Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att börja ta betalt

Produkter
(logga in för att koppla)

AdmirT

Avslutat medlemskap
Hej,

Jag har under en tid tillbaka funderat på möjligheten till att börja ta betalt av folk. Jag har ett gediget intresse för både foto och film och ser mig själv som en amatör i många avseenden. Jag har för avsikt att börja fylla på mitt portfolio och tänkte under tidens gång inte kräva någon betalning mer än att i gentjänst få rätt till att publicera tagna foton/filmer på hemsidor, sociala nätverk etc. i syfte att visa upp mina kunskaper.

Efter hand tänker jag ju då självklart att detta ska ändras till att jag börjar ta betalt för mina tjänster och nyttjar inkomsten till att utöka och förbättra min kamerautrustning. Jag vill dock göra rätt för mig, samt att F-skattesedel eller FA dito, lockar fler kunder.

Jag vet dock inte var jag ska börja eller på vilket sätt. Då jag kommer att se det som en hobbyverksamhet (som dock inte uppfyller Skatteverkets krav för att nyttja benämningen) vid sidan av min huvudsakliga anställning, har jag förstått att en FA-skattesedel är rätt väg att gå för min del. Behöver/bör man ändock registrera ett företag för detta?

Jag har egentligen tusentals frågor, men vet inte var jag ska börja, därför tänker jag att det räcker här. Har gått igenom diverse information på Skatteverkets hemsida och fått tips om Arbetsförmedlingens hjälp, men upplever inte att jag blir säkrare av min informationsinhämtning.

Min tanke är, enkelt (?) förklarat, att jag vill börja ta betalt för mina tjänster och nyttja inkomsten (samt möjligheten till ev. momsavdrag) till att utöka min utrustning. Detta ska inte vara min huvudsakliga inkomst. Till en början pratar vi kanske inte om mer än några hundralappar, med tiden kanske det blir tusenlappar. Målet är väl att kunna, med gott samvete, ta säg 15.000+ för ett bröllop med gott samvete och kanske ännu längre fram faktiskt göra detta till min huvudsakliga inkomstkälla. Jag behöver bara en knuff i rätt riktning, helst av någon som känner igen sig och kan dela med sig av sina tips och erfarenheter.

Tack på förhand! :)
 

slaskpelle

Aktiv medlem
Jag gjorde precis den resan du beskriver på samma sätt från 2015 till idag.

Det finns några fallgropar som kan vara bra att känna till:

När du registrerat enskild firma/fa-skatt krånglar det till det rätt ordentligt med saker som försäkringskassan(både om du blir sjuk eller om du har/tänker skaffa barn(vab, föräldraledighet osv)).

Om du blir arbetslös (altså från en anställning vid sidan av företaget) så kan du glömma allt vad arbetslöshetsersättning heter. Du måste avveckla företaget helt och bevisa att du inte tänker fortsätta ens lite grann vid sidan av genom att visa upp kvitton på att du sålt av all din utrustning osv. Detta är lite godtyckligt men handläggaren skall vara helt övertygad om att inget företagande sker ens i minsta omfattning så även hemsidor och liknande måste plockas ner.

Ett till krux med arbetslöshetsersättning är också att om du börjar med att fota bröllop i princip i ersättning mot bara dina utgifter och därför inte registrerar någon firma så räknas du ändå som en företagare(av a-kassan) eftersom du annonserar ut dina tjänster på ett sätt som likställs med företagande.

Sen kommer du få massa gnällspikar efter dig som inte tycker du tar "skäligt betalt" i början och förstör för dem men det är bara ignorera. Inga duktiga fotografer har det tankesättet men många som känner att de misslyckats själva försöker få det till att det är andras fel än deras eget att de inte får det resultat de tycker de förtjänar. Strunta i dom. Som du själv säger börjar man i botten och jobbar sig uppåt.

Lycka till!
 

slaskpelle

Aktiv medlem
Ajuste: vad gäller att lära sig bokföring och den biten så strunta i skatteverkets hemsida och deras informationsträffar. De är helt värdelösa. Kolla upp om kommunen har starta-eget-kurser på typ 10 träffar på 2-3 timmar styck. De körs ofta av folk som driver egna företag till skillad från skatteverkets handläggare. Dessutom kan de hjälpa mer konkret då skatteverket exempelvis inte får tipsa om bokföringsprogram då det vore att gynna vissa företag på ett otillbörligt sätt. Att få en uppgift typ "kontera en försäljning på tiotusenkronor till 25% moms" och diskutera kring det i en grupp gör att man lär sig väldigt fort på ett sätt som är användbart direkt när du startar företag.
 

