Annons

Trasig Canon EOS 450D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ylva96

Ny medlem
Har en Canon EOS 450D som nu börjat krångla. Har haft kameran i två-tre år (kommer inte ihåg riktigt) och den har gått ungefär 50000 (mer eller mindre) exponeringar.
Mitt problem är då att när jag ska fota går det bra några bilder, men efter ungefär tio stycken börjar den hacka och krångla. Det blir error och det står att jag ska byta batteri, men det är nog inte det det är fel på antar jag ...
Om jag tar bort objektivet och trycker på slutaren kan man tydligt se att speglarna där inne fastnar och inte kommer tillbaka till sitt ursprungliga läge.
Någon som vet vad problemet är? Går det att laga?
 

Dewel

Aktiv medlem
Jag antar att du menar att du trycker ned "Avtryckaren".
För trycker du på slutaren, är det inte så bra. I värsta fall kan du repa filtret som sitter ovanför bildsensorn.


Rent spontant låter det som om ditt Spegelhus har börjat ge upp. Alternativt är det Slutaren som håller på att ge upp.


---
Det sitter 2 speglar i kameran.

En som är halvgenomskinlig (den stora spegeln) som får upp bilden i sökaren samt en vanlig spegel (den lilla spegeln) som ger bild till autofokus-sensorn.
---
 

Ylva96

Ny medlem
Ojsan, menar självklart avtryckaren!

Jo, det kan väl möjligtvis vara batteriet som börjar ge upp, men eftersom det är fulladdat tror jag inte det. När det är dåligt batteri brukar den gå rätt trögt, men just nu känns det lite knepigt om det vore det som var felet.
 

apersson850

Aktiv medlem
Om batteriet är dåligt är det inte säkert det hjälper att ladda det. Att prova med ett annat batteri vore det första jag skulle göra.
 

Hankki

Aktiv medlem
Citat av Bengt-re ur en annan tråd år 2009, antar att han hittat det någonstans också.

Canon is not disclosing the rated shutter life for the Canon EOS Rebel XSi / 450D. But in general, the Canon shutter for their budget models is about 50,000 actuations. This means that your shutter should roughly last 50,000 shots before it might start acting weird and need to be replaced at the Canon service center.

Jag tror att slutaren har gjort sitt, billigare att testa med ett nytt batteri först i alla fall.

Orsaken till att det fungerar några bilder kan tyda på värmeproblem i slutarens elektronik. Nystartad kall slutare fungerar men värms för mycket av någon felaktig komponent eller mera friktion och problemen visar sig.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Troligen batteriet.

Jag har haft liknande problem.
Har dessutom utbildning inom elektronik.

Det är högst troligt att batteriet är dåligt.
Att spegeln fastnar beror i så fall på s.k. "spänningsfall" som gör att kameran inte orkar driva spegelrörelsen hela vägen.

Dina problem är över huvud taget rätt typiska för dåliga batterier.
Jag skulle vilja beskriva chansen som mycket god att ett nytt batteri löser problemet.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Spelar det roll för kamerafunktionen? ;-) Även jag har elektronikutbildning :)
I så fall borde du känna tlll det här med inre resistans i batterier, och att gamla dåliga batterier tappar förmågan att leverera tillräckligt stora strömstyrkor vilket leder till problem med spänningsfall som ställer till diverse problem.

Att kameran ger felmeddelande om att batteriet behöver bytas, är i kombination med symptomen en fingervisning om att det är mer troligt att just batteriet är problemet.
Än att det skulle vara själva slutaren.

Har själv råkat ut för slutarhaveri.
Vilket syntes tydligt på bilderna.

Men också för ett utslitet batteri.
Vilket yttrade sig på exakt samma sätt som för trådskaparen.
 

HannesNikon

Aktiv medlem
---
Det sitter 2 speglar i kameran.

En som är halvgenomskinlig (den stora spegeln) som får upp bilden i sökaren samt en vanlig spegel (den lilla spegeln) som ger bild till autofokus-sensorn.
---
Okej, får ge mig där ;)

Tänk vad man får lära sig! Fint efternamn by the way!

MVH Månsson
 

rispalt

Aktiv medlem
Innan du byter/testar med nytt batteri så kan det ju vara bra att kolla lite i kameran.
http://www.youtube.com/watch?v=GkiUBpEEvZo

Skämt åsido så finns det instruktioner hur man byter ut en plastsprint som brukar ge upp efter X exponeringar, på nätet. Går att hitta om man söker. Men batteriet är väl bra att utesluta först . kanske.
 

Ylva96

Ny medlem
Tack för alla tips!
En av mina vänner har en 1000D och jag provade hennes nästan helt nya batteri, då fungerade det helt utmärkt.
Alltså är det bara batteriet som är dött, tur det!
 
ANNONS