Annons

Utskrifter, skalning och dpi

Produkter
(logga in för att koppla)

Photocon

Aktiv medlem
Att helt komma överens är nog omöjligt eftersom vi alla har våra olika arbetsflöden. Dessutom använder säkert många olika rawkonverterare som man vant sig vid.

Det som vore intressant och roligt samt gör att man kan lära av varandra tycker jag är skärpningsmetoder, tillvägagångssätt vid nedskalning och uppskalning (d v s interpolering).

Vi har säkert olika favoritsätt. Jag bidrar gärna med min alltmer använda favoritmetod för uppskärpning av små fina texturer.

Jag använder i Photoshop för slutskärpning allt oftare s k "smart skärpa" istället för "oskarp mask". Den senare ger sig ofta på konturer på ett för aggresivt sätt, men åsidosätter de små fina mönster som finns innanför konturerna. Smart skärpa har sin egen inställningsruta med en hel del reglage. Man kan t o m ställa riktning på skärpan plus många andra parametrar.

Har ni inte testat så prova.

//Lennart
 

jeduven

Aktiv medlem
Det är onekligen intressant med olika arbetsflöden för att få fram en bild som slutprodukt för en specifik användning. Det är ju oxå omöjligt att påstå att ett arbetsflöde är bättre än nåt annat utan det är ju upp till varje fotograf att hitta de man trivs med.

Jag själv använder enbart råkonverteraren, Capture One, när jag tar fram mina bilder och varje framkallning jag gör av en rå-bild gör jag för ett specifikt syfte med tillhörande skalningar för webben i olika storlekar eller utskrift i olika storlekar.

De bilder jag laddar upp på webben laddar jag enbart upp till egen domän numer för att ha fullständig kontroll över skalningar mm som olika uppladdningstjänster håller på och trixar med där exif ofta försvinner och bilder blir hårt komprimerade när de skalas till olika visningsstorlekar.

Uppladdningstjänsten i Wordpress, som jag använder till min blogg, gör oxå dessa rensningar och komprimeringar vid omskalningar men eftersom jag har min blogg på egen domän så laddar jag upp mina egna skalade bilder via ett separat ftp-program och byter ut de bilder som skalats och rensats av uppladdningsmodulen i wordpress.

När jag skriver ut bilder hemma så gör jag det direkt från rå-konverteraren till storlekar upp till A1+ på mina profilerade skrivare och använder de olika skrivarprofilerna för "softproofing" i rå-konverteraren. När jag väljer nån extern utskrifttjänst så laddar jag hem deras skrivarprofiler för softproofing och gör bilderna helt färdiga i rå-konverteraren innan jag framkallar och laddar upp till utskriftstjänsten.

I.o.m. att jag enbart arbetar i rå-konverteraren så sparar jag heller aldrig på några framkallade bilder efter uppladdning till webben eller utskrift.

Rå-konverteraren Capture One kan arbeta i olika lager så programmet är rätt så mångsidigt på selektiva justeringar.

Dpi/ppi? Det enda jag behöver veta är att en bild på 6 Mpix fixar en A4-utskrift galant. Vet jag de så räcker den även galant till för större utskrifter för större betraktningsavstånd.
 
Senast ändrad:

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Jag ser nog ditt sätt som mer produktivt än kreativt samt även till stor del fantasilöst. Jag har heller inget mot ditt sätt att skapa något, som i.o.f.s. kan upplevas som häftigt, men speciellt nära fotografi anser jag ju att det inte är.

ACR använder jag inte men Photoshop, och diverse andra program, använder jag ibland när jag vill ta fram nåt annat, som inte har så mycket av fotografi kvar i sej, reklamblad t.ex.

Lennart! Hur du arbetar vet jag och vi skiljer oss nog inte speciellt mycket åt mer än att vi har lite olika arbetsflöde, mest för att vi använder olika rå-konverterare skulle jag tro, för att få fram den bild vi är ute efter.
Nähä. Då gör vi tydligen olika och tycker olika.

Jag gör som jag vill och så gör du som du vill. Ok?
Du får tom. tycka att jag är nån lägre stående arelse om du vill, det struntar jag fullständigt i.

Fotograferng är en hobby för mig och jag gör pre is det som jag har lust med och tycker är kul. Man kan säga att bildbehandling är en annan hobby jag har i så fall som använder fotografier som råmaterial. Jag har helt andra hobbies som dykning, karate, paragliding, filmning mm. Det ändras lite över tiden hur mycket jag ägnar mig åt olika saker.

