Annons

Som första?

Produkter
(logga in för att koppla)

Flicia

Avslutat medlemskap
Hej, jag sitter här och kollar igenom massvis med sidor och läser information om olika systemkameror, eftersom jag nu ska göra slag i saken och köpa min första. Dock blir jag inte riktigt klok.. Så nu undrar jag ifall någon vänlig själ har något förslag att komma med när det gäller en första kamera?

De jag har kikat närmre på är Nikon D3100, Canon 500D och Sony A390. Eller borde jag välja en helt annan? Tack i alla fall. Mvh.
 

emjo

Aktiv medlem
Känner bara till pratet om 500D och den är ingen dum kamera. I praktiken duger (vad det nu är:) vilken hyggligt modern digitalkamera som helst som första kamera. Det finns en begagnatmarknad också. Allt från Canon EOS 30D och framåt är helt OK kameror (tidigare kameror har en för liten LCD-display på baksidan för att man inte ska bli avundsjuk på senare kameror...). Om du fotar flitigt och läser fotoböcker och fotoinlägg på forum osv så kommer du på något år eller två bli så bli helt bekant med vilken sorts fotograf du är så du kan fundera på frågan igen.

Det riktigt viktiga med en såpass avancerad kamera som en systemkamera är är att lära sig manövrera den i olika situationer och ljus. Likaså leka runt med olika skärpedjup/iso-tal/tid/bländare med mera. Det tar rätt lång tid och du behöver inte någon speciellt avancerad kamera för detta. Själv lärde jag mig mest på min gamla Canon 350D och 20D - båda helt OK kameror för detta och mer. Men eftersom jag är lite prylnördig skaffade jag ett större objektiv och så behövdes ett större hus för att det skulle vara lättare att hantera... På den vägen är det.

Har du några speciella foto-önskemål? Vad fotar du mest? Uppskattar du manuellt jobb eller vill du att kameran ska sköta sig själv?

Det riktigt stora jobbet är att utveckla ett bildseende - tycker jag i varje fall. Kanske för att mitt eget bildseende är efterblivet :)
 

Jonas Eldred

Aktiv medlem
Jag säger som jag brukar - köp den som sitter bäst i handen. Jag skojar inte. Jag valde nyligen själv bort Nikon bara för att Canon passar min hand bättre.

Själv började jag med Sony, eftersom min pappa hade en Konica Minolta och vi då kunde använda objektiv tillsammans. I efterhand har jag ångrat det, inte för att jag varit missnöjd med kamerorna från Sony, utan för att det finns mycket mer tillbehör till Canon och Nikon. Eftersom de är störst på markanden tillverkas mycket , speciellt piratkpoior på grejer och trejdeparts saker till dem.

När jag började använda min Sony a700 i studio hade den till exempel "fel" blixtsko för radiosändaren osv. Samma sak gällde Sigma-hotshoe blixtarna jag hade när jag ville köra dem trådlöst.

Med det resonemanget i tankarna skulle jag i dags läget välja Nikon eller Canon, eftersom jag känner att du har störst chans att utvecklas med dem. Många böcker och forum på nätet hänvisar även just till Nikon eller Canon när det kommmer till tips och kreativa ideér.

Risken att du blir biten av fotografi och utvecklas under många år är nämligen stor när du köper en systemkamera - och då vill du inte byta system efter några år, när du redan köpt på dig massa objektiv och annat.
 

cawazaki

Ny medlem
Jag har en Canon eos 500D och jag tkr verkligen att du ska köpa den! :D
den är väldigt bra, och man får den för ett bra pris :)
så jag tipsar om det (:)
 

Flicia

Avslutat medlemskap
Jag såg nyss att onoff har något erbjudande på canon 500D, då väska och lite andra grejer medföljer i priset. Dock hörde jag av en vän att sony har inbyggd bildstabilisator i deras objektiv så det skulle vara bättre och billigare därför. Men vet vet jag. :p

emjo: Jag tycker det är riktigt roligt att hålla på trixa och fota tills jag blir nöjd, då är det mest naturbilder, landskapsbilder osv. Men självklart fotar jag lite allt möjligt. Supertack för ditt svar. :)

Tack så mycket Jonas för ditt svar, jag ska åka in och klämma och känna efter vad som känns bra :)
 

and30ers

Aktiv medlem
Välj Nikon eller Canon, det blir enklast så.

5.390kr, D3100 med 18-55VR http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=616534
5.999kr, D90 med 18-55VR http://www.rajalacamera.se/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=39VBA230K001KIT4

5.790kr, EOS 500D med 18-55IS http://www.cyberphoto.se/?info.php?article=500D1855ISbulk
6.999kr, EOS 550D med 18-55IS http://www.fotokungen.com/canon-eos-550d--1855-is-bulk-inkl-vaska-p-4647.aspx

Alla är skitbra och du får ungefär vad du betalar för. Möjligen är D90 mest prisvärd, men det priset gäller bara idag, räkna med +1000kr redan i morgon.
 

