Annons

Canon 5D - Allvarligt exponeringsfel

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin.s

Aktiv medlem
Idag när jag var ute och fotade med bländarprioritering (var ett tag sedan då jag fotat mycket manuellt med blixt) hände en mycket märklig sak.

Länge gick jag runt med mitt Sigma 24mm f/1,8 och dagen flöt på. Allt gick utmärkt, kameran mätte precis som jag sade att den skulle mäta.

När jag bytte till mitt Canon 50mm f/1,4 började kameran direkt strula.

Det första som hände var att jag försökte ta en bild på en fågel på en sten. Det blev näst intill svart, men man såg en liiiiten kontur. Kameran hade underexponerat det grövsta. Jag försökte igen och igen och varje gång blev det väääldigt mörkt. Jag stängde av kameran, tog av objektivet, tog ur batteriet, satte i allt igen och testade igen. Samma sak. Tog av objektivet och bara tog ingenting och ändå blev det nästan svart.

Jag testade manuell exponering några gånger och det fungerade fint. Även att fota mot marken fungerade de flesta gångerna, då blev det normalexponerat, men direkt när man vände kameran upp i himlen så den skulle epxponera den blev det kolsvart igen.

Vad hände? Kommer det hända igen? Har det med optiken att göra, eller kanske firmware? Finns det möjlighet att nedgradera och uppgradera firmware (jag har 1.1.0)?


Har någon upplevt liknande problem?



Jag kan tillägga mer info om någon vet vad de ska fråga.
 

Martin.s

Aktiv medlem
Nej, det skrevs inte någonting om exponeringsfix, men det är väl ändå bäst att ha den senaste firmware?
 

davidbicho

Aktiv medlem
Gäller detta enbart 50/1.4? Eller består felet nu oavsett vilket objektiv du använder?

Det kanske är så enkelt att du råkat aktiverat spotmätning oavsiktligt? Då kan det bli riktigt knasiga exponeringar om man inte aktivt spotmäter :). Eller varför inte råkat ratta hjulet till exponeringskompensation på typ -2? Lätt hänt.
 

Martin.s

Aktiv medlem
Antagligen inte, då kameran har fungerat utmärkt till jag bytte objektiv, och även fungerat utmärkt när jag testade manuell exponering. Då gjorde den precis som jag ville.


Bicho - Precis efter det hände två gånger tog jag av objektivet och testade helt utan, då blev det samma fel på bländarprioritering (som i vanliga fall ska ge ett 50% grått resultat)

På något mystiskt sätt hände problemet när jag riktade kameran åt en ljus källa, som himlen. Då flippade mätaren ut och valde 1/6400 istället för 1/1000 som den borde (50% ljus när jag körde manuellt).

Jag har inte möjlighet idag att testa mot himmel eller med andra objektiv men återkommer såklar med mer info om sådant om problemet kvarstår.

Just nu mäter den som den ska mot väggar och tak och även i lampor, vad jag kan se.

Jag kör hela tiden matrix (om Canons namn heter det) och den har inte råkat komma över på spot eller annan mätmetod under dagen. Testade med 0 exponering, även -2/3 och +2/3 och lite blandat - alla gav samma resultat.

Men det är lite svårt för mig att förklara, för benämningen "resultatet" är så diffus. Ibland blev det svart på fyra kort i rad, ibland normalt, ibland en svar resten normal osv. Knepigt.

Nu funkar den som den ska, tror jag. Men jag vill inte ha en kamera jag inte kan lita på. Om det händer när jag fotar något uppdrag går jag under.


Tack för era svar!!
 

bengt-re

Aktiv medlem
Fotar man något vikigt är väl det ändå M som gäller? justera med testbider och ställa in med ledning av histogrammen?
 

apersson850

Aktiv medlem
Om du använde evaluerande mätning (det du kallar "matrix") så är det kanske så att du råkat få till automatiskt val av fokuseringspunkt? Eller en manuell punkt ute i kanten? Kameran viktar exponeringen rätt kraftigt mot den punkt som får fokus, så om kameran råkar hitta fokus i den ljusa bakgrunden kan det bli helt snett.
Vilket i så fall förklarar varför det fungerar när du siktar på marken eller en jämnt belyst vägg. Där finns ju inget kraftigt avvikande som kan lura kameran.
 

apersson850

Aktiv medlem
Fokuserar manuellt gör jag så sällan så jag vet knappt hur det fungerar då, men jag tror att det blir som om du använde mittpunkten.
 

