Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Funkar 7D + 200/1,8 L + Ext. 2XIII ihop?

Produkter
(logga in för att koppla)

frni

Medlem
Funderar på en extender till den gluggen och man har ju hört att det inte passar till. Nu har jag inte sett nåt som talar till dess nackdel förvisso men vill ändå vara säker.
Vilken bländare blir det F.öv. 3.6 eller 4.0?

mvh
/Fredik
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag har någon gång kört min 200/1,8 med EF 2x II och det har inte blivit så skarpt. Sämre än med en 70-200/2,8. Skillnaden mot en 300/2,8 med 2x är enorm. 300:an är riktigt bra med konverter.

Jag har inte provat mk III-konvertern, men jag har svårt att tro att det blir jättebra med 200/1.8. Det objektivet verkar inte gilla konvertrar.

Ljusstyrkan blir 3,5.
 

frni

Medlem
Nu vet jag inte om Crome skickar en massa kod i detta inlägg men det är skillnad och jag antar den med mer svärta är 1Ds och 200/2L. Jag är dock inte hundra på det. Tackar för att ni engagerat er i frågan trots denna sommarvärme som råder. /F
 

lusidor

Aktiv medlem
(...) det är skillnad och jag antar den med mer svärta är 1Ds och 200/2L. Jag är dock inte hundra på det. Tackar för att ni engagerat er i frågan trots denna sommarvärme som råder. /F
OK, den där jämförelsesajten är kanske inte helt självklar om man inte är van den, och inte valt objektiven själv heller. Jag får väl förklara den när jag länkade dej dit. :eek:)

Den vänstra valrutan upptill är den jag valde först, och det är utsnitten från det objektivet som visas först: uppifrån och ned är det centrum, halvvägs och kantutsnitt. I detta fall alltså 200/2,0L IS med 2x TC (man väljer 400mm), full öppning, taget med 1Ds mk3.

Motsvarande utsnitt från den högra valrutan visas vid mouse-over. En liten oansenlig pil mellan alternativen visar vilken som är aktiv. Det är då 200/1,8L + 2xTC, samma bländare. Tyvärr inte samma kamera utan 1Ds mk2, men det gör inte så mycket i detta fall. Redaktor Fröderbergs erfarenheter bekräftas ju rätt tydligt. 200/1,8L gillar inte teleförlängare, särskilt inte 2x.

Jag gillar den här sajtens skärpetest och jämförelsemöjlighet, för man kan se själv hur det ser ut. Men det är inte lika lättöverskådligt som testersajter som redovisar siffror av något slag.
 
ANNONS