AdmirT

Avslutat medlemskap
Tusen tack för dina tips! Jag reagerar främst på följande;

När du registrerat enskild firma/fa-skatt krånglar det till det rätt ordentligt med saker som försäkringskassan(både om du blir sjuk eller om du har/tänker skaffa barn(vab, föräldraledighet osv)).
Nu finns där två barn i hushållet, har blivit en del VAB för min del det senaste året för den äldsta. Kommande föräldraledighet med den yngsta och framtida VAB går ju inte att utesluta :) På vilket sätt menar du att ex. FA krånglar till det med FK? Tänker du då på SGI eller kommer det att tillkomma administrativa åtgärder för mig som jag idag inte behöver tänka alls på?

Om du blir arbetslös (altså från en anställning vid sidan av företaget) så kan du glömma allt vad arbetslöshetsersättning heter. Du måste avveckla företaget helt och bevisa att du inte tänker fortsätta ens lite grann vid sidan av genom att visa upp kvitton på att du sålt av all din utrustning osv. Detta är lite godtyckligt men handläggaren skall vara helt övertygad om att inget företagande sker ens i minsta omfattning så även hemsidor och liknande måste plockas ner.
Nu förväntar jag mig inte ett rakt svar här men tror du att utrustning som var i min ägo INNAN registrering av ex. FA kan tänkas räknas in i detta? Jag läste någonstans att man kan räkna in/"föra över" redan ägd utrustning till företaget så att säga. Att man på så vis kan räkna bort viss moms redan här för framtida inköp osv. Ja, något luddigt formulerat var det. Då kanske jag kan tänka mig att även den utrustningen skall göras av med, men annars är jag oförstående till det hela.
Nu förstår jag inte varför jag blev orolig över just denna punkt, har aldrig nyttjat A-kassa, men man vet ju aldrig.

Så, steg 1 i min situation hade varit att ansöka om FA-skattesedel? Registrerade du ditt namn/personnummer som ett företag i samband med detta, som en separat grej, eller blir det så automatiskt iom FA?

Finns där någon steg för steg mall man kan utgå ifrån, vad du känner till?
 

slaskpelle

Aktiv medlem
Jag är inte så insatt i alla detaljfrågor utan vet mest om att dessa sakerna krånglade till det för mig och det är vanligt att företagare klagar just på dessa "skyddsnätsrelarerade" grejjerna i forum o facebookgrupper. Ofta är det ens svårt att få svar på frågorna av försäkringskassan själva då det är olika bud beroende på handläggare och sen när du väl får ett beslut i brevlådan så kan det gå stick i stäv med vad du hört dem säga innan men det är ingenting som går att bevisa eller hänvisa till. Jag tror det mesta funkar okej men med extra administration så länge man är anställd.

Vad gäller a-kassan så handlar det mycket om man tar uppdrag på ett "självständigt" vis och inte om eller hur mycket man tar betalt för dem. Kursar du din firma men behåller alla inventarier är det inte säkert att handläggaren tror på dig. Oftast tar man in sin tidigare fotoutrustning på firman för att det då blir en utgift som kan jämkas mot inkomster och få ner skatten (och även tillbaka moms på grejjerna inköpta inom en viss tid innan firman startades). Det betyder att du måste endera köpa tillbaka grejjerna av ditt eget företag som privatperson eller sälja av dom till andra när firman upphör.

Här finns lite länkar som beskriver det bättre:
https://www.kollega.se/egenanstalld-kan-forlora-kassa
https://lararnasakassa.se/villkor/sarskilda-villkor/ta-uppdrag/
https://www.akassanvision.se/Villkor/foretagare/uppdragstagare/
https://www.kollega.se/unionens-kassa-vi-hanterar-dessa-arenden-bra
 

Mortis

Aktiv medlem
Så, steg 1 i min situation hade varit att ansöka om FA-skattesedel? Registrerade du ditt namn/personnummer som ett företag i samband med detta, som en separat grej, eller blir det så automatiskt iom FA?

Finns där någon steg för steg mall man kan utgå ifrån, vad du känner till?
Du registrerar dig som enskild näringsverksamhet på www.verksamt.se
Det är ett formulär som du tar dig igenom steg för steg. Ditt personnummer blir ditt orgnummer. Om du inte separat registrerar ett företagsnamn så blir företagsnamnet ditt fullständiga namn.

Man måste när man registrerar sig fylla i SNI-nummer, det är nummer som motsvarar olika verksamheter, längsta tiden kan vara att hitta lämpliga sådana. Man måste också fylla i sin förväntade omsättning på de olika verksamheterna då detta är underlag för din preliminära skatteberäkning. Har inte koll på vad lägsta är, jag fyllde i 10. 000 kronor när jag registrerade mig och det gick igenom.

Mvh
Thomas
https://www.365klick.com/
 
ANNONS