Annons

Billig men bra kameraryggsäck som kan hålla stativ

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan
Finns det någon billig, men ändå bra, kameraryggsäck som man kan ta med sig ett stativ med?
Med billig menar jag sådant som ligger under 800 kr ungefär, men helst inte högre än 1000 kr.
 

Lawson

Aktiv medlem
Stadium har sålt en bra säck för 499:-
Fungerar ungefär lika bra eller dåligt som de dyrare säckarna - bärsystemet är inte ställbart.

Micke.
 

Rohed

Aktiv medlem
Kan bara slå ett slag för Everestryggan som finns på stadium. Riktigt bra ryggsäck som kan mäta sig med "märkesmärkena". =)
 

exposure

Aktiv medlem
Jag skulle också rekommendera Lowepro Minitrekker AW.

Dock skulle jag ställa mig fler frågor innan jag väljer ryggsäck.

Vad ska den rymma?
- vilka objektiv? (de du har nu och ev. framtida)
- blixtar?
- filter?
- laptop?
- extra packning? (ex. kläder)
- vattenflaska/termos?
- kablar?
- någonting annat?

Ska den ha allväderskydd mot regn och smuts?

Ska det vara möjligt med snabb åtkomst till kameran? (dvs. möjlighet att ta fram kameran utan att ta av sig hela ryggsäcken?)

Stativfäste? (som du iofs redan svarat på)

När du svarat på de frågorna börjar mängden av väskor att välja mellan minska och du (förhoppningsvis) får ett lättare val.
 

Vifo

Aktiv medlem
Jag har själv en minitrekker AW och gillar den. Men mitt Manfrotto 055B+488 sätter jag inte på ryggan, blir för tungt och helt enkelt inte bekvämt att bära. Om du har ett lättare stativ fungerar det säkert, men enligt mig fungerar det inte bra med ett tungt.
/ V
 

DaMoose

Aktiv medlem
Har du ett stort stativ som väger lite mer så satsa inte på nån liten rygga, då kommer det bara att bli dålig balans.

Försök få tag på en begagnad större ryggsäck istället, typ en Lowepro NatureTrekker AW eller liknande. Jag hade en sån tidigare och den var riktigt skön att bära samt fick inte dålig balans när man buntade fast stativet på den.
Jag sålde den för 1000:- för ett par år sedan så hittar du något liknande begagnat så är det nog det bästa du kan köpa.
 

PMD

Aktiv medlem
Många ryggsäckar med stativhållare har denna hållare placerad baktill. Det måste ju vara rätt förödande för balansen. Stativet vill jag placera ovanpå ryggsäcken, liggande på tvären.
 

DaMoose

Aktiv medlem
Jag vill inte ha stativet liggande på tvären, det blir alldeles för brett. Krokar i grenar och grejjor i skogen. Säg att du har ett Manfrotto 055 som är ca. 65 cm högt om jag inte minns helt fel, sen en rejäl kulled som blir 10-15 cm. Detta resulterar i ett 80 cm brett paket på ryggen vilket är ivägen rätt rejält ibland.

Min nuvarande rygga från Cyberphoto, Dörr Icebreaker Medium eller vad den heter har stativfästet på bredden undertill och det känns riktigt fel.

Har tidgare haft Lowepro som jag skrev och där kan man flytta stativfästet från framtill på väskan till sidan och det funkade bra. Har även haft en Tamrac Expedition 7 där stativet hängde på framsidan och det funkade bra.

En kameraryggsäck är ju rätt kompakt oavsett vilken modell man väljer, när man har varit och t.ex. fjällvandrat så blir ju väskorna betydligt bulkigare och då får man vara mer noga med vart man spänner fast tyngre saker.
 

PMD

Aktiv medlem
DaMoose skrev:
Jag vill inte ha stativet liggande på tvären, det blir alldeles för brett. Krokar i grenar och grejjor i skogen. Säg att du har ett Manfrotto 055 som är ca. 65 cm högt om jag inte minns helt fel, sen en rejäl kulled som blir 10-15 cm. Detta resulterar i ett 80 cm brett paket på ryggen vilket är ivägen rätt rejält ibland.
Ja, bredden är en nackdel med den placeringen, men man kan ju ha ett fyrdelat stativ och spara lite utrymme, nån dryg decimeter eller så borde det bli.

Placering av stativet på ryggsäckens sida kan gå bra om man kan balansera med något på andra sidan (antingen något rätt tungt inne i säcken, eller något lite lättare på utsidan).
 
Det var väldans vad många svar det har kommit in på den lilla korta tiden...

Till att börja med kan jag säga att jag inte har ett stativ än, men vill ändå ha en ryggsäck som kan bära med ett, för förr eller senare så köper jag troligen ett.

Vad väskan annars ska rymma är
*En Nikon D40x med 18-55 monterat på
*Ett extra objektiv (har jag inte än, men det kommer väl med tiden...)
* En blixt (har jag inte heller än så länge)
* Några filter
*Mobiltelefon, plånbok och andra viktiga småsaker

Sen är det ju även väldigt bra om väskan rymmer en liten matsäck, t.ex. några mackor och drickflaska, så att man inte behöver bära sådant i en annan väska när man är på utflykt.
 

pepperazzi

Aktiv medlem
Kan också rekommendera DaKine Mission. Går att hänga på mycket utanpå då remmarna är gjorda för att hålla snowboards och skateboards, så stativ är inga problem. Enda nackdelen är att det kan vara lite knöligt att få ner kameran med batterigrepp (20D) monterat, men det går!
Jag rymmer kameran + 17-40, 150mm Macro, 50mm 1,8, blixt och lite extra batterier i kameradelen, och alla filter och annat smått och gott i yttersta facket på väskan.
Flaskhållare finns på utsidan, och några mackor ska också gå ner utan problem.
 
ANNONS