Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utskriftsstorlek mobilbild

Produkter
(logga in för att koppla)

zootallures

Aktiv medlem
Hej!

Jag har fått denna fråga av en vän som tagit riktigt bra bild med sin mobil: hur stor förstoring kan han göra och att den fortfarande ser bra ut?

Mobil: Samsung SII
Megapixlar: 12
Storlek på bild: 3264 x 2448 pixlar
Upplösning: 72 dpi

Den är naturligtvis i jpg-format och i sRGB.

Tack på förhand!
 

PeterSfa

Aktiv medlem
Det går inte att besvara.
Svaren är lika många som inte större förstoring än skärmstorleken på nallen, upp till tapetstorlek.

Det är helt och hållet användarens eget tycke och smak vart gränsen går.
Normalt sett är bilder från mobiler oanvändbara till annat än facebook. Att det dessutom är jpeg format förvärrar.
Enligt mitt tycke och smak

Be honom prova att skriva ut bilden på ett vanligt A4 papper, så får han en bra förhandsindikering.
 

zootallures

Aktiv medlem
Det går inte att besvara.
Svaren är lika många som inte större förstoring än skärmstorleken på nallen, upp till tapetstorlek.

Det är helt och hållet användarens eget tycke och smak vart gränsen går.
Normalt sett är bilder från mobiler oanvändbara till annat än facebook. Att det dessutom är jpeg format förvärrar.
Enligt mitt tycke och smak

Be honom prova att skriva ut bilden på ett vanligt A4 papper, så får han en bra förhandsindikering.
Tack för svaret, som jag misstänkte.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det där var en klar förenkling av frågan.
Upplösningen 12 Mpix är vad en proffskamera som 1DMKIIN hade för 10 år sedan. Det dög gott till att skriva ut bilder i både A3 och större.

De där med DPI kan du glömma. Du kan låta t.ex. LR interpolera upp bilden med mycket gott resultat till resultat.

Så allt hänger på att bilden ser bra ut när man väl synar den ordentligt i ett bildbehandlings program.

Det där med att det bara räcker till skärmstorleken eller duger för Facebook är skitsnack från någon som nog aldrig provat att skriva ut en bild själv.
 

PeterSfa

Aktiv medlem
Det där var en klar förenkling av frågan.
Upplösningen 12 Mpix är vad en proffskamera som 1DMKIIN hade för 10 år sedan. Det dög gott till att skriva ut bilder i både A3 och större.

De där med DPI kan du glömma. Du kan låta t.ex. LR interpolera upp bilden med mycket gott resultat till resultat.

Så allt hänger på att bilden ser bra ut när man väl synar den ordentligt i ett bildbehandlings program.

Det där med att det bara räcker till skärmstorleken eller duger för Facebook är skitsnack från någon som nog aldrig provat att skriva ut en bild själv.
Provat med S3 och Note 3, från bilder jag tagit med bra ljus och högsta möjliga upplösning. Och det är inte något fel på skrivaren heller, en 9500 Pro.
På grund av linsen i mobilen existerar ingen skärpa. jpeg artifakterna tar över för mycket i min smak när bilden skrivs ut på större än 10x15.

Bilderna från mobilen kan inte jämföras på samma dag med t.ex bilderna från min gamla D200 som är en 10mpix kamera.
Bilder från mobiler är generellt kvalificerat skräp enligt mitt tycke.

Men som jag sade till TS. Det är helt upp till betraktaren om det ser bra ut eller inte.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Den nya generationens mobiltelefoner har kameror som är riktigt bra. Själv har jag nu en iPhone 6+.
Jag har provat att skriva ut ett par bilder i A3 från den på min Epson Pro 3880. Bilderna var inte ens tagna i riktigt bra ljus utan inomhus i det dagsljus som silade in.
Den äldre och den yngre damen i hushållet blev som vanligt testoffer och skulle bedöma vilken av mina kameror som tagit bilden.

