Annons

Öppna filer från Lightroom till CS3. Vill inte öppna i TIFF!

Produkter
(logga in för att koppla)

niclaslind84

Aktiv medlem
Jag har ett störande problem när jag ska öppna filer från Lightroom till CS3. Problemet uppstår när jag vill öppna en lightroombild med lightroom inställningar, dvs en bild jag redigerat något i lightroom och sedan vill ta in i CS3.

Filerna öppnas alltid i .tiff format i CS3, dessa går inte att spara som jpeg.

Hur gör jag för att få filer med lightroom-inställningar att öppna i CS3 i JPEG format?
 

SmurfMolly

Aktiv medlem
När jag högerklickar på bilder och väljer edit in CS3 så öppnas de alltid som .psd Finns det någonstans du kan ändra denna inställning kanske?

Så att filen öppnas som .psd istället för .tiff?

Korrigerar mig själv..
Under Edit/preferences/external editing kan du välja att filerna ska öppnas som psd istället för .tiff

Hoppas det var till någon hjälp.
 

skronman

Medlem
Att inte bilden går att spara som jpeg är troligen det klassiska problemet att man glömt att ändra till 8 bitar/kanal

Sören
 

Anders Östberg

Guest
Det är en väldigt störande egenskap att man måste gå via TIFF från Lightroom till Photoshop. I nästa version av Lightroom kommer det att finnas stöd för Photoshop-formatet och då kan man öppna filen direkt utan den långsamma och platskrävande omvägen. Det och stöd för två skärmar kommer att göra underverk... I can't wait.
 

Anders Östberg

Guest
Sorry, "redigerad" skrev du ju...

Nej, då går det inte, du måste gå omvägen via en sparad PSD eller TIFF på disk, väldigt dumt system. Men det blir som sagt snabbare med version 2 när man kan öppna filen direkt på samma sätt som i Bridge nu.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Inte officiellt, men eftersom betan för registrerade LR ägare sträcker sig till slutet augusti kan man gissa slutet juli - början augusti.
Brukar finnas ett överlapp för att man skall hinna uppgradera innan betan löper ut.
 

SmurfMolly

Aktiv medlem
Men hallåååååå`? Läste ni inte mitt inlägg alls?

Det är en inställning under edit/preferences/external editing som är inkorrekt. Ändra TIFF till PSD där...

Högerklicka på bilden välj, "edit a copy with lightroom adjustments" "edit a copy" eller bara "edit original"
Väljer man de första där får man en kopia att fixa i CS3 som har lightroomredigeringen.

Plättlätt.
 

Anders Östberg

Guest
SmurfMolly skrev:
Men hallåååååå`? Läste ni inte mitt inlägg alls?

Det är en inställning under edit/preferences/external editing som är inkorrekt. Ändra TIFF till PSD där...

Högerklicka på bilden välj, "edit a copy with lightroom adjustments" "edit a copy" eller bara "edit original"
Väljer man de första där får man en kopia att fixa i CS3 som har lightroomredigeringen.

Plättlätt.
Nej, du missar poängen. Med nuvarande version måste Lightroom spara en (stor) fil, antingen PSD eller TIFF, som "mellanlandning" innan Photoshop startar. I nästa version av Lightroom behövs inte det utan bilden öppnas direkt i Photoshop, på samma sätt som det idag görs från Bridge/ACR. Det kommer därför ta mindre tid att starta redigeringen i Photoshop.
 

Curt L

Aktiv medlem
Det går utmärkt att exportera en bild som jpg från LR, och redigera vidare direkt i CS3. Detta kan ställas in i exportdialogrutan.
 

Anders Östberg

Guest
Jag har sett det menyvalet, men kanske jag har något fel på min installation för Photoshop startas inte. Jag får öppna JPEG-filen själv istället.
 

alfin

Aktiv medlem
Anders Östberg skrev:
Jag har sett det menyvalet, men kanske jag har något fel på min installation för Photoshop startas inte. Jag får öppna JPEG-filen själv istället.
Längst ner har du väl "Post Processing: After Export" där du kan välja 'Open in Adobe Photoshop CS3'? Du får dock en jpeg-fil på disken på samma sätt som med TIFF och PSD.

Lightroom beter sig helt korrekt tycker jag, editera 8-bitars jpeg-filer i PS och spara om dem i jpeg-format är inget bra val för dem som eftersträvar maxkvalitet på sina bilder.
 

Anders Östberg

Guest
Jo jag har provat det men inget händer.

Som du säger så blir det även då en fil på disk, ett onödigt och långsamt mellansteg som jag inte kommer att sakna.
 

SmurfMolly

Aktiv medlem
Anders Östberg skrev:
Nej, du missar poängen. Med nuvarande version måste Lightroom spara en (stor) fil, antingen PSD eller TIFF, som "mellanlandning" innan Photoshop startar. I nästa version av Lightroom behövs inte det utan bilden öppnas direkt i Photoshop, på samma sätt som det idag görs från Bridge/ACR. Det kommer därför ta mindre tid att starta redigeringen i Photoshop.
Var sparas den filen då? För jag kan inte hitta några kopior på disken!

Edit, hittade den! Men jag upplever inte att det tar nån längre tid att öppna en fil från lightroom än bridge`?
Sen antar jag att man ändå vill spara sin redigerade fil från photoshop och då försvinner ju den exporterade .psd filen om man döper den till samma sak. Vad den döps till från början kan man ju ange i samma dialogruta som jag nämnt tidigare.

Sen _tror_ jag poängen från början var att trådstartaren inte kunde spara sina filer i jpeg efter redigering. Vilket inte borde vara något problem alls om han ändrar i den dialogruta jag nämnde. =)
 
Senast ändrad:
ANNONS