Annons

4/3-systemets framtid

Produkter
(logga in för att koppla)

lamotte

Aktiv medlem
Re: Re: 4/3-systemets framtid

Danlo skrev:
Skönt att inte var ensam om att vara synsk.. ;) *slänger fram näven*
Ja, och M8 är ju en billig kamera. Tror att jag ska köpa en sån som backup till mina nuvarande Olympus bara för att det är så billigt.
 

Martin-B

Aktiv medlem
Jag tror ni på allvar snöar in er för mycket på sensorer och annat teknik-snack. Detta tror dock jag inte är relevant för nya köpare.

När jag för inte så länge sen skulle köpa min första
DSLR var det väldigt nära att det blev Olympus. 510 verkade vara en väldigt bra kamera, anti-skak lockade mycket och man fick ett bra paket med 2 objektiv på direkten. Blev dock en K10D,där dess vädertätning vann över mig och enligt mig bättre ergonomi. Ser ni någonstans att sensorns storlek var med överhuvudtaget i mitt resonemang? Nej. En ny konsument har ingen aning om vad APS-C och FF är och den bryr sig inte heller.

Däremot är jag idag glad att det inte vart Olympus -
De bra objektiven är fruktansvärt dyra!! över 20.000 för en normalzoom? Vilken student har råd med detta?
Den må vara bra, men SÅ bra är den inte. För det priset förväntar jag mig att den är antingen är gjord i solid guld eller har magiskt glas som förvandlar tråkigt ljus till fantastiskt ljus.

Nej, tacka gud för DA* 16-50mm f2.8. Köpt i staterna för 5000 och är helt underbar.

Även eran 35-100mm kostar över 20.000kr, helt sanslösa priser. För det priset får jag ett sigma 300mm f2.8. Det kan jämföras med Pentaxs 50-135mm f2.8 som kostar 8000kr i Sverige.

Vad säger ni Olympus ägare om priserna på optik?
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Standard Grade, High Grade & Super High Grade

Olympus hade på gamla OM-systemet med sitt arrangemang av slutaren ett ganska långt avstånd till filmplanet. Four Thirds har en stor fördel gentemot alla andra mer eller mindre halvdana crop-format med historik i 135-film, nämligen det kortare avståndet från bajonett och till sensorplanet. Med behovet av ett mindre spegelhus till följd av den mindre sensorytan, fast med nödvändigheten av utrymme för dammreduceringstekniken, så kan både kamerahus och objektiv göras kompaktare inom Four Thirds. Pga. sidbreddsförhållandet 4:3, så är Four Thirds även det enda systemet där det är praktiskt med sid-svängande spegel, såsom sidewinder-tekniken i E-300/E-330/DMC-L1/D3.

I en framtid då Olympus/Panasonic/Leica väljer att eventuellt slopa spegelhuset och nyttja bildsensorn även till sökarbilden likt dagens kompakt-kameror, så är dess kortare avstånd mellan bajonett och sensorplan även till en fördel.

Camera system mount type register in mm:
Källkod:
• Olympus Pen F  28.95
• Olympus E1     38.67 *
• Konica F       40.50
• Canon R/FL/FD  42.00
• Minolta MD     43.50 -
• Canon EOS      44.00 -
• Sigma SA       44.00
• K-mount        45.46 -
• M42            45.46
• Olympus OM     46.00 *
• Nikon          46.50 -
• Leica R        47.00
Jag brukar räkna med 2/3 bländarstegs skillnad mellan APS-C och Four Thirds:

  • 0.5 EV skillnad till Sigma Foveon X3 (1.7x) från Four Thirds (2.0x)
  • 0.6 EV skillnad till Canon EF-S (1.6x) från Four Thirds (2.0x)
  • 0.8 EV skillnad till Nikon DX (1.5x) från Four Thirds (2.0x)
  • 1.0 EV skillnad till fiktiv sensor med 1.414x focal magnification factor
  • 2.0 EV skillnad till 135FF (1.0x) från Four Thirds (2.0x)
Olympus tillsammans med Panasonic och Leica tillhandahåller ett stort antal objektiv för Four-Thirds, i ett flertal prisklasser, som torde kunna passa ett flertal plånböcker, allt från glada amatörer till snåla rörelseidkare.

De raktecknande vidvinkelzoomarna ZD ED 7-14mm/F4 och ZD 11-22mm/F2.8-3.5 utgör gräddan av vad som finns på marknaden, standardzoomarna ZD ED 14-42mm/F3.5-5.6, ZD ED 12-60mm/F2.8-4 SWD och ZD 14-54mm/F2.8-3.5 likaså.
Den uppdaterade 4x telezoomen ZD ED 50-200mm/F2.8-3.5 SWD, samt det skarpa makrot ZD ED 50mm/F2.0 och nykomlingen ZD 25mm/F2.8 pancake, är samtliga unika och materialiserar fördelarna hos en mindre sensor.

Av de ovan uppräknade, så tillhör endast ultravidvinkel-zoomen den s.k. SHG-klassen. I denna högsta prestandaklassen, finns även de ljusstarka f/2.0 zoomarna, ZD ED 14-35mm/F2.0 SWD och ZD ED 35-100mm/F2.0, den senare med optiskt den mest komplicerade konstruktionen som Olympus säljer. Den ljusstarka 2.8x telezoomen ZD ED 90-250mm/F2.8 samt det fasta ZD ED 150mm/F2.0, visar att för samma bildvinkel relativt 135-film, så kan objektiv byggas lättare och kompaktare, än de historiska motsvarigheterna från film-tiden.

