Annons

Kompaktkamera för skidåkning i fokus

Produkter
(logga in för att koppla)

Vanish

Medlem
Kompaktkamera för skidåkning

Jag söker en kompaktkamera som komplement till min systemkamera, de dagarna då jag inte orkar släpa med den stora kameran ut i berget. Jag har en Nikon Coolpix AW110 (actionkamera) men är så otroligt besviken över den och vill bara slänga iväg den.

Det jag skulle önska i en kompaktkamera är:
+Inte actionkamera
+Inte allt för stor, ska få plats i jackfickan
+Snabb, viktigt att jag kan ta bilder för skidåkning. Vet att det aldrig blir så bra som i systemkameran, men får kompromissa. Bättre med en del bilder än inga alls!**
+Runt 2-3000kr

Saker jag inte behöver, eller bryr mig om:
-GPS
-Pekskärm
-Massa, massa zoom (ingen nackdel men inget krav att ha x30 zoom)
-Wifi

**Viktigt att jag kan fortsätta ta bilder utan att kameran fryser fast för att börja spara dom. Den får gärna frysa för att spara när man släpper på knappen. Men behöver kunna hålla inne den under själva åket som jag vill ta kort på! Hoppas ni förstår.

Jag har kollat lite på:
Panasonic Lumix DMC-TZ60 - betalar jag för något jag inte behöver?
Sony Cyber-shot HX60 - lite för stor?
Sony CyberShot DSC-WX350 - för långsam?

Vad anser ni, finns det några andra kameror som jag borde kika mer på? Och av dom jag redan tittat på, är det någon som kan passa mig?

Tack på förhand!


Insåg att jag la denna i fel forumsdel. Så admin får gärna ta bort denna tråd :)
 
Senast ändrad:

Vanish

Medlem
Jag söker en kompaktkamera som komplement till min systemkamera, de dagarna då jag inte orkar släpa med den stora kameran ut i berget. Jag har en Nikon Coolpix AW110 (actionkamera) men är så otroligt besviken över den och vill bara slänga iväg den.

Det jag skulle önska i en kompaktkamera är:
+Inte actionkamera
+Inte allt för stor, ska få plats i jackfickan
+Snabb, viktigt att jag kan ta bilder för skidåkning. Vet att det aldrig blir så bra som i systemkameran, men får kompromissa. Bättre med en del bilder än inga alls!**
+Runt 2-3000kr

Saker jag inte behöver, eller bryr mig om:
-GPS
-Pekskärm
-Massa, massa zoom (ingen nackdel men inget krav att ha x30 zoom)
-Wifi

**Viktigt att jag kan fortsätta ta bilder utan att kameran fryser fast för att börja spara dom. Den får gärna frysa för att spara när man släpper på knappen. Men behöver kunna hålla inne den under själva åket som jag vill ta kort på! Hoppas ni förstår.

Jag har kollat lite på:
Panasonic Lumix DMC-TZ60 - betalar jag för något jag inte behöver?
Sony Cyber-shot HX60 - lite för stor?
Sony CyberShot DSC-WX350 - för långsam?

Vad anser ni, finns det några andra kameror som jag borde kika mer på? Och av dom jag redan tittat på, är det någon som kan passa mig?

Tack på förhand!
 

perstromgren

Aktiv medlem
Jag förstår till fullo dina krav, men jag har ett tips: njut av åkningen de dagar du inte har kameran med dig i stället för att alltid försöka få BILDEN.

Nu är jag varken en duktigt fotograf eller en duktig skidåkare, men jag har lärt mig en sak, och det är att låta fotograferandet få sitt och skidåkningen sitt, men inte kombinera! Försök tänka ut var och när du vill ta bilder och ta med systemkameran de dagarna, lämna kameran hemma de andra!

Per.
 

frwe

Aktiv medlem
Jag har en AW120 och är väldigt nöjd men det som är svårt att få på de flesta kompakter är snabbheten, alltid en liten fördröjning och liten buffert för serietagning. En tanke kan vara att köpa en actionkamera typ GoPro där du kan spara enstaka bilder från en filmsekvens men då krävs det nog att den stöder 4k för att få något sånär kvalitet på bilden.

