Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken Lightroom 3 bok ska jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

bach7617

Aktiv medlem
Har just köpt Lightroom 3 och vill gärna ha en bra manual vid min sida. Jag är amatörfotograf och har använt Lightroom tidigare men har inga stora kunskaper i bildbehandling generellt.
Är det någon som har erfarenhet och synpunkter på

Scott Kelby: The Adobe Photoshop Lightroom 3 Book for Digital Photographers
eller
Martin Evening: The Adobe Photoshop Lightroom 3 Book: The Complete Guide for Photographers

Jag har tyckt tidigare att Scott Kelby kan vara aningen tröttsam i att ständigt skoja till det ( lägg en svensk översättning till det och det blir allergiframkallande.. ;-) ) Men jag är villig att testa på nytt förstås!
Tidigare har jag läst Adobe Photoshop Lightroom 2 How-tos: 100 Essential Techniques by Chris Orwig som är en ganska grå och tråkig bok – det jag längtar efter är en bok som väcker både kreativitet och läslust.
Kom gärna med tips!
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag har läst Kelbys böcker om Lightroom (tror det var för version 1 och 2) och jag tycker de är bra.

Precis som du säger är hans still lite fjantig ibland men jag tycker man står ut med det.

De är i alla fall mycket lättlästa (jag har läst dem på engelska) och jag tycker de inspirerar och på det stora hela tycker jag han verkar jobba på ett bra och genomtänkt sätt även om det finns en och annan sak där jag inte delar hans uppfattning om "best practice".
 

mapem

Aktiv medlem
En för LR2 som jag tycker är bra är Rob Sheppards "Photoshop Lightroom 2 for digital photographers only" men jag vet inte om den finns uppdaterad för LR3. Håller med om att kelbys böcker är jobbiga med sin hurtfriskhet.
 

J0£L

Aktiv medlem
Jag skulle nog istället rekommendera dig att köpa Moderskeppets dvdkurs om du vill lära dig Lightroom ordentligt. Jag själv köpte en sån till Lightroom 2 förra året och jag tyckte den var väldigt bra!

edit: stavfel.
 

ArneB

Aktiv medlem
Jag skulle nog istället rekommendera dig att köpa Moderskeppets dvdkurs om du vill lära dig Lightroom ordentligt. Jag själv köpte en sån till Lightroom 2 förra året och jag tyckte den var väldigt bra!

edit: stavfel.
Håller helt och hållet med. Patrik går igenom LR 3 och dess olika delar på ett mycket pedagogiskt sätt. Under kursens gång får man också mängder av små tips som är till stor hjälp. Mitt förslag är att köpa och följa dvdkursen, och därefter ev köpa en bok av mer referenskaraktär - om du behöver.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag har alltid tyckt att Michael Reichmann på Luminous Landscape har en seriös men praktisk inställning både när han bedömer kameror, optik och mjukvara.
Han har gjort många videoutbildningar och dessa är oftast både djuplodande och beskriver saker från en utprovad best practise.
Han och en kollega har nu senast producerat en 9 timmars utbildning med 52 avsnitt.
Går att köpa på deras hemsida och ladda ner.
Jag har själv bara sett provavsnitt från kurden men den verkar riktigt bra.
Även jag som kört LR sedan första beta-släppet hittar oftast några guldkorn i varje avsnitt som jag själv inte upptäckt. Krävs givetvis att man är hyfsat på amerikanska med en lätt tysk brytning.
Eftersom han är tysk från början så pratar han en lugn och tydlig engelska.
Han är sunt långt borta från Scott Kelby och hans Thore Skogman stil.
Priset är 50 USD för hela kursen vilket väl får räknas som billigt för 9 timmar.
http://store.luminous-landscape.com/zencart/index.php?main_page=index&cPath=2
En annan bra sida som är gratis och har mycket att ge är Lightroom killer tips med Matt Kloskowski.
Han är ju kollega till Scott Kelby på NAPP men är betydligt trevligare att lyssna till om man skall se många avsnitt. Detta är ingen kurs i vanlig mening men har man gått igenom alla hans tips så lär man fått det mesta till livs.
http://lightroomkillertips.com/
 

Lars Jn

Aktiv medlem
Eftersom ingen sagt något om Evening gör jag det: har LR2- handboken och tycker den är mycket bra. Gissar att trean bara är uppgraderad. Klart värt att lägga ett par hundralappar extra för att lära sig ett program för tre tusen. Här finns allt, modul för modul och lätt att förstå, tycker jag.

Ytterligare ett tips: David duChemin: Vision & Voice. Han går igenom i grova drag hur LR funkar, men framför allt resonerar han kring varför han gör olika justeringar och visar i tjugo kapitel hur han jobat fram tjugo olika bilder. Klart inspirerande bok.

Lars
 
Senast ändrad:
ANNONS