot fotopappret.

Kan man skriva ut med bara svart så är det nog att föredra, bw-papper
är inte bara ljuskänsliga, de är även färgkänsliga, traditionellt papper
blåkänsligt, mycket mindre för gulgrönt.

Sen är det väl bara att börja prova, kan tänka mej att det tar några
papperspaket innan kontrastkurvan stämmer någolunda.

Jag hade nog skannat in ett bra negativ och haft som referens i början.

Avktar resultatet.

Verkar finnas fler:
http://shotsonstone.com/blogs/news/89736326-my-first-darkroom-print-on-stone-from-a-digital-negative-and-a-little-about-the-process



//MW
 
Senast ändrad:

MrKarisma

Aktiv medlem
Tyvärr var skrivaren jag har tillgång till så fruktansvärt dålig att jag ger upp, alltså mitt digitala negativ blev så dåiigt så jag skrattade högt och la ner hela grejen.. Haha! Helt sjukt att moderna skrivare år 2016 inte kan ge ett acceptabelt resultat. Nåja, tack för tipsen iaf! :)
 

Znutt

Aktiv medlem
Hej
Skulle vilja skriva ut en bild transparent med en bläckstråle skrivare. Någon som provat? Och vet ett bra "plast"
Hade för OH men det var belagt med en skrovlig beläggning som var rätt synlig. Skulle villja ha den så klar som möjligt

Tänkte montera den på en glasruta och då ska den inte synas för mycket
 

stefohl

Aktiv medlem
Hej
Skulle vilja skriva ut en bild transparent med en bläckstråle skrivare. Någon som provat? Och vet ett bra "plast"
Hade för OH men det var belagt med en skrovlig beläggning som var rätt synlig. Skulle villja ha den så klar som möjligt

Tänkte montera den på en glasruta och då ska den inte synas för mycket
Epson har en film på rulle som kan användas. Annars kan du vända dig till specialmedia.se. De har en mängd olika filmer med olika egenskaper.
 

rootsroom

Aktiv medlem
Bra film och rip

Hej hej :)

Har blivit sugen på att testa att skriva ut digitala negativ. Går detta göra med en vanlig bläckstråleskrivare på vanligt papper och sen kontaktkopiera i mörkrummet (som med pappersnegativ) eller kan man bara skriva ut på vanligt Overhead-papper (genomskinlig plast).. och går det att göra i vilken skrivare som helst?

Är så sugen på att testa detta och få riktiga analoga kopior på från mina digitala filer :D

Tack!
Hej
Jag använder "Agfa Copy Jet" film (Bästa filmen för orginal och negativ för bläckstråle men Epsons film som Stefan pratar om kanske fungerar lika bra?) och en rip som heter Quad Tone Rip (för epson skrivare) ger det bästa resultatet för positiv för fotogravyr med fotopolymer men det fungerar lika bra för negativ. Jag har skrivit lite om mitt sätt att arbeta på min hemsida: http://www.tomasholmqvist.se/quad-tone-rip, På hemsidan för rippen finns länkar till personer som jobbar med utskrifter för ädelförfarande och traditionellt fotopapper: http://www.quadtonerip.com/
 

chto

Medlem
Det beror på vad du vill ha.

Min hustru skriver ut negativ på vanligt kopieringspapper i laserskrivaren, oljar in dom och använder dom till gummitryck. Det har funkat mkt bra även med färgseparation.

Jag gör digitala negativ med Quad Tone Rip. Numera använder jag inkjetmalls (J Cone) bläck. Om jag skall göra negativ funkar Agfa Copy Jet filmen bra för lägre Dmax. Vill du öka densiteten så blir Agfas film blöt. Då använder jag Ultra Pictoria som kan ta mera bläck.
Densitetens gränsen går vid 1.5D för Agfa. Det räcker bra för gummitryck, Pt/Pd, Silver och liknade. För koltryck, albumintryck och salttryck måste omfånget vara större och då fungar bara Ultra utan det skall bli smetigt.

Så det beror på vad du skall ha neggen till?
Det finns många möjligheter efter din ambition.

//CT
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Hej hej :)

Har blivit sugen på att testa att skriva ut digitala negativ. Går detta göra med en vanlig bläckstråleskrivare på vanligt papper och sen kontaktkopiera i mörkrummet (som med pappersnegativ) eller kan man bara skriva ut på vanligt Overhead-papper (genomskinlig plast).. och går det att göra i vilken skrivare som helst?

Är så sugen på att testa detta och få riktiga analoga kopior på från mina digitala filer :D

Tack!
Kan du förklara exakt hur du menar?
Jag scannar negativ som jag sedan digitaliserar för att sedan skriva ut.
Är det så du menar?

Med vänlig hälsning Kent
 

ztenlund

Aktiv medlem
Kan du förklara exakt hur du menar?
Jag scannar negativ som jag sedan digitaliserar för att sedan skriva ut.
Är det så du menar?

Med vänlig hälsning Kent
Nej, han menar att han har en bildfil på datorn. Den ska på något vis skrivas ut på fysisk media, för att sedan från detta göra en kopia på ljuskänsligt fotopapper.
 

Znutt

Aktiv medlem
Hej
Tack för tipsen
Vad köper man Agfa Copy Jet eller Ultra Pictoria

Googlade på plattan men hittade inget
 

graarkivet

Medlem
Sebastião Salgado

En av världens främsta svartvita fotografer Sebastao Salgado var väldigt sen med att gå över till digitalt. Han litar inte på att det är arkivbeständigt för framtiden. Som han sa så var det bara problemen när han var ute och flög och skulle få hundratals rullar manuellt kontrollerade som han gick över. Därför kör han numera över alla bilder som han vill skall bevaras på negativ. Hittar i hastigheten inte intervjun där han diskuterar det, men några av hans verk kan ses på sidan:

https://www.artsy.net/artist/sebastiao-salgado#!
 
ANNONS