Min AW120 ligger alltid i fickan och det jag gillar är att jag inte behöver vara rädd om den. Snö, skit, vatten, stötar, kyla mm mm gör att jag får bilder som jag inte fått annars. Det går förstås inte att jämföra med vad du får ur en system eller kvalitetskompakt men det begär jag inte heller av den.
/Frode
 

perstromgren

Aktiv medlem
(Då får du väl svar här också, då!)

Jag förstår till fullo dina krav, men jag har ett tips: njut av åkningen de dagar du inte har kameran med dig i stället för att alltid försöka få BILDEN.

Nu är jag varken en duktigt fotograf eller en duktig skidåkare, men jag har lärt mig en sak, och det är att låta fotograferandet få sitt och skidåkningen sitt, men inte kombinera! Försök tänka ut var och när du vill ta bilder och ta med systemkameran de dagarna, lämna kameran hemma de andra!

Per.
 

Vanish

Medlem
Jag förstår till fullo dina krav, men jag har ett tips: njut av åkningen de dagar du inte har kameran med dig i stället för att alltid försöka få BILDEN.

Nu är jag varken en duktigt fotograf eller en duktig skidåkare, men jag har lärt mig en sak, och det är att låta fotograferandet få sitt och skidåkningen sitt, men inte kombinera! Försök tänka ut var och när du vill ta bilder och ta med systemkameran de dagarna, lämna kameran hemma de andra!

Per.
Jag är ledsen, men hoppas du förstår när jag säger att jag inte vill lyssna. Jag åker skidor över 2 månader varje år. Och jag vill ALLTID ha kompaktkameran i fickan. Vet aldrig när man ser ett gäng snöapor i Japan eller en Kamochika komma springandes. Vissa särskilda dagar när jag egentligen inte förväntar mig ett bra åk och tar därför inte med den stora kameran, så vill jag ändå ha möjligheten med en mindre kamera. Har fått många, för mig, bra kort genom min kassa actionkamera bara för att jag alltid har med mig den.

Åkningen njuts det alltid av, dessutom har jag även min Gopro med mig. Jag är ingen fotograf alls, jag siktar och skjuter. Det är allt. Men jag gillar att få med mig bilder när jag och flickvännen är ute och åker, eller när kompisarna hänger med. Oftast är jag den som kommer ner först dessutom, och då har jag tid att plocka upp en liten kamera och knäppa av några extra bilder :)

Jag har en AW120 och är väldigt nöjd men det som är svårt att få på de flesta kompakter är snabbheten, alltid en liten fördröjning och liten buffert för serietagning. En tanke kan vara att köpa en actionkamera typ GoPro där du kan spara enstaka bilder från en filmsekvens men då krävs det nog att den stöder 4k för att få något sånär kvalitet på bilden.

Min AW120 ligger alltid i fickan och det jag gillar är att jag inte behöver vara rädd om den. Snö, skit, vatten, stötar, kyla mm mm gör att jag får bilder som jag inte fått annars. Det går förstås inte att jämföra med vad du får ur en system eller kvalitetskompakt men det begär jag inte heller av den.
/Frode
Nu låter jag kanske lite gnällig. Men tänker aldrig köpa en actionkamera från Nikon igen. Jag har haft så mycket skitproblem med min AW110 att jag vill kasta min genom fönstret!!
Skrev samtidigt som dig, Gopro har jag redan, dock inte en 4k. Och även om skidåkning är en stor del så vill jag fortfarande ha kompaktkameran för andra äventyr också, dom gångerna systemkameran inte hänger med.
Jag har alltid skalplagg med Gore-tex på mig, därför är jag inte särskilt orolig längre med fukten. Att jag kan ramla och paja kameran kan alltid hända, men det kan även hända med min systemkamera i ryggsäcken :)
 

Vanish

Medlem
(Då får du väl svar här också, då!)

Jag förstår till fullo dina krav, men jag har ett tips: njut av åkningen de dagar du inte har kameran med dig i stället för att alltid försöka få BILDEN.

Nu är jag varken en duktigt fotograf eller en duktig skidåkare, men jag har lärt mig en sak, och det är att låta fotograferandet få sitt och skidåkningen sitt, men inte kombinera! Försök tänka ut var och när du vill ta bilder och ta med systemkameran de dagarna, lämna kameran hemma de andra!