Frun gissade på min Canon 5DMKIII medan dottern gissade rätt för hon nog insåg att det var något lurt med min fråga. Fast hon sa också såg det på att ögonbrynen och ögonfransarna inte gick att se som det brukar i mina porträtt.

Det är väl här de nya mobilkamerorna har sin akilleshäl. Sensorerna är fortfarande löjligt små och brusar en del. De flesta människor tycker brus är en defekt och därför brusreducerar man så hårt att det helt försvinner.

Nu släpper Googol loss raw-bilder i den senaste versionen av Android. Därmed hoppas jag att Apple följer efter.
Skulle jag kunna brusreducera bilderna mindre eftersom det ändå inte syns i utskrifterna så skulle detaljupplösningen bli mycket bättre. Även utan att använda raw.

Så att skriva ut i storlek A4 eller A3 vill jag påstå ger fullt acceptabla bilder från en modern mobilkamera.
 

AFJ

Aktiv medlem
Allt handlar om bildens egenskaper och vilka krav man ställer.

Jag har en hel del av mina bilder hängande på väggarna här hemma. Den som får absolut mest uppskattande kommentarer av besökare är en A3 utskrift som är uppklistrad på mitt kylskåp.

Bilden togs med en Digital Ixus som vid fototillfället var inställd på "JPG-small", dvs bilden är på 1024 x 768 pixlar...

Det säger en hel del om att det sällan är det tekniska som avgör om en bild är en "wall-hanger" eller inte. Motivet och känslan i bilden är så oändligt mycket viktigare för de allra flesta betraktare.

Jag ogillar att fota med mobilkamera, tycker det mesta blir "skit", men om jag tagit en bra bild skulle jag absolut inte tveka att prova en utskrift, även om den kanske har en och annan teknisk brist.
 

afe

Aktiv medlem
Det beror som sagt på kvalitetskraven, men om du vill skriva ut en bild med 300 ppi (som är tämligen normalt för bilder innan man gör dem jättestora) får du en bild på 27,64 x 20,73 cm från den bildstorleken. Går du ner till 200 ppi som är vanligt för större utskrifter och canvas blir det 41,45 x 31,09 cm och det går oftast att interpolera upp till större och det ser fortfarande bra ut.
 

PeterSfa

Aktiv medlem
Det beror som sagt på kvalitetskraven, men om du vill skriva ut en bild med 300 ppi (som är tämligen normalt för bilder innan man gör dem jättestora) får du en bild på 27,64 x 20,73 cm från den bildstorleken. Går du ner till 200 ppi som är vanligt för större utskrifter och canvas blir det 41,45 x 31,09 cm och det går oftast att interpolera upp till större och det ser fortfarande bra ut.
Observera att interpolering inte ökar kvaliten då det inte går att få fram fler detaljer ur en enda pixel ;)
Däremot kan det öka redigeringsbarheten i den pixeln om den som efter interpoleringen består av flera.
 

afe

Aktiv medlem
Så är det förstås, och jag har skrivit ut många bilder i stort och jättestort format från kamera med 12 megapixel (Nikon D3) - att göra samma sak med mobilbilder blir av flera skäl förstås inte lika bra, även om de råkar ha lika många pixlar.
 

PeterSfa

Aktiv medlem
För mig och min frugas del lovade vi varandra att inte ta en endaste bild mer med mobilerna.
Frugan fick en Coolpix 9600 i Julklapp av mig och med den inbyggde Wifi kopplar hon upp sig mot kameran med mobilen och lägger upp på sin FB. Det är skillnad.
Nu kan hon dessutom använda min A3+ skrivare och få ut vettiga bilder.
Före var hon bedrövad över kvaliten då nästan samtliga bilder helt enkelt var oanvändbara. Det är hon som har en S3.