Om du tycker att det är fel och fantasilöst att redigera bilder osv. så tyck det då, jag tycker precis tvärtom och andras åsikter rör mig inte ryggen. Att ljuga o h bedra och hävda att en bild är omanipulerad när jag arbetat med den sysslar jag däremot i te med.

/Mats
 

jeduven

Aktiv medlem
Nähä. Då gör vi tydligen olika och tycker olika.

Jag gör som jag vill och så gör du som du vill. Ok?

....

/Mats
Helt överens! (Skrev oxå i inlägget du svarade på att "jag har heller inget mot ditt sätt"...)

De andra du skrev är däremot enbart dina egna ord och väldigt långt från trådens ämne.

Beskriv gärna ditt arbetsflöde istället, från exponering till publiserad bild på web eller för utskrift!
 

Karl2

Aktiv medlem
"Jag gör som jag vill och så gör du som du vill. Ok?" Det där är inte riktigt OK. Tror att var och en gör som han eller hon kan och är kapabel till. Begränsningarna är att man ännu inte lärt sig tillräckligt och att man inte haft råd att köpa yrkesmässig utrustning för yrkesmässiga bilder. Forumet är väl till för att man skall dela med sig, diskutera saker och ting och bli klokare. Med tiden ändrar man sig och blir skickligare och åstadkommer bättre bilder.
 

Photocon

Aktiv medlem
Det som kan kännas svårast med högupplösta kamerors bildfiler har för mig varit att tolka skärmbilden mot förväntat utskriftresultat.

Talar vi om en ren rak bild som kommit ur rawkonverteraren i färgrymden Adobe RGB och ska printas ut på bläckstråleskrivare ger sällan skärmen en rättvisande bild av slutresultatet.

Jag använder en enkel skärmkalibrerare (Spyder Express) och binder den profil den skapat till vad Photoshop ska visa. Sedan låter jag Photoshops utskrifthanterare hantera utskriften samt har skapat preferens för den profilen hos skrivaren. Då stämmer färgerna relativt väl med vad jag ser på skärmen.

Men det gör inte skalan då skärmen har för låg upplösning (min är inställd på 96 ppi som max). Därför gör jag en kopia av filen som ska skrivas ut och skalar ned den till 30-40% vilket jag kommit fram till ger nästan samma skala på skärm som på utskrift vid utskrift 240-300 punkter per tum. Ser det bra ut skriver jag ut ursprungsfilen.

Detta är mycket enkelt beskrivet och jag har hoppat över att beskriva arbetsfödet i rawkonverterare eftersom vi alla har lite olika konverterare och arbetsflöde (annars har jag skapat en viss profil för kameran i ACR också). Skärpningsalgoritmerna har jag inte heller redovisat eftersom det blir för omständligt.

Jag lägger inte till saker i bilden som inte fanns där från början. Däremot kan jag förstärka resp försvaga detaljer och objekt i bilden. Tar jag bort något så handlar det i regel om det funnits skit på sensorn.

Men jag har väldigt simpla skärmar och står i begrepp att skaffa en ny. Finns det någon som har ett bra tips i storlek 22-24" som inte kostar skjortan? Jag har noterat att det på min huvudskärm, trots kalibrering saknas vissa valörer som kommer vid utskriften. har visserligen lärt mig vilka färger det handlar om och drar ned resp upp dem innan utskrift, men det känns inte optimalt.

Innan jag kör ut ett A3+ använder jag gärna ett billigt 10x15 och skriver ut ett representativt utsnitt från bilden om bilden känns väldigt komplex. Bra papper och bläck är dyrt.

//Lennart
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
"Jag gör som jag vill och så gör du som du vill. Ok?" Det där är inte riktigt OK. Tror att var och en gör som han eller hon kan och är kapabel till. Begränsningarna är att man ännu inte lärt sig tillräckligt och att man inte haft råd att köpa yrkesmässig utrustning för yrkesmässiga bilder. Forumet är väl till för att man skall dela med sig, diskutera saker och ting och bli klokare. Med tiden ändrar man sig och blir skickligare och åstadkommer bättre bilder.
Det som jag reagerade emot var nedvärderande åsikter om mitt arbetssätt med formuleringar som att det är fantasilöst och inte har med fotografi att göra och jag ändrar inte mitt sätt för att andra skulle tycka att det är moraliskt fel eller nåt. Skulle hellre se att sådana åsikter hölls för sig själva. Nu har han ju visserligen sagt att han menade tvärtom och skrev det också på nåt sätt...