Per.
Haha ja, det blev lite dumt nu... Hoppas admin kan flytta min andra. Missade denna forumsdel först :(
 

kjellepelle

Aktiv medlem
Nikon AW1

Nikon AW1 med det fasta 10 mm objektivet uppfyller alla dina krav utom priset.
Jag har den alltid med i jackfickan när jag åker skidor sedan jag köpte den.
Som någon nämnt tidigare vet man aldrig när ett bra fototillfälle dyker upp i backen. En systemkamera i ryggsäcken tar för lång tid att plocka fram och en kamera på hotellrummet gör ingen nytta.
 

Dennis_foto

Aktiv medlem
(...)
Jag har kollat lite på:
Panasonic Lumix DMC-TZ60 - betalar jag för något jag inte behöver?
Sony Cyber-shot HX60 - lite för stor?
Sony CyberShot DSC-WX350 - för långsam?
(...)
Hej
Lade märke till att två av de tre kamerorna du tittat på var mina huvudkandidater när jag skulle köpa en kompaktkamera i höstas.
Sammanfattade mina funderingar i denna tråd då:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=2063162#post2063162

När jag letat reda på den upptäckte jag att jag lämnat en fråga obesvarad, så jag besvarade den nyss varvid tråden nu är lätt att hitta igen :)

Jag köpte Sony HX60 och är nöjd med den. Har dock inte använt den i skidbackar, så jag vet inte hur den är att använda medan man samtidigt åker eller hur den klarar kyla. Har inte heller använt den för att fota action ännu.
 

frwe

Aktiv medlem
Det stora problemet som jag ser det är elektroniska sökare. Skall du verkligen sätta bilden när något rör sig snabbt hänger de elektroniska helt enkelt inte med, då blir det en chansning. Jag fotar inte så mycket skidor men väl fåglar och ofta flygande. Det blir hopplöst med EVF och seriebildstagning. Det är också som jag skrev tidigare en liten fördröjning i de flesta kompakter vilket gör att motivet hinner röra sig en bit från det du trycker av till kameran löser ut.

Med höga krav blir det med andra ord en svår ekvation att lösa. Då vill jag också föreslå att ägna vissa dagar åt fotografering och vara väl förberedd. Om du hävdar att du plötsligt ser att nu skulle skulle du få en bra bild så är ju bilden borta länga innan du hinner få upp en kamera, även ur fickan.

Är det ändå så att du har tid att plocka upp kameran så kan di få bra bilder med nästan vad som helst. Jag har för det mesta bara med mig AW120 i backen men ibland om jag ser att det t ex blir en fin dag kan jag ta med mig bättre kompakt eller systemkamera. /Frode
 

Vanish

Medlem
Nikon AW1 med det fasta 10 mm objektivet uppfyller alla dina krav utom priset.
Jag har den alltid med i jackfickan när jag åker skidor sedan jag köpte den.
Som någon nämnt tidigare vet man aldrig när ett bra fototillfälle dyker upp i backen. En systemkamera i ryggsäcken tar för lång tid att plocka fram och en kamera på hotellrummet gör ingen nytta.
Vet inte om jag kollar rätt, men den ser ut att vara alldeles för bred med det objektivet?

Hej.

Rekommenderar Canon PowerShot S120.
Den är alltid i min ficka i skidbacken, när inte EOS 7D får hänga med.
Liten, smidig, bra bildkvalitet och WiFi.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=PS120

Har även en PowerShot GX1 Mk2, men den känns lite för stor för att vara riktigt bekväm i fickan.
Dock så ger den bättre bildkvalitet som kompensation.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=g1xmk2


M.V.H

/Tobias
Ska kika :) Tack!

Det stora problemet som jag ser det är elektroniska sökare. Skall du verkligen sätta bilden när något rör sig snabbt hänger de elektroniska helt enkelt inte med, då blir det en chansning. Jag fotar inte så mycket skidor men väl fåglar och ofta flygande. Det blir hopplöst med EVF och seriebildstagning. Det är också som jag skrev tidigare en liten fördröjning i de flesta kompakter vilket gör att motivet hinner röra sig en bit från det du trycker av till kameran löser ut.

Med höga krav blir det med andra ord en svår ekvation att lösa. Då vill jag också föreslå att ägna vissa dagar åt fotografering och vara väl förberedd. Om du hävdar att du plötsligt ser att nu skulle skulle du få en bra bild så är ju bilden borta länga innan du hinner få upp en kamera, även ur fickan.