Martin.s

Aktiv medlem
-NY INFO-

Felet uppkommer endast när jag använder bländarprioritering och när jag riktar kameran åt himlen, men till viss del normalt också, på väggar och mark. Det känns som ju mörkare motiv - ju mindre fel. Vid väldigt ljusa saker, som himlen, är underexpneringen kanske runt 5 steg - det är näst intill kolsvart.

Tidprioritering - som vanligt.

Manuellt läge - som vanligt.

Programläge - minns inte.

Fortfarande bara haft chansen att testa med 50mm f/1,4.
 

Martin.s

Aktiv medlem
-NY INFO-

Felet uppkommer endast när jag använder bländarprioritering och när jag riktar kameran åt himlen, men till viss del normalt också, på väggar och mark. Det känns som ju mörkare motiv - ju mindre fel. Vid väldigt ljusa saker, som himlen, är underexpneringen kanske runt 5 steg - det är näst intill kolsvart.

Tidprioritering - som vanligt.

Manuellt läge - som vanligt.

Programläge - minns inte.

Ska testa andra objektiv och mer saker i morgon. Fråga gärna om det finns saker som kan hjälpa utredningen.
 

Martin.s

Aktiv medlem
Kom på vad som antagligen ligger som grund för felet.

När jag bytte objektiv (då problembet började inträffa) gick det inget bra, när det väl var på så visade inte kameran upp något bländarvärde och jag tror den var något låst. Jag tog då direkt bort objektivet, kollade att kontakterna såg bra ut och satte på det igen.

Från den punkten har exponeringssystemet fått spel.

Kortslutning?

Det borde inte inträffa i alla fall...

Jag har också märkt att all exponering, manuell (var pinnen är till förhållande vad verkligheten säger) och alla andra alternativ visar fel, ibland mer, i ljusa förhållanden, eller mörka då lite mindre.

Reparationsställe har jag redan varit i kontakt med, vid ett tidigare tillfälle och jag tror de bor i Stockholm. Om det är någon som har några tankar kring det tar jag tacksamt emot.



Någon som vet någon om CPS (Canons proffs-service)? Jag har produkter så jag kunde vara med - någon som vet?
 

Martin.s

Aktiv medlem
Nu har kameran varit inne hos Intervision i Stockholm och de var väldigt trevliga. De testade den i ett superkontrollerad exponeringsskåp, skruvde isär den och testade att ta bilder mot himmelen men kunde inte hitta någonting. De rengjorde sensorn som en bonus och tog ändå bara betalt för själva kontrollen.

Tyvärr har kameran precis samma fel efter kontroll - första bilden mot en ljus himmel på bländarexponering blir näst intill kolsvart. Lite mörkare motiv blir mindre underexponerade och så vidare, till relativt mörka motiv blir rätt exponerade.

Vad kan jag göra nu?

Hjälper det att försöka reparera den igen? Det känns inte som jag kommer ha en fungerande kamera på mycket länge. Känns lite besviket. Jag kommer dessutom aldrig lita på kameran igen.
 

bengt-re

Aktiv medlem
Sälj den billigt till mig då.. Jag kör nästan alltid på m läge så defekt exponeringsautomatik gör mig inte så mycket.
 

Martin.s

Aktiv medlem
Här är en bild från kameran, riktad mot en ljus himmel. Här med ett knappt använt 85mm f/1,8.

EDIT: Bilderna ser nästan alltid likadana ut när felet uppstår, de blir som på detta sätt. Lite ljusblaffiga på ena sidan. Om jag väljer exempelvis 1/2000 blir det det och bilden blir som jag bestämmer.
 

Bilagor

snap01

Aktiv medlem
om du ska vara cps medlem så måste du ha 2 pro/semi hus o ett antal L objektiv om jag inte minns fel. Du kan säkert se villkoren på nätet.
 
ANNONS