Annons

Köpa systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Perlborn

Medlem
Hej jag vill börja med att säga att jag kan över huvud taget ingenting om kameror, men det är dags att skaffa en ny, och det blir en system kamera. (jag kommer ta en foto kurs när jag köpt kameran)

så jag söker helt enkelt tips på en kamera som skulle passa mig.
jag kommer använda den till vardagligt fotande tex på sonen och semester bilder osv. men framför allt kommer jag fota mina akvarie fiskar, och ha med kameran på mina fiske turer. och vill då kunna fota allt från trofe gäddorna till havsörnarna som ibland cirkulerar över oss.

jag har tittat lite på en CANON EOS 600D 18-55, och funderat på att köpa till 75-300 objektivet.
vore det ett bra köp efter min kunskaps nivå och vad jag ska använda kameran?
andra tips mottages gärna då jag som sakt inte kan något om kameror.
men jag kommer enbart titta efter Canons kameror, och det beror på att mamma har en eos 650d och någon annan svindyr Canon kamera, så det blir lättare för henne att hjälpa och lära mig om vi kör med samma typ av system.

och jag vet att det ställer väldigt stora krav på att fota akvarie. men har testat Canon eos 650 och dom bilderna jag får där med vanliga objektivet är ungefär vad jag är ute efter. ialf i början. kan bli att man köper bättre objektiv för det fotande senare.

Mvh
 

antic

Aktiv medlem
En 600D är ett utmärkt val.

Jag hade rekommenderat Canon 70_200/f4 L som teleobjektiv. Inte samma räckvidd men mycket bra optik.
 

Perlborn

Medlem
En 600D är ett utmärkt val.

Jag hade rekommenderat Canon 70_200/f4 L som teleobjektiv. Inte samma räckvidd men mycket bra optik.

okey hur mycket skilljer i praktiken mellan ett 70-200 och ett 75-300 objektiv.
mest för det finns ett paket pris på kameran med 18-55 och 75-300 för 5995kr på mediamarkt.

kollade de 70-200 objektivet men det är nog lite mer än jag vill lägga just nu.
 

unoengborg

Aktiv medlem
En 600D är ett utmärkt val.

Jag hade rekommenderat Canon 70_200/f4 L som teleobjektiv. Inte samma räckvidd men mycket bra optik.
Ska man ha bra bilder på havsörnarna är det nog lite klent på telesidan, Ett begagnat Canons 100-400 hade nog varit mer lagom, och även med det fordras det att de är ganska nära, men längre brännvidder än så har en tendens att vara väldigt dyra, och är dessutom ganska bökiga att använda, speciellt om man är otränad.
 

Perlborn

Medlem
som sakt kan jag inget om kameror.
är det ens realistiskt att tro att man kan fota havsörnarna med ett 75-300 objektiv från en 5.5meters plast båt när det är lite vågor och båten kör? behöver man mer eller mindre inte sitta så stilla som bara möjligt?
 
ANNONS