Är det ändå så att du har tid att plocka upp kameran så kan di få bra bilder med nästan vad som helst. Jag har för det mesta bara med mig AW120 i backen men ibland om jag ser att det t ex blir en fin dag kan jag ta med mig bättre kompakt eller systemkamera. /Frode
Som sagt, Nikon AW serien kommer jag aldrig köpa. Har haft alldeles för mycket strul med min tyvärr. Kanske är det bara otur med ett måndagsexemplar men blivit alldeles för besviken, tyvärr!
Förstår att man får kompromissa lite. Och att många bilder inte kommer bli tillräckligt bra. Men jag behöver inte ha en 100% bild alla gånger. Ibland är jag mer nöjd över att fått med mig några bilder från dagen än inga alls. Boerende på dag, humör osv.
Vill egentligen tro att jag inte har för höga krav, bara specifika :p
 

frwe

Aktiv medlem
Jag har en Nikon P7000 med några år på nacken. Den ligger i det övre prissegmentet av vanliga kompakter men ger riktigt bra bildkvalitet, tror nuvarande modell heter P7800 eller liknande. Med den kan jag också fota i RAW-format vilket kan rädda en del bilder i snö. Tror säkert det finns ett antal lika bra eller bättre men det är den jag tar med om jag tror jag kommer att fota mer än bara enstaka bilder. Inga problem att ha i fickan.

Efter en hel dag i backen är mina fickor ofta ganska fuktiga på insidan trots goretex och tejpade dragkedjor men det har i och för sig inte varit något problem heller bara kameran får ligga till tork över natten.

Olympus och Pentax har små smidiga systemkameror som tål mycket vatten och stötar men då far ju priset iväg och de är ändå för stora att få ner i fickan.

Jag har funderat på att försöka göra någon slags sele där jag kan fästa min AW120 t ex på bröstet, dels för att kunna filma men också ha den lättillgänglig. /Frode
 

Vanish

Medlem
Jag har en Nikon P7000 med några år på nacken. Den ligger i det övre prissegmentet av vanliga kompakter men ger riktigt bra bildkvalitet, tror nuvarande modell heter P7800 eller liknande. Med den kan jag också fota i RAW-format vilket kan rädda en del bilder i snö. Tror säkert det finns ett antal lika bra eller bättre men det är den jag tar med om jag tror jag kommer att fota mer än bara enstaka bilder. Inga problem att ha i fickan.

Efter en hel dag i backen är mina fickor ofta ganska fuktiga på insidan trots goretex och tejpade dragkedjor men det har i och för sig inte varit något problem heller bara kameran får ligga till tork över natten.

Olympus och Pentax har små smidiga systemkameror som tål mycket vatten och stötar men då far ju priset iväg och de är ändå för stora att få ner i fickan.

Jag har funderat på att försöka göra någon slags sele där jag kan fästa min AW120 t ex på bröstet, dels för att kunna filma men också ha den lättillgänglig. /Frode
Ja, en sele hade ju kunnat funka. Nu har jag oftast på mig både ryggsäck och lavinutrustning så kan bli lite tight kanske...
Ska läsa på ännu mer, men det som verkar väldigt intressant just nu som varit tillräckligt nära det jag verkar söka är

Canon PowerShot S120
Sony CyberShot DSC-WX350

Och kanske Panasonic Lumix DMC-TZ60.

Men Canon verkar riktigt intressant!
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Om snabb serietagning även i råformat är önskvärt samt att den får plats i en jackficka och därtill snabb följande AF som bonus kan du titta på en Nikon 1 kamera. Inte jättemycket har hänt sedan V1. I V2 får du HDR i kameran och lite högre BPS med mekanisk slutare, men V1 erbjuder upp till 60bps med låst AF och elektronisk slutare i 30 bilder. Jag skulle föreslå en V kamera och inte en J eller S p g a EVF som finns i V kamerorna p g a att jag tycker det är svårt att komponera på en TFT skärm i solljus. D u har V kamerorna en X synk på 1/250 sek mot 1/60 i de andra och den pyttelilla externa blixten SB-N5 är rätt så kraftig. Lägg därtill bra batteritid. Det finns en hel del beg V1 i fint skick med 10-30 (motsv 27-81mm) för under 2000:-. V2 kostar nästan det dubbla och det tycker jag inte den är värd. Knapparna är pilliga, men sätt den bara i läge A och styr bländaren med spakarna. Exp komp går hyfsat bra att komma åt så slipper man grotta ner sig i menyer då knapparna är få. Tänk på att många knappar på en liten kamera vid skidåkning ändå inte är bra då man inte kan sköta dem med handskar så att V kamerorna, och V1 i synnerhet har få knappar torde inte spela någon roll. Du kan ha 30-110 zoomen i en annan ficka (liten).
 

