Annons

Matbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Karlskog

Medlem
Det är ju omåttligt poppis med alla matbidler i alla sociala medier nu, jag tycker dock att det mesta ser oaptitligt ut och tagna med telefonen. Vad har ni för tips för fotografering av mat? Även om man ska fota med mobil hade ju varit roligt att höra också.

De flesta receptsidorna på nätet borde kolla igenom sina matbilder, ser ju förjäkligt ut med en dålig bild på ett bra recept.
 

Dagernas

Aktiv medlem
Det senaste numret av Fotosidan Magasin innehåller både artiklar och experttips om matfotografering. Till exempel hur man presenterar maten i rätt miljö. De flesta som skriver matbloggar kanske inte är medvetna om hur mycket känsla en bra bild kan skapa.
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
Precis som med all annan fotografering handlar det om att arbeta med ljus och komposition. Vilken kamera man använder har inte stor betydelse, annat än om man är petig på att få allting skarpt och vill tilta för att få skärpan att ligga utefter bordet.

Men ljuset är, bortsett från själva arrangemanget med dukning och uppläggning, det viktigaste att jobba med. Jag brukar föredra att ha huvudljuset från sidan, gärna något lite bakifrån, och ett ljus snett lite uppifrån och bakifrån som ger lite glans över konturen, och obetydlig upplättning av skuggsidan med reflektor. Någonstans i skuggan tycker jag att det ska vara nära svart.
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
Jag har inte många matbilder, men jag kan gärna visa en för att illustrera det jag har nämnt om ljuset och om tilt. De flesta matbilder som du kan se på diverse sajter har ganska kort skärpedjup, och man kan absolut arbeta kreativt med kort skärpedjup. Men någon gång kan det ändå hända att man vill ha skärpa över ett större område i djupled, och det är då tilt kan vara till hjälp.

http://ifokus-assets.se/uploads/3de/3de5ea16a6e1a4b4da4f8ea51ab29ca0/cuttingboard-long-dof.jpg

Bilden på skärbrädan i länken ovan har skärpeplanet lagt utefter bordsskivan. Den visar ganska väl vad man kan uppnå med tilt, och också svagheten, om man tittar efter vissa specifika egenskaper som tiltningen uppvisar. Hela bordsskivans yta är skarp, men på nära håll räcker det vertikala skärpedjupet inte ens för bordsskivans tjocklek, eftersom bordsytan ligger på gränsen för skärpedjupet på nära håll. Skärpan är lagd lite högre, i höjd med själva skärbrädan, för att också brödet ska hamna inom skärpedjupet.

Längre bort är skärpedjupet större, och det kan användas kreativt, men också upplevas som en nackdel i vissa fall. Precis som med all teknik har tiltning begränsningar, styrkor och svagheter. När man som här lägger skärpan över en horisontell yta, kommer skärpedjupet att fördelas vertikalt i förhållande till den ytan.

Också ljuset är värt att nämna. Här kommer huvudljuset från ett fönster som finns till höger, bakom stolen vars rygg man ser. Det är alltså en mix av sidljus och motljus över brödet och skärbrädan, vilket accentuerar deras form. Diverse ljusa inredningsdetaljer lättar upp skuggsidan, då de reflekterar ljuset från fönstret. Jag brukar föredra lite motljus eller sidljus, eftersom det framhäver formen bättre än ljus framifrån eller jämnare belysning, som den man får med blixt i taket.

Som kontrast visar jag en bild tiltad åt andra hållet, det som ofta brukar uttryckas som tilt/shift-effekt, när man får kortare skärpedjup genom att tilta åt galet håll. Här ligger skärpan utefter brödet, men det finns inte skärpa någon ananstans. Den visar ganska tydligt på ett problem man har när man jobbar med kort skärpedjup för sådana bilder. Oskärpa i bakgrunden brukar vi tolerera väldigt bra, men oskärpa i förgrunden är ofta riktigt irriterande. Jag gillar det inte, hur skarp brödbiten än förefaller vara.
http://ifokus-assets.se/uploads/660/660b368e20f5dc10bfbb2d73f41c3094/cuttingboard-short-dof.jpg
 
Fönsterljus

Ett stort fönster utan direkt solljus där maten belyses bakifrån eller från sidan plus en reflekterade skärm från motsatt håll är en väldigt enkel och mycket användbar ljussättning som även funkar bra med mobiltelefonbilder.

MVH

Peter på Grafikstudion
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
Ett stort fönster utan direkt solljus där maten belyses bakifrån eller från sidan plus en reflekterade skärm från motsatt håll är en väldigt enkel och mycket användbar ljussättning som även funkar bra med mobiltelefonbilder.

MVH

Peter på Grafikstudion
Och det är precis det ljus jag mestadels använder för produktbilder, vare sig det skulle handla om mat eller annat.

Det direkta solljuset kan ställa till problem, och om man har ett söderfönster och vill ta bilder när solen skiner kan man täcka det med en genomskinlig vit gardin, så att man får diffust ljus från fönstret ungefär som om det hade varit mulet.

Om man använder blixt eller lampor kan man ganska lätt göra ett "fönster" - endera genom att helt enkelt lysa på det där fönstret där man har dragit för den vita gardinen, eller genom att hänga ett lakan var som helst och rikta blixten eller lampan mot det och låtsas att det är ett fönster. Då har man också lite större frihet att placera sitt fönster där man vill ha det, och det funkar även om man har inrett sin studio i källaren.
 
ANNONS