Annons

Egna inställningar 1DMkIV

Produkter
(logga in för att koppla)

jnorlander

Ny medlem
Hej!
Jag har nyligen köpt mig en Canon 1D Mark IV. Då jag kört med 5DMkII och 7D innan så blev det steg uppåt för mig och känner mig inte direkt hemma, det största skälet är följande:

På tex. 5DMkII och alla de andra modellerna finns ju "hjulet" på ovansidan där man själv kan välja exponeringskanal, liknande finns ju i 1DMkIV men då på ett helt annat sätt, dvs. (M) (P) (Av) (Tv). På 5DMKII så har man ju kunnat ha egna inställningar på C1 + C2 + C3 vilket känns väldigt relevant att kunna ha med tanke på att jag fotar väldigt olika saker.

Min fråga är nu, efter att ha sökt igenom forum och handböcker, finns det något liknande system på 1DMkIV? Ett system där man själv ställer in exponering och alla personliga val man vill och sedan snabbt bara kan trycka in att man vill använda de igen utan att behöva ändra om allt för hand?


Antar att det är en väldigt enkel fråga för er som kört 1D-serie en längre tid så skulle uppskatta ett trevlig svar! :)

/ Johannes
 

Candersson

Aktiv medlem
Kolla sidan 235 i manualen. Där framgår hur du sparar ner dina CF funktioner i upp till 3 olika "Set".
Fungerar på samma sätt som programratten men nu via meny.
Jag skulle tro att du kan lägga upp dessa val även på "din egen meny" för att kunna skifta snabbt och elegant :)

Lycka till!
 

jnorlander

Ny medlem
Kolla sidan 235 i manualen. Där framgår hur du sparar ner dina CF funktioner i upp till 3 olika "Set".
Nog allt har jag uppmärksammat detta och testat enligt manual, dock vill inte inställningarna lagras. Kom och tänka på det, måste man ha ett SD-kort för att kunna lagra? Läsa någonstans om att det lagrades viss information på SD-kortet.

Tack för snabbt svar för övrigt! :)
 

Candersson

Aktiv medlem
Bra fråga. Jag har inte testat det själv så jag kan tyvärr inte svara på det.


Edit:

...Nu har jag testat och det fungerar utmärkt även utan kort. :)
 
Senast ändrad:
ANNONS