Annons

Objektiv till Canon Eos 450 D

Produkter
(logga in för att koppla)

Agneta M

Medlem
Hej!
Jag köpte en Eos 450 D för nåt år sen och har bara objektivet som följde med kitet. Jag har hört talas om att bilderna ska få en mycket högre kvalité om jag köper ett bättre objektiv. Jag skulle då vilja ha nåt slags allroundobjektiv. Jag är i princip nybörjare och i experimentstadiet. Har inte hittat nåt specialintresse ännu.

Stämmer det att man kan höja bildernas kvalité genom att köpa ett bättre objektiv och vilket objektiv skulle ni rekommendera i så fall?


/Gunsan
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Dina bilder blir inte bättre än fotografen! Använd det du har och lär dig hur grejerna fungerar innan du funderar på nya prylar. När du kan mer blir nästa köp bra mycket bättre.
 

Erikhaglund

Aktiv medlem
Hej!
Jag köpte en Eos 450 D för nåt år sen och har bara objektivet som följde med kitet. Jag har hört talas om att bilderna ska få en mycket högre kvalité om jag köper ett bättre objektiv. Jag skulle då vilja ha nåt slags allroundobjektiv. Jag är i princip nybörjare och i experimentstadiet. Har inte hittat nåt specialintresse ännu.

Stämmer det att man kan höja bildernas kvalité genom att köpa ett bättre objektiv och vilket objektiv skulle ni rekommendera i så fall?


/Gunsan
Hej Gunsan! Att bilderna kan få en mycket högre kvalitet är nog en lätt överdrift, men visst är det så att kitobjektivet inte gör kameran rättvisa. Om du är nöjd med brännvidden (zoomningen) som du har, förmodligen 18-55 mm, kan det vara idé att titta på t ex Tamrons och Sigmas alternativ som har lite mer vidvinkel och framförallt är lite ljusstarkare.

Exempelvis:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=1750C
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=1770osca
 

bengt-re

Aktiv medlem
säger det samma. Vet man inte vad man saknar så duger sakerna man har! du har en bra sensor i huset du har och kit objektiven är inte så dåliga. Saknar du brännvidd större bländare eller närgränsen inte duger, ja då behöver du kanske nya eller fler prylar, men saknar man inget så behöver man inget. Canon lever gott ändå på alla prylsamlare som köper saker de inte behöver ändå..
 

Agneta M

Medlem
Tack för dessa svar! Jag tar till mej dom och funderar vidare. Just det där med att ha ett objektiv som gör kameran rättvisa vore bra! Jag ska göra min drömresa till Island i sommar och vill gärna ta så bra bilder som möjligt.

/Gunsan
 

Poteta

Aktiv medlem
Glöm inte att det kryllar av personer här på fotosidan som älskar att grotta ner sig och ta fram förstoringsglasen och titta på skärmen med bilden i full upplösning. ;)
I de flesta fall duger ingenting förutom gluggar som börjar på 10 000 kr. Ok, jag raljerar men jag tror att ditt kitobjektiv räcker mer än väl. När du märker vad du saknar (kanske bättre skärpa m.m.) är det dags att uppgradera. :)
 

nivas

Aktiv medlem
Hej Gunsan!
Det bästa du kan göra för att förbereda dej inför resan är att fota, fota och fota!
Du kommer att lära dig mer om hur din kamera funkar, vilka inställningar du ska skruva på och framförallt hur bilderna ser ut när dom är klara.
Tycker du att något inte riktigt blir som du har tänkt dej, släng då upp den frågan här på FS, gärna med bildexempel så hjälper vi dej på spåren. Lycka till!
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Skulle ändå slå ett slag för EF 50/1,8 då den bara kostar 900:- och ger möjlighet att experimentera med bländare och skärpedjup. Kitgluggen på bl 3,5-5,6 ger inte så mycket utrymme till det.
 

mc bruno

Aktiv medlem
Att byta ut ditt objektiv mot ett likvärdigt men som kostar lite mer och är kanske lite skarpare låter onödigt. Om du absolut vill bränna pengar så blir mitt förslag något ljusstarkt fast objektiv för lite mörkare situationer, ex 50 1,8 eller 35 2. På island kan det också vara kul att bra vidvinkel med de fantastiska landskapen. Vidvinkelzoomar är jag inte så insatt i men jag tror canon har ett efs 10-20 som blir mycket vidvinkel och är gjort för din typ av sensor.
 

mapem

Aktiv medlem
EOS 450 D är en jättebra kamera och du kan ta väldigt mycket bra bilder med kitobjektivet som följde med. Fotografen är som sagt viktigare än kameran.

Men, men :) Visst kan det vara kul med ännu bättre objektiv! Kitobjektivet 18-55/3,5-5,6 är hyfsat skarpt men lite ljussvagt för att fota inomhus med. Då har du nytta av det objektiv som nästan alltid rekommenderas, EF 50/1,8. Ett mycket bra porträttobvjektiv för bara en tusenlapp.

Ska du till Island kan jag tänka mig att ett vidvinkelobjektiv för vida vyer över det dramatiska landskapet kan vara intressant. Men då får du punga ut med lite mer. Sigma 10-20 är billigast, och bra, Canon 10-22 är lite bättre men också dyrare. Drygt 5 000 resp nästan 8 000 kostar de.

Ett teleobjektiv är också roligt på resor om du vill fota något på längre håll, t ex djur eller bergstoppar. Canon EF-S 55-250 har stabilisering och kostar kring 2 500. Vill du komma billigt undan är Tamron 55-200 för en tusenlapp nästan lika skarpt men saknar stabilisering.

Om du vill ersätta kitobjektivet med något skarpare och mer allround bör du titta på EF-S 15-85. Ett mycket bra objektiv för 7 000 kr. Mycket pengar, men då kanske du inte behöver något separat vidvinkelobjektiv för dina landskapsbilder, eftersom det är ganska vidvinkligt. Det har också mer tele än kitobjektivet, men inte tillräckligt för fåglar och likande. Framförallt är det skarpare. Canon har ett 17-85 också, men det är inte mycket bättre än det du redan har.

Det var några tips, om du verkligen vill kosta på dig fler objektiv. Men, som sagt, du kan klara dig bra med det du har.
 

nivas

Aktiv medlem
off-topic

EF 50 1.8 (eller en annan fast 50:a) är helt klart ett bra objektiv att ha tillhands i gluggsamlingen, men är den inte väldigt begränsad som reseobjektiv? Då om något vill man ha objektiv som är så allround som möjligt! På resa vill i alla fall jag ha så få prylar som möjligt med mig.
Min standardpackning är 24-105 + 70-300 IS USM. Ibland åker även 10-22 med. Lite udda ja, men tillsammans med hus går allt ner i en Lowepro Nova 1.
 
ANNONS