/Mats
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Helt överens! (Skrev oxå i inlägget du svarade på att "jag har heller inget mot ditt sätt"...)
Du är ju lite motsägelsefull med dina helgarderingar att först skriva en sak ganska provocerande och trist och sedan lägga in en brasklapp som man sen kan använda till att citera sig själv för att framstå som man menade tvärtom i efterhand.

Du skrev faktiskt också att du ser mitt sätt att arbeta som fantasilöst och inte har så mycket med fotografi att göra.

Så när du sedan skriver tvärtom att du inte har nåt emot det så menade du alltså inte det förra, eller? Hur ska du ha det?



De andra du skrev är däremot enbart dina egna ord och väldigt långt från trådens ämne.
Jo, allt jag skriver är mina egna ord förstås, så vad menar du med "däremot" och vilket är då det första som då inte är mina ord? vad är det som du syftar på med "det andra"? Att jag utvecklade resonemanget?


Beskriv gärna ditt arbetsflöde istället, från exponering till publiserad bild på web eller för utskrift!
Beror på vad det är till för och hur mycket arbete jag vill lägga ner. Har inte utrymme för att beskriva i detalj nu, men arbetar ganska mycket i PS med finlir för några jag ska göra stora printar av och där finns möjligheter som ingen raw-konverterare kommer ens i närheten av, även om själva bildinnehållet inte ska förändras. Jag rekommenderar att se på Anders Jensens kurser Mästerjusteraren och Perfekt skärpa i Photoshop m.fl.

För bilder som jag lagt upp på FS så är de snabbfixade. Normalt öppnar jag raw-filen i ACR, gör mina globala justeringar tills jag är nöjd och går över till PS. Ställer in beskärverktyget på 1024x768 och ritar upp en ruta med precis det utsnitt jag vill ha och ev roterar lite om det behövs, klickar ok så har man bilden beskuren exakt som man vill med rätt upplösning. Lägger på skärpa med smart skärpa och kollar om det blir bra. Ibland kan det uppstå att om det finns stora ytor med jämna toner att den blir grynig, eller att bokeh framgävs på ett sätt som man inte vill. I så fall backar jag och skapar ett lager med en lagermask med bra ludd och skärper upp det underliggande lagret och målar fram de områden som ska skärpas i masken och ställer sedan opaciteten på det överliggande lagret lagom för att det ska bli bra. Mergar sen ihop lagren och spara bilden som jpeg i kvalitet 10. Kan låta omständigt, men det tar bara ett par minuter allt som allt.

Några bilder är skapade från flera. T.ex. den här: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/2248180.htm?set=mp

Det är taget med stativ. Tändaren står på en svart kakelplatta.
Den ena bilden tagen med två trådlösa blixtar som är huvudbilden med reflexen. Sedan en bild till utan blixt för att få med lågan. Sedan är de ihoplagda och lågan frammålad med hjälp av en lagermask i PS.

Jag har angett att bilden är manipulerad enl. FS definition. En del tror kanske att manipuleringen bestått i att jag skapat reflexen i PS, men det har jag alltså inte. Det är ett äkta fotografi, men lågan syntes inte då man körde med blixt.

Att säga att det inte har så mycket med fotografi att göra är bara trams anser jag. Det är heller ingen förfalskning av verkligheten, bara två olika exponeringar med olika belysning som visar olika saker i bilden. Finns säkert vissa som tycker det ör förfärligt att göra å det sättet, det struntar jag i. Att enbart arbeta med en raw-konverterare är alldeles för begränsande för mig i alla fall, men vill man snäva in sig på det sättet får man väl göra det.


/Mats
 

aasaboe

Aktiv medlem
Men jag har väldigt simpla skärmar och står i begrepp att skaffa en ny. Finns det någon som har ett bra tips i storlek 22-24" som inte kostar skjortan? Jag har noterat att det på min huvudskärm, trots kalibrering saknas vissa valörer som kommer vid utskriften. har visserligen lärt mig vilka färger det handlar om och drar ned resp upp dem innan utskrift, men det känns inte optimalt.

Innan jag kör ut ett A3+ använder jag gärna ett billigt 10x15 och skriver ut ett representativt utsnitt från bilden om bilden känns väldigt komplex. Bra papper och bläck är dyrt.

//Lennart
Det finns diskussioner under "Datorn", till exempel http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=61178&page=158 och under "Arbetsplatsen". Där finns mycket att lära av det som folk på FS med mycket stora kunskaper i ämnet delar med sig av. Dock hamnar mycket (det mesta?) i den högre och dyra skolan. Vi med mindre plånbok och även mindre krav hamnar lätt utanför ;-) Det måste ju finnas andra lägen på skalan än total bildmässig misär och fullständig kontroll över färg och bild.

