Annons

Kalibreringsassistent släpper kalibreringen

Produkter
(logga in för att koppla)

Daniel Papic

Aktiv medlem
Hej. Har en enkel Appleskärm som jag sitter & redigerar bilder på för tillfället. Jag brukar kalibrera mha OS:ets egna inbyggda "Bildskärmskalibreringsassistent" & det funkar absolut tillräckligt bra för att liksom hålla upp & upptäcka avvikelser i färgbalansen. Det är helt enkelt det där inbyggda programmet där man sätter äpplet rätt mot omgivande färg & densitet. Jag brukar hamna mycket nära mitten/neutralt så mina ögon tycker nog ungefär samma som programmet i de flesta fall. Nu har jag börjat tycka att i samtliga program/applikationer/bilder så drar ffa skuggor & svärtning ordentligt åt cyan/grönt, ingenstans finns "ren svärta". När jag då går in på en tidigare gjord kalibrering & kollar hur jag satt balansen så är den helt tappad, dvs punkten är satt kraftigt åt just cyan/grönt. Så av nån anledning sätter sig färgen där på typ alla sparade kalibreriingar. Gör jag en ny & sparar med nytt namn så hoppar den ur till ett blågrönblaskigt läge igen omedelbart. Jag trodde helt klart att skärmen höll på att ge sig men det verkar vara något annat som fallerar. Har någon här en idé om vart jag ska leta? Datorn är en äldre (2010?) MacPro med 10.7.5, skärmen är jag tveksam på modell….silverram, 23", står på en sån där böjd alufot. / Daniel
 
ANNONS