Annons

Norge trip!

Produkter
(logga in för att koppla)

gammel smurfen

Aktiv medlem
Jag har nu planerat in en tur till Norge. Tanken är att jag tänkte en tur från Trondheim ner mot Geiranger. Och nu vill jag fråga er foto vänner vad jag inte borde missa .
Sen har har jag en fråga ang bompengen. betalar man med kort eller kontant.
Hoppas på svar.
/Sven
 

bildsten

Aktiv medlem
Jag har nu planerat in en tur till Norge. Tanken är att jag tänkte en tur från Trondheim ner mot Geiranger. Och nu vill jag fråga er foto vänner vad jag inte borde missa .
Sen har har jag en fråga ang bompengen. betalar man med kort eller kontant.
Hoppas på svar.
/Sven
Om du bara besöker Norge vid enstaka tillfällen så är det här det som gäller
http://www.autopass.no/visitors-payment?_ga=2.264689676.281242982.1496001186-1243000569.1496001117

Besöker du Norge mera regelbundet, flera ggr per år, så bör du skaffa en transponder(brikke) hos något bompengeselskap. Brikken är gratis och du bör anmäla dej ca 14 dagar innan du anträder resan så de hinner sända brikken till dej. Brikken ger viss rabatt så välj ett bompengeselskap som du kommer att nyttja mycket.
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag har nu planerat in en tur till Norge. Tanken är att jag tänkte en tur från Trondheim ner mot Geiranger. Och nu vill jag fråga er foto vänner vad jag inte borde missa .
Sen har har jag en fråga ang bompengen. betalar man med kort eller kontant.
Hoppas på svar.
/Sven
Det kommer en räkning hem med posten efter någon månad. Körde Åre - Trondheim - Röros - Sveg förra sommaren. Det kostade totalt inte särskilt mycket trots att man passerade betalstationer stup i kvarten.
Lite tråkigt att behöva se Norge "från insidan" med alla dessa tunnlar. Håll tummarna för bra väder vid Trollstigen/Geiranger. Är molnen låga ser man inte mycket.
Ta en avstickare ut till Ålesund. Kanske Atlantvägen.
 

Akkis

Medlem
Atlanterhavsvägen bör du inte missa.
Ta ett stopp i Åndalsnes, gå upp på en topp som heter Blånebba. Stigen startar typ i centrum. Magiska vyer med Trollveggen och Romsdalshorn som bakgrund.
Ålesund är typ i krokarna men tänk på att det tar tiiiid att köra bil i Norge. Men en mkt vacker del av Norge. Ta med tält och sov uppe på nån topp så garanteras att du fyller hårddiskarna!
God tur!
Ludvig
 

Third eye

Aktiv medlem
Dalsnibba när du ändå är i Geranger, Ålesunds gamla stadsdel är välldigt fotovänlig. Atlanthavsveien är en skön bock i bucketlisten, pricka en blåsig dag :) Men där mellan, på platser som man tror är transport mellan destinationerna så haglar det av intryck.
3 norgetrippar på totalt nästan 1500 mil har gett mer bilder mellan våra planerade stopp än vad vi åkte för att se.
Vi har bokat boende från dag till dag då vi fastnat på vägen, vilket gett några nätter i bilen :)
 

mimasan

Avslutat medlemskap
Jag har nu planerat in en tur till Norge. Tanken är att jag tänkte en tur från Trondheim ner mot Geiranger. Och nu vill jag fråga er foto vänner vad jag inte borde missa .
Sen har har jag en fråga ang bompengen. betalar man med kort eller kontant.
Hoppas på svar.
/Sven
angående bompeng så behöver du inte göra nåt mer än att betala räkningarna som kommer hem till dig efter en rätt lång tid efteråt. De fotar dig och kommer spåra upp dig och det kostar dig inget mer än själv avgiften som står på skyltar längs vägen. Om du kör på privata småvägar så måste du ha kontanter att betala med, kostar ca 40-100 NOK.

Om du har möjlighet så ta gärna en väg genom Jotunheimen, där kan ni t ex ta en båttur på sjön Gjende och om du känner dig någorlunda tränad så gå gärna över besseggen så får du en gåtur du inte kommer att glömma-någonsin :)


Henrik
 
Efter Trollstigen, ta färjan mellan Valldal och Eidsdal, och fortsätt väg 63 ned mot Geiranger. På raksträckan, 500 m efter Eidsvatnet, finns det en del fotomöjligheter både upp mot bergssidorna med stenblock och kortväxta träd. Även vägens S-formade förlängning bort mot Geiranger kan bli intressant ett par hundra meter längre fram där vägen korsar en bäck.

Strax innan Örnesvingen finns en rastplats på vänster sida. Längst fram kan man få en fin vy av dalen ned mot Geirangerfjorden.

Örnesvingen, möjlighet att fota panorama av fjordens sväng.

Geiranger, undvik om möjligt. Turistfälla

Kvanndalsfossen, i dalen på vänster sida ligger det några gamla trähus med grästak. Beroende på när man åker så kan det även finnas ett par vattenfall i bakgrunden.

När serpentinvägen börjar ta slut och du har Elvabreen och en liten grusplan på vänster sida, stanna och titta ned mot höger. Härifrån kan man se Örnesvingen och serpentinvägen i horisonten.

Här är ett album med några bilder som jag tog för ganska precis ett år sedan vid de platser som beskrevs ovan:
nanomyy.smugmug.com/Nordic-countries/Norway/Geiranger

Inte långt därefter möter väg 63 väg 15 och blir mindre fotogenisk. Däremot så är det inte långt till gamla vägen, väg 258, över Strynefjället som är betydligt mer fotogenisk och även listad som nationell turistväg.

Nästa sträcka som kan vara av intresse är väg 55 från Galdhöppigen ned mot Skjolden vid Lustrafjorden, en arm på Sognefjorden. Borde fortfarande finnas en hel del snö däruppe vid Turtagrö. Vi såg även en flock med vildrenar där uppe för några veckor sedan när vi var där. Här finns också möjligheten att köra från Turtagrö och genvägen söderut mot Övre Årdal. Första kilometrarna är rätt fint landskap och det finns fjällripor, senare korsar vägen ett par kraftledningar som både kan vara störande och något att få med i bilden. Vägen har en bom uppe på toppen som betalas med VISA eller Mastercard, men det finns inte mycket att se efter bomstationen, så man kan gott vända tillbaka om man inte vill vidare mot E16.

Ett par praktiska tips:
Kolla vegvesen.no/trafikkbeta för karta med aktuell trafikinfo
Det mesta går att betala med kort i Norge: drivmedel, mat, färjor etc.
Väldigt mycket är stängt på söndagar.
Saker och ting tar lite mer tid än man först tänkt. Räkna med en snitthastighet på 60 km/h plus pauser för foto. Bashastigheten är 80 km/h och visas genom en grå hastighetstavla med ett snedstreck över (Grå variant av parkeringsförbud+hastighet)
Det finns vägkameror, men precis som i Sverige så finns det skyltar som upplyser om det. I tunnlar finns det ibland strekkemåling, dvs två kameror som mäter medelhastigheten.
Öl, godis och tobak är definitivt lönt att släpa med från Sverige.
 
ANNONS