Jonas Eldred

Aktiv medlem
Jag såg nyss att onoff har något erbjudande på canon 500D, då väska och lite andra grejer medföljer i priset. Dock hörde jag av en vän att sony har inbyggd bildstabilisator i deras objektiv så det skulle vara bättre och billigare därför. Men vet vet jag. :p

emjo: Jag tycker det är riktigt roligt att hålla på trixa och fota tills jag blir nöjd, då är det mest naturbilder, landskapsbilder osv. Men självklart fotar jag lite allt möjligt. Supertack för ditt svar. :)

Tack så mycket Jonas för ditt svar, jag ska åka in och klämma och känna efter vad som känns bra :)
Det tycker jag du ska göra. Det ska kännas bra. Jag tror att det är viktigt faktiskt - annars kommer du inte att använda kameran i alla fall, oavsett om den heter Sony, Canon, Nikon el nåt annat.

Sony har bildstabilisering i kamerahuset, inte i objektiven, som Nikon o Canon. Därför kan du sätta på vilket objektiv som helst (förutsatt att det passar till Sony förstås) och få bildstabilisering. Till Canon och Nikon finns det både objektiv med och utan stabilisering och de utan är naturligtvis billigare.

Bildstabiliseringen i själva huset var ett av de stora argumentet till att jag köpte min första Sony a100 för många år sedan, men så här i efterhand har jag faktiskt ångrat mig. Jag har nyss köpt en Canon 7D - utan bildstabilisering och är jättenöjd. Den klarar dessutom av iso-tal som är mycket högre än vad jag kunde ha med min Sony utan att få en väldigt fult brusig bild. Det gör att jag får snabbare slutartider och inte behöver bildstabiliseringen på samma vis längre.
 

emjo

Aktiv medlem
...
emjo: Jag tycker det är riktigt roligt att hålla på trixa och fota tills jag blir nöjd, då är det mest naturbilder, landskapsbilder osv. Men självklart fotar jag lite allt möjligt. Supertack för ditt svar. :)

Tack så mycket Jonas för ditt svar, jag ska åka in och klämma och känna efter vad som känns bra :)
Storleken på kameran med objektiv kan vara något att väga in i beslutet. Beroende på hur stora nävar du har kan en kamera kännas för liten och plottrig eller för stor och klumpig. En kamera kan väga några kilo också och det kan vara jobbigt för nacken att traska runt med. Du vill ha en kamera som du gärna har framme alltid eller i vart fall kan trolla fram med ett enkelt handgrepp. Ligger den in ryggsäcken blir inga bilder tagna.

Och... en stor kamera (och hit hör väl egentligen alla spegelreflexkameror?) kan vara ett socialt handikapp om man vill fota avslappnade bilder på folk. De närmaste - som vet att du alltid släpar på en kamera - har slutat bry sig men andra du vill fota kan bli förskräckta om du häver upp en kamera med ett objektiv stort som en toarulle i nyllet på dem:)

För landskap och mycket annan fotografering tar jag gärna tyngden runt nacken för jag vet att bildkvaliteten (kan) bli bra.
 

Flicia

Avslutat medlemskap
Tusen tack för alla tips :) Nu ska jag åka och känna på några kameror ! Förhoppningsvis har jag en ny vän innan kvällen är slut! :)

Tack tack tack. :) Mvh
 

Jonas Eldred

Aktiv medlem
Storleken på kameran med objektiv kan vara något att väga in i beslutet. Beroende på hur stora nävar du har kan en kamera kännas för liten och plottrig eller för stor och klumpig. En kamera kan väga några kilo också och det kan vara jobbigt för nacken att traska runt med. Du vill ha en kamera som du gärna har framme alltid eller i vart fall kan trolla fram med ett enkelt handgrepp. Ligger den in ryggsäcken blir inga bilder tagna.

Och... en stor kamera (och hit hör väl egentligen alla spegelreflexkameror?) kan vara ett socialt handikapp om man vill fota avslappnade bilder på folk. De närmaste - som vet att du alltid släpar på en kamera - har slutat bry sig men andra du vill fota kan bli förskräckta om du häver upp en kamera med ett objektiv stort som en toarulle i nyllet på dem:)

För landskap och mycket annan fotografering tar jag gärna tyngden runt nacken för jag vet att bildkvaliteten (kan) bli bra.
Det är väl därför man har en rejäl telezoom?
 

johannes_wl

Aktiv medlem
Välj Nikon eller Canon, det blir enklast så.

5.390kr, D3100 med 18-55 VR http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=616534

Alla är skitbra och du får ungefär vad du betalar för. Möjligen är D90 mest prisvärd, men det priset gäller bara idag, räkna med +1000kr redan i morgon.
4 490kr, D3100 med 18-55 VR http://www.elgiganten.se/product/foto-video/systemkamera/D31001855KIT/nikon-d3100-18-55mm-objektiv
:)

Jag har D90, rekommenderar starkt den - om du trivs med utformningen. Den passar mig som handen i handsken!
 
Senast ändrad:
ANNONS