Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt eller lampor

Produkter
(logga in för att koppla)

caro

Aktiv medlem
Vilken är skillnaden, med avseende på den slutliga bilden, med att använda blixt eller dagsljuslampor för studiofoto?

Kommer skillnaden i ljusens spektrum att ha en avgörande inverkan på slutresultatet. Isåfall, kan någon ge exempel på en sådan jämförelse?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Värme o bländade modeller.
Det går en h...e massa fast ljus för att komma upp i blixtars effekter.

Fast ljus är ett måste för video o man ser var ljus o skuggor faller väldigt bra.
 

caro

Aktiv medlem
Jo, fast resultatet ...

Värme o bländade modeller.
Det går en h...e massa fast ljus för att komma upp i blixtars effekter.
.
Ja, de praktiska aspekterna (värme) och tekniska (ljusmängd) är en sak.

Men jag tänkte mer på slutresultatet, själva bilden. Kommer jag att se skillnad i en bild jag t ex håller i handen? Är det hopplöst att få hudtoner rätt t ex, med det ena eller andra. Färger mot varann? Blir det skevt med lampa t ex, jämfört med blixt?
 

levitte

Aktiv medlem
Hudtonerna blir väl ungefär lika omöjliga att få till som med visst naturligt ljus, mycket beror på lampans färgvärme/shiftning. Det kompenserar du för i kameran eller i efterbehandlingen.

Däremot kommer du sannolikt inte att få samma "frysta" känsla som med blixt.

Mvh,
Richard
 

Maxieboy

Aktiv medlem
Du kommer att få suddigare bilder på rörliga mål med fast ljus. Elräkningen kommer att öka med kanske 70% jämfört med studioblixtar. Snabba blixtar ger krispigate skärpan.
 
ANNONS