Annons

Fundering kring portfolio kontra bildkritik

Produkter
(logga in för att koppla)

janc

Aktiv medlem
Har funderat lite på detta med hur det fungerar när man har portfolio och kritikbilder och om det inte kunde vara lite flexiblare.

I guldmedlemskapet ingår ju plats för 275 bilder, 200 i portfolio ich 75 kritkbilder. Det jag skulle vilja föreslå är att dett görs lite flexiblare på följande sätt.

Först och främst att man kan skulle kunna flytta en bild från kritikalbum till portfolio utan att ladda upp den igen. Rent praktiskt så att när man lägger in en ny bild i portfolion kan man antingen ladda upp en ny bild eller peka ut en av de bilder man radan laddat upp i databasen men som nu refereras från ett kritikalbum.

Det andra önskemålet är att man även skulle kunna göra tvärt om d.v.s. på motsvarande sätt flytta en bild från portfolio till kritikalbum.

Idealiskt att man skulle se de 275 bilderna som en "pool" och från sina kritikalbum peka ut max 75 av dessa för bildkritik. Alltså att en bild samtidigt kan ligga i portfolion med samma layout som nu men när man väljer bilden från ett kritikalbum ser man den information som hör ihop med bildkritiken.


Sammanfattat alltså att man kan fördela sina 275 bilder som man vill mellan portfolio och profil med möjlighet att en bild kan refereras från både portfolio och kritikalbum, bara portfolio eller bara kritikalbum. Begränsningen på max 75 kritikbilder kan mycket väl vara kvar samma för begränsningen av antal nya kritikbilder per vecka.

Helt uppåt väggarna eller...?
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Nejdå inte alls.

Att flytta från portfolio till kritikalbum stängde vi av förut, då det missbrukades för att komma förbi våra uppladdningsbegränsningar - man kunde då få in en massa bilder på en gång till kritik. Det löser vi dock om vi går över till bildkritik i form av en eller flera kritikpooler; gamla "Kritikalbum" blir då "Vanliga album".

Och flytt åt andra hållet hade vi initialt men det stängdes av, då det vart en del diskussion vad som skulle hända med kommentarerna på de bilderna - skulle de försvinna, eller ligga kvar men inte synas någonstans. Jag tror man föredrog det senare, men då vart det en hel del ställen som måste ändras kod på för att spärra bort kommentarer från sådan portfoliobilder; just då vart det smidigast att stänga av det - sedan har det glömts bort (ivartfall av mig...)

Vi får se vad vi har kommit fram till och hunnit med på söndag, vi har en "Fotosidan utvecklingshelg" framför oss.
 

Estethia

Aktiv medlem
clindh skrev:
Vi får se vad vi har kommit fram till och hunnit med på söndag, vi har en "Fotosidan utvecklingshelg" framför oss.
åh! va spännande! *hoppar upp och ner* :eek:D
som julafton! ;o)

se bara till att ni förklarar, hur man använder allt sen, som om ni pratade med fyraåringar...
jag behöver enkla, raka bud. ;o)
 

janc

Aktiv medlem
clindh skrev:
...Och flytt åt andra hållet hade vi initialt men det stängdes av, då det vart en del diskussion vad som skulle hända med kommentarerna på de bilderna - skulle de försvinna, eller ligga kvar men inte synas någonstans. ...
Kul att tankarna togs emot positivt!

Jag anser absolut inte att kritikfälten ska vara synliga i portfolion, de hör inte dit. Jag ser det här scenariot.

1. Lägg upp en bid i kritikalbum.

2. Välj ny bild portfolion och peka ut bilden som finns i kritkalbumet istället för att ladda upp en ny.

Nu finns kritkbilden med sina kommentarer kvar och det liger en ny bild i portfolion. Utseendemässigt exakt likadant som om jag laddat upp den på nytt men det är samma bild som refereras

3. Ta lite senare bort den från kritkalbumet. Inget händer i portfolion men bilden och kommentrerna är borta från kritkialbumet

Visst kan man tänka sig att bildkommentarern finns kvar i databasen och följer med om bilden åter igen pekas ut från ett kritikalbum men så långt tänkte jag inte.....
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
janc skrev:

Visst kan man tänka sig att bildkommentarern finns kvar i databasen och följer med om bilden åter igen pekas ut från ett kritikalbum men så långt tänkte jag inte.....
Det är precis det som händer automatiskt, om jag inte kodar något speciellt. Och eftersom dom hänger kvar på bilden dyker de upp i "Kommentarer du fått" etc fast man kan inte se bilden med alla kommentarerna. Så det är bara att alla listor som jobbar med kommentarer "tätas" så de inte visar kommentarer på Portfolio-bilder som flyttats. Men det är ingen stor grej egentligen.

Ditt förslag ang delning av bildfilen är inte dum - men också lite komplicerad, själva bildfilen delas och ny kod behövs för att se till att bildfilen inte tas bort från servern förrän sista bilden som pekar ut den raderas. Och jag tror det kan bli förvirrande?

I början hade vi faktiskt så att en bild kunde finnas med i flera album, men det visade sig vara svårt att förstå och ledde också till mer koplicerade regler typ "skall kommentarerna visas eller ej" och oklarheter i vilken sida som skall användas för att visa upp den.
 

janc

Aktiv medlem
Jag förstår hur det menar och det får inte bli en massa tvetydigheter, meningen var ju att förenkla....

Vad som är logiskt eller inte handlar ju om hur man ser strukturen på sina bilder. Mitt förslag är nog egentligen att man ser bilderna i en struktur och sedan väljer man för varje bild vilken/vilka "vy(er)" av den som ska visas. En given bild kan då visas i :

Portfoliovy (visas från portfolions URL och gränssnitt, visar de fält som finns i portfolion idag)

Kritikvy (visas från fotosidan.se, visar de fält som finns för bildkritik idag)

Bägge samtidigt (I praktiken som om man idag laddar upp samma bild i kritikalbum och portfolio)

Men detta är ju som sagt hur jag ser strukturen, givetvis kan man se den på en massa andra sätt!

Att låta en bild pekas ut från flera album blir garanterat krångligt. Hur ska man göra med bilder som blir "föräldralösa", hör informationen som är relaterad till bilden ihop med själva bilden eller sammanhanget den visas i osv, osv - nej det blir bara huvudvärk...:)

Inser också att det säkert finns en hel del typ räknare av kommentarer, antal visningar etc jag inte tänkt på och som måste fungera på ett logiskt sätt. Det är ju alltid bekvämare att fundera på det konceptuella planet :)
 
ANNONS