Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Beskärning - råd.

Produkter
(logga in för att koppla)

Janne K

Aktiv medlem
Hej! Jag tog den här bilden häromdagen och gillar den. Vanligtvis brukar jag alltid veta hur jag ska beskära, men den här gången skulle jag behöva råd. Hur, om alls, skulle ni sätta "kniven"? Tack! /Janne
 

Bilagor

Spanaas

Medlem
Hej! Jag tog den här bilden häromdagen och gillar den. Vanligtvis brukar jag alltid veta hur jag ska beskära, men den här gången skulle jag behöva råd. Hur, om alls, skulle ni sätta "kniven"? Tack! /Janne
Vid närmare eftertanke tycker jag den inte skall beskäras någonting.
Lövet har en aning oskärpa som då skulle synas tydligare och kompositionen är ju redan jättebra.

Johan
 

Walle

Aktiv medlem
Kan inte annat än hålla med. Oavsett hur du beskär så skulle intressanta delar i vattnet försvinna.
 

nicklasl

Aktiv medlem
Jag hade nog klippt från botten och höger om jag hade tagit bilden, och därefter mörkat nedre högra hörnet för att få en linje in i bilden därifrån...
 

Bilagor

lpreger

Medlem
Jag hade nog klippt från botten och höger om jag hade tagit bilden, och därefter mörkat nedre högra hörnet för att få en linje in i bilden därifrån...
Jag håller med Niklas. Bilden blir lugnare och mer harmonisk. Det centrerade lövet får blicken att irra runt i bilden. Annars en jättefin bild.
 

Walle

Aktiv medlem
Jag hade nog klippt från botten och höger om jag hade tagit bilden, och därefter mörkat nedre högra hörnet för att få en linje in i bilden därifrån...
Jag håller inte riktigt med om det. Vi västerlänningar tenderar att "läsa" bilder från vänster till höger precis som vi läser text från vänster till höger. Nedan har jag försökt att rita in ungefär hur jag läser de två olika versionerna.

I orginalversionen har jag ritat in en liten extra-pil där jag upplever att det är lite 50/50 vilken väg blicken tar.
 

Bilagor

ANNONS