Vanish

Medlem
Om snabb serietagning även i råformat är önskvärt samt att den får plats i en jackficka och därtill snabb följande AF som bonus kan du titta på en Nikon 1 kamera. Inte jättemycket har hänt sedan V1. I V2 får du HDR i kameran och lite högre BPS med mekanisk slutare, men V1 erbjuder upp till 60bps med låst AF och elektronisk slutare i 30 bilder. Jag skulle föreslå en V kamera och inte en J eller S p g a EVF som finns i V kamerorna p g a att jag tycker det är svårt att komponera på en TFT skärm i solljus. D u har V kamerorna en X synk på 1/250 sek mot 1/60 i de andra och den pyttelilla externa blixten SB-N5 är rätt så kraftig. Lägg därtill bra batteritid. Det finns en hel del beg V1 i fint skick med 10-30 (motsv 27-81mm) för under 2000:-. V2 kostar nästan det dubbla och det tycker jag inte den är värd. Knapparna är pilliga, men sätt den bara i läge A och styr bländaren med spakarna. Exp komp går hyfsat bra att komma åt så slipper man grotta ner sig i menyer då knapparna är få. Tänk på att många knappar på en liten kamera vid skidåkning ändå inte är bra då man inte kan sköta dem med handskar så att V kamerorna, och V1 i synnerhet har få knappar torde inte spela någon roll. Du kan ha 30-110 zoomen i en annan ficka (liten).
Vet inte om jag tittar på rätt kamera, men om jag gör det. Hur får du ner den i fickan? Verkar ju vara i samma storlek som min systemkamera...
Raw-format är något jag aldrig använt och känner jag mig rätt så är det inget jag kommer börja använda heller :)
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Nu är jag varken en duktigt fotograf eller en duktig skidåkare, men jag har lärt mig en sak, och det är att låta fotograferandet få sitt och skidåkningen sitt, men inte kombinera! Försök tänka ut var och när du vill ta bilder och ta med systemkameran de dagarna, lämna kameran hemma de andra!

Per.
Jag gör tvärtom.
Hänger kameran om halsen på morgonen. Öppnar jackan o fotar när jag vill. Det händer att jag inte stannar. Oftast när jag plåtar i farten så följer jag en annan åkare eller vänder mig om o plåtar åkaren när jag åker baklänges.
När bilden är tagen så stoppar jag in kameran o stänger jackan.
Funkar hur bra som helst.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Vet inte om jag tittar på rätt kamera, men om jag gör det. Hur får du ner den i fickan? Verkar ju vara i samma storlek som min systemkamera...
Raw-format är något jag aldrig använt och känner jag mig rätt så är det inget jag kommer börja använda heller :)
Nikon 1 V1 med 10-30 får plats i en jackficka, i synnerhet en vinterjacka med normalstora vinterjacksfickor. Sedan har vi förstås olika jackor....
 

kjellepelle

Aktiv medlem
Vet inte om jag kollar rätt, men den ser ut att vara alldeles för bred med det objektivet?
AW1 med det fasta 10 mm objektivet får plats i en normal jackficka. Med zoomobjektivet på går det inte. Självklart finns det mindre och smidigare kamerormen det är ju alltid en avvägning mellan funktion - bildkvalitet - format.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
AW1 med det fasta 10 mm objektivet får plats i en normal jackficka. Med zoomobjektivet på går det inte. Självklart finns det mindre och smidigare kamerormen det är ju alltid en avvägning mellan funktion - bildkvalitet - format.
Precis och då är V1 en mindre kamera och den icke vattentätade 10-30 är i samma storleksordning som den vattentäta 10/2,8 och mindre än den vattentäta 11-27 zoomen.
 
ANNONS