Annons

Hur faen funkar FS

Produkter
(logga in för att koppla)

Tomasz

Aktiv medlem
Nu är jag skitsur, fast jag vet att det är svårt att få ihop ett användargränssnitt som fixar allt.

Men se det här som ett förbättringstips: När jag spenderat 15 minuter på att formulera en kommentar så kom jag på att jag ville lägga till bilden som en favorit. Skitlätt gjort, det finns ju en länk för det. Men vad händer med mina femton minuters text? -Jo, de är borta!

Man ska alltså posta kommentaren först, det går inte att klicka på någon extra funktion för då har man kastat bort allt man gjort...

Så, skriv ordentliga anvisningar eller fixa till logiken! Tycker jag.
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Tråkigt att du tappade din text, men det är ju knappast ett unikt beteende för FS att länkar aktiveras direkt när man klickar på dem. Så funkar det "överallt" på webben.

Kan tipsa om Firefox som alternativ webbläsare; den har ett bättre minne för inmatad text och det är troligare att man har kvar texten om man tex backar tillbaks från en sida man klickat sig till efter att man börjat skriva.
 

Gurra G

Aktiv medlem
tycker nog att logiken är som på hela webben,
I normalfallet måste en sida skickas till servern för att informationen ska nå dit vilket innebär en omladdning av sidan

AJAX (en "speciell" teknik) kanske skulle kunna lösa detta problem, då den tekniken bara uppdaterar en del av sidan, men det skulle ju bli en del knackande av kod för herr Lindh ;)
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Ajax använder vi till en del saker redan - tex "tummen upp" på kommentarer som inte laddar om sidan när den registreras. Och "Lägg som Favorit" skulle kunna göra så också.

Men - det skulle ju inte lösa grundproblemet; för det finns massor andra sätt att lämna sidan fast man påbörjat att skriva - menyn, backa-knappen, adressfältet i browsern etc etc. Det finns inget bra/enkelt sätt i browsers att upptäcka att det finns o-submit:at data i fält, och sedan dessutom förhindra att man lämnar sidan.

Eller tänkte du på någon annan variant?
 

bildsten

Aktiv medlem
Ska jag skriva några djupare funderingar formulerar jag mej i "anteckningar/notepad" i lugn och ro, klistrar in texten, läser igenom en gång till och skickar. Under tiden jag skriver hinner jag fundera ut vilken bild som ev. ska bifogas.

Det här började jag med för en del år sedan efter att ha råkat ut för samma sak som trådskaparen.

Fast jag kan ju inte använda vb som jag nyss har lärt mej...
 

Tomasz

Aktiv medlem
Re: Gud är död....fanden oxå......

fujicanon skrev:
Det värkar som trådstarter är född igår :)
Ack, vore jag så ung ändå...Tvärtom är jag urgammal, erfaren IT-konsult och borde veta bättre än att klicka hejvilt, fast det är en skitbra metod när man utforskar nya verktyg: Min dotter lärde sig mycket av photoshop redan när hon var åtta med sin egen "100-klicks-metod" :)

Firefox kör jag naturligtvis, men det hjälpte mig inte den här gången. Nä, det man inte har i huvet får man ha i benen, eller fingrarna. För en användarhandledning är väl inte att hoppas på?
 

Tomasz

Aktiv medlem
clindh skrev:
Ajax använder vi till en del saker redan - tex "tummen upp" på kommentarer som inte laddar om sidan när den registreras. Och "Lägg som Favorit" skulle kunna göra så också.

Men - det skulle ju inte lösa grundproblemet; för det finns massor andra sätt att lämna sidan fast man påbörjat att skriva - menyn, backa-knappen, adressfältet i browsern etc etc. Det finns inget bra/enkelt sätt i browsers att upptäcka att det finns o-submit:at data i fält, och sedan dessutom förhindra att man lämnar sidan.

Eller tänkte du på någon annan variant?
Visst, det finns ett nästan oändligt antal sätt att lämna en sida utan att servern upptäcker det, praktexemplet är väl att man stänger browsern. HTTP-protokollet är ju stateless i grunden och därmed oförmöget att klara allt. Så därför måste utvecklare lösa vissa problem på annat sätt än med teknik, genom att påverka/underlätta användarnas beteende. Ett exempel på lösning av mitt problem skulle kunna vara att poppa upp ett eget fönster för textfält som rymmer mycket. Ett annat sätt är att varna för att använda vissa funktioner ibland.
 

Gurra G

Aktiv medlem
"Eller tänkte du på någon annan variant?"

Varje gång nån trycker på en knapp eller går till en ny sida så skickas alla fält till servern som kollar om nåt innehåller data, isåfall massor av irriterande javascriptpopups ;)

nä, man får nog skylla sig själv
 
ANNONS