Självklart är även en mobilbild bättre än ingen bild. Med mycket ljus och ett bra stöd kan man säkert fånga någon bild som ser bra ut vid första intrycket. När man sedan lyfter in den i Photoshop är risken stor att man önskar sig bättre.
Megapixelantalet ger ingen fingervisning om kvalitet på bilden.
Så länge sensorn brusar och linsen inte klarar att avbilda motivet rätt och ovanpå det filformatet slänger pixelinformation för att komprimera bilden. Resultatet säger sig själv.
Kamera i en mobiltelefon är en nödlösning.

Även mellan kameror ser man att megapixelantalet inte ger kvalitet i alla lägen.
Nikon D40 med 6megapix kunde i vissa situation köra över sin nyare ersättare D40x och D60 (10megapixel kameror)
 

zootallures

Aktiv medlem
För mig och min frugas del lovade vi varandra att inte ta en endaste bild mer med mobilerna.
Frugan fick en Coolpix 9600 i Julklapp av mig och med den inbyggde Wifi kopplar hon upp sig mot kameran med mobilen och lägger upp på sin FB. Det är skillnad.
Nu kan hon dessutom använda min A3+ skrivare och få ut vettiga bilder.
Före var hon bedrövad över kvaliten då nästan samtliga bilder helt enkelt var oanvändbara. Det är hon som har en S3.

Självklart är även en mobilbild bättre än ingen bild. Med mycket ljus och ett bra stöd kan man säkert fånga någon bild som ser bra ut vid första intrycket. När man sedan lyfter in den i Photoshop är risken stor att man önskar sig bättre.
Megapixelantalet ger ingen fingervisning om kvalitet på bilden.
Så länge sensorn brusar och linsen inte klarar att avbilda motivet rätt och ovanpå det filformatet slänger pixelinformation för att komprimera bilden. Resultatet säger sig själv.
Kamera i en mobiltelefon är en nödlösning.

Även mellan kameror ser man att megapixelantalet inte ger kvalitet i alla lägen.
Nikon D40 med 6megapix kunde i vissa situation köra över sin nyare ersättare D40x och D60 (10megapixel kameror)

Tack för alla svar, nu är jag både klokare och mer förvirrad! :) Han får testa , helt enkelt. Kvalitet är ju, trots allt subjektivt. Men intressant att höra era tankegångar och om era erfarenheter.
 

PeterSfa

Aktiv medlem
Tack för alla svar, nu är jag både klokare och mer förvirrad! :) Han får testa , helt enkelt. Kvalitet är ju, trots allt subjektivt. Men intressant att höra era tankegångar och om era erfarenheter.
Det är just det som är poängen. Går inte att ge ett bra svar då bedömningen är rent subjektiv.
Vi kan inte ens bedömma vad din kompis anser vara en riktigt bra bild. Baserat på vad han ser från mobilen, eller hur bra bilden är uppförstorad på en datorskärm?
Före slösa dyrt papper, prova en utskrift på en vanlig bläckstråle eller laser. Ser det lovande ut.
Fortsätt med bättre papper och skrivare.

Det kan bli ett resultat ni är nöjda med.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det är just det som är poängen. Går inte att ge ett bra svar då bedömningen är rent subjektiv.
Vi kan inte ens bedömma vad din kompis anser vara en riktigt bra bild. Baserat på vad han ser från mobilen, eller hur bra bilden är uppförstorad på en datorskärm?
Före slösa dyrt papper, prova en utskrift på en vanlig bläckstråle eller laser. Ser det lovande ut.
Fortsätt med bättre papper och skrivare.

