Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D300s istället för D7000?

sundsten

Medlem
Hejsan
Har beställt en "D7000 16-85mm" med batterigrepp, men har nu börjat tänka på att kanske avbeställa denna och köra på "D300s 16-85mm" istället (utan grepp). Lite större hus och lite snabbare grejer tror jag att jag skulle gilla, och prisskillnaden är inte så stor. Dessutom finns D300s i lager. :)

Om ni var i min sits hur skulle ni göra? Kanske kan ni knuffa mig i rätt riktning?
 

Myran2

Aktiv medlem
Troligen möjligen kommer du ändå byta "upp" dig framöver (det gjorde jag) till en något större kamera att hålla i men D7000 är väl en något modernare kamera men något mindre men smaken är som bekant som baken delad he he lycka till med ditt val.
 

Tell

Aktiv medlem
Finns säkert en miljard trådar om det här (inte bara på Nikon-forumet, utan säkert även på köpråds-delen).
Själv skulle jag aaaaldrig välja D300s framför D7000. Litet hus > stort hus (imo). O så filmar D7000 betydligt bättre och har mycket roligare sensor.
 

sundsten

Medlem
Varför jag tvekar på D7000 är just för alla problem som folk har och även det här med att den har 6 bilder/s men en buffert som räcker i 3 sekunder. Och filmfunktionen är det ingen hög prio på, mer en rolig grej om det funkar. :p Får ta mig en funderare till.
 

johannes_wl

Aktiv medlem
Varför jag tvekar på D7000 är just för alla problem som folk har och även det här med att den har 6 bilder/s men en buffert som räcker i 3 sekunder. Och filmfunktionen är det ingen hög prio på, mer en rolig grej om det funkar. :p Får ta mig en funderare till.
Tänker du fotografera med knappen intryckt ofta eller?
 

lachris

Medlem
D300s-D7000

Var själv också i valet och kvalet men köpte en D300s. Jag är övertygad om att denna är mycket kraftigare byggd och mer hållbar. Minimal skillnad på bildkvaliteten. Filmningen intresserar mig inte.D300s kan du nu köpa för 10999kr hos Japan Photo. Ett superpris!!
 

and30ers

Aktiv medlem
D300s går väl snart i pension och då kommer nog priset att rasa rejält. D7000 är ett tryggare köp, den kommer inte att sjunka i pris lika snabbt. D7000 är en fin kamera men långt ifrån någon speed-demon.

Seriebildshastighet i RAW:
D7000 tar 10 frames i 6 fps, sedan går det toklångsamt
D300s tar 17 frames i 7,1 fps, därefter 2,5 fps
EOS 7D tar 24 frames i 8 fps, därefter 4,9 fps

Dagspriser från www.cameranu.nl/en inkl moms & frakt:
D7000 + 16-85VR kostar 13.975kr
D300s + 16-85VR kostar 14.900kr
EOS 7D + 15-85IS kostar 15.850kr
 

Helmetrock

Aktiv medlem
D

Seriebildshastighet i RAW:
D7000 tar 10 frames i 6 fps, sedan går det toklångsamt
D300s tar 17 frames i 7,1 fps, därefter 2,5 fps
EOS 7D tar 24 frames i 8 fps, därefter 4,9 fps
Var kommer de siffrorna ifrån?

Min D300s skjuter 21 RAW innan den börjar sacka.

Trots att jag älskar min D300s på nästan alla sätt skulle jag nog inte köpa en idag. D7000 verkar vara för bra för det. D7000 är å andra sidan inte riktigt så bra att jag skulle vilja köpa den heller .

Dock lär väl sensorn från D7000 hamna i ett D300-hus och kallas D400 inom några månader, det kanske kan vara något att vänta på?
 
Senast ändrad:

matti

Aktiv medlem
D7000 är säkert bra men för mina händer är den på tok för liten. Batterigrepp vill jag slippa. Skulle jag välja av dessa två blev det därför en D300s. De kostar ju i stort sett lika mycket nu. Ergonomiskt har D300s en bättre layout för seriös fotohobby. D7000 är mer en pimpad familjekamera ;)

Thom Hogan sammanfattade det hela bra i sin test av D7000:

But let's not confuse something: the D7000 is not up to the level of the D300s in some critical ways: build-quality, feature set, buffer use, and more. Little things, like the material used over the color LCD, can make somewhat substantive differences in whether a camera manages to take full time pro abuse or lives only up to a lower level of consumer handling. The materials, durability, ruggedness, and other build-quality aspects of the D300s are executed at a slightly higher level. If you're bouncing your camera around in the Outback all year long, the D300s is going to stand up to that better than the D7000, though the D7000 will stand up to it better than a D90 would. Plus the D300s still has some performance advantages: 8 fps maximum frame rate and a critically larger buffer, for example. On the plus side, the D7000 has come mighty close to the D300s level in terms of build quality and features, so I'm sure there will be people who opt for a D7000 over a D300s. But I don't consider the D300s obsolete because the D7000 appeared. It's still an excellent camera, though starting to show its age a bit. I fully trust Nikon will address that next year and then the D300s/D7000 debate will just go away entirely. Until then, I think you have to pick the D300s if your camera handling is going to be abusive and rough, the D7000 if you value image quality and performance (other than frame rate and buffer size) over ruggedness.

Put simply, the D300s leans pro, the D7000 leans consumer.
 

jonas_erik

Avslutat medlemskap
Var själv också i valet och kvalet men köpte en D300s. Jag är övertygad om att denna är mycket kraftigare byggd och mer hållbar. Minimal skillnad på bildkvaliteten. Filmningen intresserar mig inte.D300s kan du nu köpa för 10999kr hos Japan Photo. Ett superpris!!
Du gjorde helt rätt ! MVH.
 

matti

Aktiv medlem
För er som funderar mellan D7000/D300s...betänkt att D700 finns sprittny för ca 15.500 kr från Europeiska nätbutiker.

DX-format är leksaker oberoende av hur robust de är byggda....FX ska det va' ;)
 

lachris

Medlem
För er som funderar mellan D7000/D300s...betänkt att D700 finns sprittny för ca 15.500 kr från Europeiska nätbutiker.

DX-format är leksaker oberoende av hur robust de är byggda....FX ska det va' ;)
DX format leksaker???
Innan D3 hade Alla Nikonmodeller DX format även proffshusen D2.
 

and30ers

Aktiv medlem
D700 kostar som du säger 15.500kr, men om du lägger till AF-S 24-120/4 VR för 9.200kr blir paketpriset 24.700kr. Det är 10.700kr upp från D7000 + 16-85VR. Inte riktigt samma prisklass.
 
ANNONS