Visserligen borde det vara behov och intresse som styr objektiv-inköpen, även om det inte alltid framgår i nördiga och ibland tyvärr troll-infekterade forumdebatter. Det objektiv-kit som levereras med kamerorna: ZD ED 14-42mm/F3.5-5.6 och ZD ED 40-150mm/F4.0-5.6 är båda fantastiskt små och lätta för den bildvinkel de erbjuder. Vidare har nyligen tillkommit både en telezoom ZD ED 70-300mm/F4.0-5.6 och den lilla ZD 25mm/F2.8 pancake, båda med attraktiva prislappar för en amatör.

Det senaste objektivet jag själv köpt, ett prisvärt begagnat, var den lätta och lilla tele-zoomen ZD ED 40-150mm/F4.0-5.6. Mycket användbart även till makro-foto, även om syftet var att få ned vikt och volym på kamerautrustningen tillsammans med min lilla E-400.

Alla objektiv, telekonvertrar och mellanringen som finns i de två högre klasserna High Grade och Super High Grade är alla både damm- och stänkskyddade. Kamerahusen E-1 & E-3 likaså, för systemet som sådant. Här är en väderskyddad objektiv-trio, som man kommer långt med tillsammans med ett E-3 kamerahus, och som inte behöver kosta skjortan, med kvoten 2.4 på gluggar/hus. Min tumregel på kvoten för objektiv och tillbehör är <~3.
 

Bilagor

Bussmicke

Aktiv medlem
Många intressanta saker här men tyvärr fattar man inte ens hälften av allt du skrev, för tekniskt invecklat med kvoter hit och coder dit..
 

lamotte

Aktiv medlem
Martin-B skrev:

Vad säger ni Olympus ägare om priserna på optik?
Bra optik kostar pengar. De objektiven du nämner är inte direkt några "normala" objektiv då de har en ljusstyrka på 2,0. Jag har 14-54mm 2,8-3,5 som normalzoom och den kostar runt 5000:- i Sverige, ganska prisvärt ändå tycker jag med tanke på omfånget. Visst kan jag ibland önska mig en konstant största bländare, men jag tycker ändå inte att det är ett problem. Har du 14-54mm och sen 50-200mm objektiven så har du täckt upp 28-400mm (omräknat) i två objektiv för ca 15000:-

Sen finns ju alltid Sigma som har bla 18-50mm 2,8 för en billig penning, och så släpper de snart sin populära 70-200mm 2,8 för 4/3.

Pentax 50-135mm 2,8 är säkert jättebra men det är även Olympus 50-200mm 2,8-3,5 som dessutom täcker upp ett större omfång, omräknat i 35mm. Olympusen kostar bara någon tusenlapp mer.
 

interpix

Aktiv medlem
Martin-B skrev:

Vad säger ni Olympus ägare om priserna på optik?

Dyrt men man får nog vad man betalar för. Kolla in tex olympus 12-60 så är det en optik som jag inte tror någon annan tillverkare kan mäta sig med såväl optiskt som i byggkvalite. Dessutom i ett helt suveränt brännviddsområde. Men tyvärr har jag inte råd med den ;)
 

Knight Palm

Aktiv medlem
prisrelation och spenderkvot I

Kanske ett förtydligande av vad jag menade med spenderkvot beträffande objektiv och tillbehör kontra kamerahuset.

E-420 är ju så billig, samt även de tillhörande kit-zoomarna, så kvoten "gluggar/hus" hamnar inte på större än på 1.4, för det aktningsvärda brännviddsomfånget på hela 28mm-600mm, mätt i 135-film termer.

Vill man ha vidvinkel med kvalitet, och tröttnat på att stitcha landskapsbilderna, så ser man däremot att ett bra vidvinkelobjektiv kostar en slant. Förhoppningarna på en kommande vidvinkelzoom i standardklassen är därför stora, vilken förresten funnits med ett tag nu på Olympus lens roadmap.
 

Bilagor

Knight Palm

Aktiv medlem
prisrelation och spenderkvot II

Ofta budgeterar man inte in kostnaden för övriga tillbehör i sitt kameraköp. Det är inte orimligt att dessa tillbehör hamnar på dubbla nivån för kamerahuset. I fallet med kamerahuset E-420 som kostar 4000 SEK, så är det därför inte orimligt att budgetera 8000 SEK för framtida tillbehör. Min tumregel på spender-kvoten för objektiv och tillbehör är <~3, vilken vi här passerar, främst tack vare att priset på just E-420 är så lågt.

Kikar vi däremot på en lite dyrare kamera, den damm- och stänkskyddade E-3'an, så ser vi att med spender-kvoten ~3 för objektiv & tillbehör, så hamnar budgeten på hela 60000 SEK. Då vill det till att man är en glad amatör, eller kanske funderar på steget till ett yrkesutövande...
 

Bilagor

Knight Palm

Aktiv medlem
Alive N Kickin’

Så länge som det finns bra presterande och prisvärda objektiv till Four Thirds, så behöver nog ingen vara orolig för dess framtid. Ta t.ex. ultravidvinkel-zoomen ZD ED 7-14mm/F4, som fortfarande är unik med sin stora bildvinkel och relativt kompakta fysiska dimensioner. Idag finns det bara ett Nikon FX-alternativ till denna uw-zoom som erbjuder samma bildvinkel, ljusstarkare dock men med ett snävare brännviddsspann. Ett mini-kit bestående av ett E-420 kamerahus tillsammans med 7-14mm, är därför inte ett otänkbart komplement till en fotografs annars så tyngda APS-C eller DX kameraväska.
 
ANNONS