Det kan bli ett resultat ni är nöjda med.
Det är mycket som är subjektivt. Dyrt är ett sådant begrepp.
Om man provar göra en utskrift på A4 så kostar paper som Scandinavian Satin Professional 295 kr för 50 st. Det är 5,90 st plus färg som man kan räkna med är något liknande.
Så 10 kr för en A4. Jag tycker inte det är särskilt dyrt.
För det får jag parkera i 12 minuter i Göteborgs centrum eller så har de höjt igen vid årsskiftet.
Parkera i Göteborg är dyrt och i jämförelse med det är utskrifter billiga.
Som sagt, allt är relativt:)
 

PeterSfa

Aktiv medlem
Det är mycket som är subjektivt. Dyrt är ett sådant begrepp.
Om man provar göra en utskrift på A4 så kostar paper som Scandinavian Satin Professional 295 kr för 50 st. Det är 5,90 st plus färg som man kan räkna med är något liknande.
Så 10 kr för en A4. Jag tycker inte det är särskilt dyrt.
För det får jag parkera i 12 minuter i Göteborgs centrum eller så har de höjt igen vid årsskiftet.
Parkera i Göteborg är dyrt och i jämförelse med det är utskrifter billiga.
Som sagt, allt är relativt:)
Jo allt är relativt.
Utskriven på en B/W Laser, inkl papper 0.18:-
Utskriven på en Xerox Workcenter i färg, 0.80:-

Lägger man sedan till rörliga kostnader som är svårbedömda. Det fotot är första utskriften sedan skrivaren startar och skrivaren gör därmed en djuprengöring. Mer eller mindre 5-10% bläck går ur tuberna i värsta fall.
I mitt fall 10st tuber a 140:- med Lucia Ink.
Första utskriften _kan_ kosta dig upp mot 100:-

Men nu är det långt från topic ;)
 

AWid

Aktiv medlem
.............Självklart är även en mobilbild bättre än ingen bild. Med mycket ljus och ett bra stöd kan man säkert fånga någon bild som ser bra ut vid första intrycket. När man sedan lyfter in den i Photoshop är risken stor att man önskar sig bättre.
.................
Tja - den som inte tror det går att ta skapliga bilder med en mobiltelefon kan ju titta på den här videon. Men notera att det är en gammal ifån 3:) Nyare mobiler håller väl ännu bättre kvalitet kan jag tänka mig.
Anders W
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Tja - den som inte tror det går att ta skapliga bilder med en mobiltelefon kan ju titta på den här videon. Men notera att det är en gammal ifån 3:) Nyare mobiler håller väl ännu bättre kvalitet kan jag tänka mig.
Anders W
Jo jag tror dig. Har själv skaffat en iPhone 6+ av det skälet men främst för jag vill ha en stor skarp skärm.
Den kameran ger nu bättre resultat än jag för några år sedan fick från kameror som Canon G9.
Dessutom har den nu ett objektiv med en skakreducering som fungerar på samma sätt som Canon IS. Får jag sedan tillgång till raw blir jag ändå mer nöjd.

Se på vad den här killen lyckas åstadkomma i sin test på Island. Inte illa för en mobilkamera tycker jag.
http://austinmann.com/trek/iphone-6-plus-camera-review-iceland
 

PeterSfa

Aktiv medlem
Fint ljussatta bilder, men det har ju inget med kameran att göra. Det kan man åstadkomma med en gammal lådkamera om man vill.
I övrigt är det mycket svårt att bedömma en stillbildskvalitet på en videofilm. Bilderna som snappades fram var brusiga, speciellt i mörka partier.

iPhone är kända för att ha "bra" kamera för att vara en mobil.
En jämförelse mellan "Fujifilm's X-T1 against the iPhone 5S"
kan hittas här: http://www.theverge.com/2014/8/22/6055591/iphone-vs-pro-camera
Speciellt den sista bilden på den länken är mycket talande för problemet med kameror i mobiler. Och ändå använde iPhone en betydligt lägre ISO än kameran.

I det slutresultatet konstaterade den testaren att Apple kameran duger för vardagliga foton i bra ljus utan större värde, men att behövs det något mer, så är det den riktiga kameran som gäller.

Klart att kameran i mobilen är bättre än man kan vänta sig från en telefon. Men en kamera är den ännu inte om man inte sänker kvalitetskravet till typ äldre 70 tals pocketkameror.
 
ANNONS