Annons

Tisdagsbilden #6

Produkter
(logga in för att koppla)

jonasfj

Avslutat medlemskap
Tisdagsbilden uppmuntrar till att titta och prata om bilder, men framför allt att gå ut och fotografera.

Reglerna är enkla:

1. Publicera en bild tagen den senaste veckan och numrera den

2. Berätta gärna kortfattat om din bild. Var, när, varför? Kamera, objektiv, bländare, slutartid och ISO

3. På torsdag, på min signal, slutar vi publicera bilder och nu börjar med kommentarerna och röstningen. En röst eller en kommentar ger en pinne. Du får rösta så många gånger du vill, men inte på samma bild

4. På söndag räknar jag rösterna och korar veckans vinnare

Har du haft en stressig vecka så är det ok med en lite äldre bild, men andan bör vara relativt nytagna bilder.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
#3 - nummer 3

Nybörjare på blixt och porträtt åtog jag mig ändå ett skubb att ta porträttbilder av ett ungdomslag i fotboll.

Hjälp gärna till och säg vad jag kunde göra bättre.


EOS 1D X
EF 70-200
f/8, 1/250 s, speedlight i box från sidan och speedlight med strut bakifrån
 

Bilagor

FiCa1

Aktiv medlem
Tisdagsbilden #6: Bild #5: Webbhallen

#5: Webbhallen

Leica M Monochrom + Summicron-M 35:2.0 asph
f : 8.0, 1/350 s, ISO 320

Jag är intresserad av industrimiljöer och affärsområden man i stort sett enbart kan ta sig till med bil. Bernd and Hilla Bechers arbeten inspirerar, men jag gillar också att fotografera "fula" miljöer. Rakt på. Inga krusiduller.

"Webbhallen" ligger i Upplands Väsby, alldeles intill trafikplats Bredden på E4:an.

/ FiCa1
 

Bilagor

andymetal

Aktiv medlem
#3 - nummer 3

Nybörjare på blixt och porträtt åtog jag mig ändå ett skubb att ta porträttbilder av ett ungdomslag i fotboll.

Hjälp gärna till och säg vad jag kunde göra bättre.


EOS 1D X
EF 70-200
f/8, 1/250 s, speedlight i box från sidan och speedlight med strut bakifrån

Jag hade nog höjt kameran en aning, så att kamera är precis ovan henne ögon. Personen i fråga hade sett smalare ut samtidigt som man hade fått en annan känsla.
 

FiCa1

Aktiv medlem
?

Jag hade nog höjt kameran en aning, så att kamera är precis ovan henne ögon. Personen i fråga hade sett smalare ut samtidigt som man hade fått en annan känsla.
Har inget att invända mot förslaget till lite ändrad kameravinkel. Däremot förstår jag inte varför det varit bättre om flickan "hade sett smalare ut".

/ FiCa1
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag hade nog höjt kameran en aning, så att kamera är precis ovan henne ögon. Personen i fråga hade sett smalare ut samtidigt som man hade fått en annan känsla.
Ah, tack!

Jag borde beskurit innan jag laddade upp! Såklart.

Kameran stod på stativ, exakt lika för varje spelare. Det är ganska stor skillnad i längd på fjortonåringar så huvudena är på väldigt olika plats i de råa bilderna.

Men.spännande det där att du vill ha kameran ovanför ögonhöjd. Jag valde det låga för att framställa spelarna lite mer dominerande. Jag får prova ditt sätt nästa gång.
 

FiCa1

Aktiv medlem
Ah, tack!

Jag borde beskurit innan jag laddade upp! Såklart.

Kameran stod på stativ, exakt lika för varje spelare. Det är ganska stor skillnad i längd på fjortonåringar så huvudena är på väldigt olika plats i de råa bilderna.

Men.spännande det där att du vill ha kameran ovanför ögonhöjd. Jag valde det låga för att framställa spelarna lite mer dominerande. Jag får prova ditt sätt nästa gång.
Jag gillar den lägre vinkeln. Den funkar perfekt för en klassisk "power pose", spelarna "dominerar". När jag tar den här typen av porträtt använder jag rätt mycket "luft" runt personerna. Då kan jag sedan beskära enhetligt, ofta i 4:5- eller 5:7-format (se bifogade bilder).
 

Bilagor

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag gillar den lägre vinkeln. Den funkar perfekt för en klassisk "power pose", spelarna "dominerar". När jag tar den här typen av porträtt använder jag rätt mycket "luft" runt personerna. Då kan jag sedan beskära enhetligt, ofta i 4:5- eller 5:7-format (se bifogade bilder).
Tack!
(Fina bilder)

Laget har nu börjat lägga upp bilderna på sin Instagram. Funkar fint att beskära 1:1 också:
https://www.instagram.com/p/Bve8Rt3lg7e/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=1jq3swlj6n1jd
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Har inget att invända mot förslaget till lite ändrad kameravinkel. Däremot förstår jag inte varför det varit bättre om flickan "hade sett smalare ut".

/ FiCa1
Nä håller med, smalare behöver de inte bli. Åtminstone inte för sakens egen skull. Men det blir ju en konsekvens av perspektivet med en kamera högre upp som lutas neråt.
 

PMD

Aktiv medlem
Modellen ser mindre ut som en neandertalare om fotograferingsvinkeln höjs något från neutralvinkeln. Pass- och körkortsfoton tas i allmänhet från för låg vinkel så jag brukar alltid se ut som en buse på dessa. :)

Din fotograferingsvinkel tycker jag dock inte är för låg. Det finns vissa fördel med en lite lägre vinkel också. Det beror på sammanhanget.
 

Hrafne

Aktiv medlem
#7 The Things I've Seen

Här kommer mitt bidrag för veckan. Det blev inte mycket fotograferande under veckan men fick mig en lite längre promenad där det här fina huset dök upp. Jag har lekt loss rejält i LR och fastnade för den här versionen av bilden. Hoppas den uppskattas.

Canon EOS 5D Mark II med Canon EF 50mm f/1,2L USM

F/3.5 1/60 sek ISO-100
 

Bilagor

ANNONS