Jag som amatör med önskemål om att få någorlunda kontroll över bildvisningen, har hittat en lösning med en 24" skärm med ips-panel från Asus http://www.asus.se/Display/LCD_Monitors/PA246Q/#specifications för litet styvt 4.000:- och en Colormunki Display http://www.xrite.com/product_overview.aspx?ID=1513 för 1.500:- Jag känner mig mycket belåten med resultatet så här långt.

Egentligen är det märkligt att denna delen av fotograferandet diskuteras så litet. Kameran och optiken dissekeras in i minsta detalj, utrustningen för att visa resultatet diskuteras i stort sett inte alls. För några år sedan höll Sven Persson ett föredrag på Naturfotofestivalen i Hässleholm, han frågade "hur många har kalibrerad / profilerad skärm?" Det var inte många. "Ojojoj, ni har ju inte en susning om vad ni håller på med... inte en susning" blev kommentaren. Den satte sig hos mig.

Men jag har länge haft litet av samma känsla för detta som många har inför raw-format, "inget jag klarar av". Det tog mig en vecka att komma över det med raw-formatet då för många år sedan, profileringsfördomen satt hårdare. Nu har jag i alla fall vågat prova, och jag har också börjat undra om det inte är som med raw-filer, inte alls så svårt som många vill få det till. I alla fall inte om man har rimliga krav på resultatet och den egna foto-förmågan.

Vi kanske skulle ha en skärm- och kalibrering/profilering-diskussion "för vanligt folk"? För egentligen är det ju ganska viktigt för bildresultatet. Vad säger ni?
 

jeduven

Aktiv medlem
Jo Mats Lillnor, jag tycker att ditt sätt är mer produktivt än kreativt samt fantasilöst, vilket ju jag har all rätt i världen att tycka. Jag har aldrig, kommer aldrig att ha, något mot att du, eller andra, använder detta sätt heller. De övriga aspekterna, som du "utvecklade" ditt resonemang med, är däremot något som enbart du själv tolkat in i de jag skrev.

För övrigt jobbar jag i stort sett som du men med lagermasker i råkonverteraren istället, där jag selektivt skärper, justerar exponering och kontraster mm, justerar färgmättnader globlat eller färgspecifikt inom ett lager o.s.v. Sköter även alla utskrifter från rå-konverteraren. Photoshop har jag inte använt alls i stort sett de senaste två åren av den enkla anledning att rå-konverteraren fixar allt jag behöver. Jag ser heller ingen anledning att börja. Det är bara helt enkelt mitt sätt att jobba med bilder.

Häftig bild förresten!
 

jeduven

Aktiv medlem
....

Jag som amatör med önskemål om att få någorlunda kontroll över bildvisningen, har hittat en lösning med en 24" skärm med ips-panel från Asus http://www.asus.se/Display/LCD_Monitors/PA246Q/#specifications för litet styvt 4.000:- och en Colormunki Display http://www.xrite.com/product_overview.aspx?ID=1513 för 1.500:- Jag känner mig mycket belåten med resultatet så här långt.

....

Vi kanske skulle ha en skärm- och kalibrering/profilering-diskussion "för vanligt folk"? För egentligen är det ju ganska viktigt för bildresultatet. Vad säger ni?
Jag har oxå denna Asus PA246Q och för min fotografi tycker jag den räcker till bra. Jag köpte samtidigt Colormunki Photo, som man även kan profilera skrivare med och även den profileringen fungerar bra. Utskrifterna blir i stort sett identiska med bilderna på skärmen. Men för att kunna se det så har jag även installerat dagljusbelysning med ett ra-index på 950 på lysrören. Belysningen vid arbetsplatsen ligger på lite drygt 500 lux och jag har den belysningen alltid tänd då jag redigerar bilder.

Klart de säger jag! :)
 

aasaboe

Aktiv medlem
Jag har oxå denna Asus PA246Q och för min fotografi tycker jag den räcker till bra. Jag köpte samtidigt Colormunki Photo, som man även kan profilera skrivare med och även den profileringen fungerar bra. Utskrifterna blir i stort sett identiska med bilderna på skärmen. Men för att kunna se det så har jag även installerat dagljusbelysning med ett ra-index på 950 på lysrören. Belysningen vid arbetsplatsen ligger på lite drygt 500 lux och jag har den belysningen alltid tänd då jag redigerar bilder.

Klart de säger jag! :)
Belysningen blir nästa steg för mig. Sedan stannar jag nog upp, ommålning som ofta nämns i sammanhanget är inte aktuellt ;-)
 
ANNONS