Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olika redigerings-sätt på min bild! (bild i inlägget)

Produkter
(logga in för att koppla)

sukram

Aktiv medlem
Man ser så mycket olika stilar som folk använder, alla har ju sin egna touch nästan.

http://www.gavle.to/~anil/fotosidan.nef

Där har ni en bild jag tog i helgen, redigera den som ni skulle gjort och berätta sen hur ni gjorde, jag behöver lite inspiration över just redigeringen.

Hur får man till den där lite äldre sköna vintage-stilen tex?

Nåja, hoppas på många exempel och sköna råd!

Mvh
Markus www.mek.nu
 

avslutad120828

Avslutat medlemskap
Mitt lilla bidrag...kanske inte så vintage...! ;)

Precis som bilderna i mitt HDR-album här på fotosidan så gjorde jag bara tre exponeringar från din NEF-fil, pillade lite tills det såg bra ut och la på en del extra kontrast på HDR-bilden. This is what came out...

En lite lite större version finns här:
 

Bilagor

sukram

Aktiv medlem
Kanske också ska säga att bilderna ska inte vara för urflippade, utan vara på en användbar nivå =) Annars kanske det ballar ur helt =)

Carl Andersson> Det är nikons rawformat .nef så du måste ha nått program som klarar det.
 

sukram

Aktiv medlem
Delay skrev:
Gärna nån form av tanke på mitt bidrag kanske? Eller var det så dåligt...? ;)
Ah sorry =) Jag tycker det är svårt med HDRbilder, dom blir ofta lite väl "mycket" men det är väl en fin linje antar jag med HDR, jag gillar inte när det verkligen syns att det är just HDR, eller tja, det passar inte på dessa bilder tycker jag.
 

avslutad120828

Avslutat medlemskap
sukram skrev:
Ah sorry =) Jag tycker det är svårt med HDRbilder, dom blir ofta lite väl "mycket" men det är väl en fin linje antar jag med HDR, jag gillar inte när det verkligen syns att det är just HDR, eller tja, det passar inte på dessa bilder tycker jag.
Absolut, smaken är ju som baken...

Kul idé med tråden tycker jag, att ge alla fria händer på en bild. Hoppas på mer sånt här.

Hoppas du får mer givande redigeringar som du kan lära dig något från.

// J
 

C-nord

Aktiv medlem
Äntligen...

Har själv funderat på att slänga ut en bild å ha en sorts "tävling" alltså med raw bilder å här kom en liknande grej, hur som helst här är mitt bidrag, kan förklara lite snabbt vad jag gjort:

PS CS3

Framkallat med 20% vibrance och saturation 100% sharpening.
Beskurit
dubblat lagren
Vinjeterat
tonat av vinjeteringen lite
Sepia filter ca 65% (förhöjer vintage känslan tycker jag)
Lagt på Film Grain i 2 omgångar

Kul grej, om nån annan tycker det så kan jag gärna bidra med nån raw bild så utser jag den jag tyckte vart bäst så får den lägga ut en osv osv ja ni förstår :)
 

Bilagor

ANNONS