Annons

Starta Nikon D90 som hårddisk

Produkter
(logga in för att koppla)

Noobografen

Aktiv medlem
Hej!

Hade en D40, när jag kopplade in den i datorn dök den upp som en "hårddisk" ...när jag kopplar in min D90 dyker den upp som kamera.

Jag föredrog att kameran/minneskortet ploppade upp som en hårddisk, går detta att göra med D90, isf hur?
 

alcedo [E.F.S]

Avslutat medlemskap
Vet inte hur det ser ut på D90, men på min D300 så finns det under "Setup Menu" en inställning som kontrollerar hur kamerans USB-gränssnitt ska agera. Där kan jag välja mellan "Mass storage" och "MTP/PTP". Jag gissar att om den är inställd om Mass Storage så dyker den upp som hårddisk.
 

Noobografen

Aktiv medlem
Vet inte hur det ser ut på D90, men på min D300 så finns det under "Setup Menu" en inställning som kontrollerar hur kamerans USB-gränssnitt ska agera. Där kan jag välja mellan "Mass storage" och "MTP/PTP". Jag gissar att om den är inställd om Mass Storage så dyker den upp som hårddisk.
Tack!

Ungefär något sådant jag syftade på, men hittar det inte på min D90 alls faktiskt, konstigt! :/
 

Noobografen

Aktiv medlem
Finns inte. Det är en av dom negativa omdömmena kameran har fått i tester.

Så dåligt. Det hade väl knappast varit svårt för Nikon att inkludera den funktionen!

Jag har iaf löst problemet, köpte en USB 2.0 förlängningssladd, och hade nån liten minneskort läsare som följde med ett minne jag köpte för ett tag sen. Det funkar perfekt...

Tack för att ni svarade iaf, ha en fortsatt trevlig helg.
 

Noobografen

Aktiv medlem
Om D90 inte blir en hårddisk, hur ser det då ut när jag sätter i USB-sladden och förväntar mig bilderna på min mac?
Jag vet inte, på min burk som jag kör WinXP SP2 på så dyker den upp som en "Kamera". Bilderna går att föra över, men jag föredrar att den dyker upp som en "flyttbar lagringsmedia". Enklare att fort se bilderna, föra över dem m,m...

Detta är min personliga åsikt!
 

PontusAndersson

Aktiv medlem
Om du sen klickar på ikonen "kamera" hur ser det då ut?

Jag hade varit jättetacksam för en screenshot på både det fönstret och en screenshot på visningsfunktionen i det medföljande Nikon-programmet :)
 

Yurimasa

Aktiv medlem
Min D700 dök inte upp alls i macen (borde vara samma grej som med D90), går säkert att installera ett program för att fixa så det tankas över... Capture NX eller nåt. Men jag tycker det är smidigare med minneskortsläsare iaf så har inte orkat prova.
 

Noobografen

Aktiv medlem
Om du sen klickar på ikonen "kamera" hur ser det då ut?

Jag hade varit jättetacksam för en screenshot på både det fönstret och en screenshot på visningsfunktionen i det medföljande Nikon-programmet :)
Det är inget program, det är en inbyggd funktion i Win XP som heter "Kameror och Scannrar" eller nåt liknande!

Ser ut ungefär såhär...

http://images.google.se/imgres?imgurl=http://www.buf.kristianstad.se/it/pse4ny/hamta_2.jpg&imgrefurl=http://www.buf.kristianstad.se/it/pse4ny/hamta_bilder.htm&usg=__8OdJKqgLlnccMGck7KGxd8Z7I48=&h=367&w=347&sz=35&hl=sv&start=1&um=1&tbnid=Ju4yhv2JSjKi0M:&tbnh=122&tbnw=115&prev=/images?q=win+xp+kameror&um=1&hl=sv&safe=off
 

Bokeh

Aktiv medlem
Hur som helst så är en kortläsare att föredra framför att koppla kameran till datorn, överföringen går snabbare samt att kortläsaren visar sig som en egen disk på datorn. Sen är det betydligt smidigare då man kan ha den kopplad till datorn hela tiden, inget strulande med koppla kablar mellan kamera och datorn, bara ta ur kortet från kameran och sätta i det i läsaren och kopiera över bilderna, för att sedan ta ur det ur läsaren och sätta tillbaka det i kameran och sedan formatera det, "fit for fight igen".

/kent
 
Senast ändrad:

matlep

Aktiv medlem
Hur som helst så är en kortläsare att föredra framför att koppla kameran till datorn, överföringen går snabbare samt att kortläsaren visar sig som en egen disk på datorn. Sen är det betydligt smidigare då man kan ha den kopplad till datorn hela tiden, inget strulande med koppla kablar mellan kamera och datorn, bara ta ur kortet från kameran och sätta i det i läsaren och kopiera över bilderna, för att sedan ta ur det ur läsaren och sätta tillbaka det i kameran och sedan formatera det, "fit for fight igen".

/kent
Dessutom så sparar man på batteriet i kameran!
 

MagnusCal

Aktiv medlem
Jag fick med en simpel kortläsare till mitt minneskort jag köpte till min D90 och det funkar perfekt men jag kan hålla med om att jag skulle ha velat få upp kameran som en hårddisk i utforskaren.

Nu till följdfrågan på den här diskussionen;

Ken Rockwell skriver att han så fort minneskortet varit i närheten av en dator så formaterar han kortet när han sätter tillbaka det i kameran för annars kan det bli korrupt.

Hur vanligt är det att det blir fel på minneskortet när det används av en dator?
Varför blir det fel och vad orsakar felet?
Om datorn bara läser från minneskortet, måste man fortfarande formatera?
 

Cronholm

Aktiv medlem
Man skall inte tro allt Rockwell säger. Det har aldrig hänt att något kort blivit korrupt för mig men jag kan ju ha haft tur.,
 

MagnusCal

Aktiv medlem
Nej tok heller, jag är alla gånger källkritisk... det var lite därför jag frågade här :)

Så i frågan om man måste formatera står det nu: 1-1

;)
 

Yurimasa

Aktiv medlem
Jag formaterar alltid, de gånger jag missat har det faktiskt hänt att det blivit korrupta filer.

Men tror att det handlar mer om att generellt försöka formatera det ofta, och inte att datorn skulle vara som någon slags elak virusspridare som infekterar minneskortet så fort det får chansen...
 

tettimul

Aktiv medlem
Jag fick med en simpel kortläsare till mitt minneskort jag köpte till min D90 och det funkar perfekt men jag kan hålla med om att jag skulle ha velat få upp kameran som en hårddisk i utforskaren.

Nu till följdfrågan på den här diskussionen;

Ken Rockwell skriver att han så fort minneskortet varit i närheten av en dator så formaterar han kortet när han sätter tillbaka det i kameran för annars kan det bli korrupt.

Hur vanligt är det att det blir fel på minneskortet när det används av en dator?
Varför blir det fel och vad orsakar felet?
Om datorn bara läser från minneskortet, måste man fortfarande formatera?

Det handlar inte om att minneskortet blir konstigt av att man läser av det i en kortläsare.
Det är om man plockar bort bilder genom att radera bilder från minneskortet i datorn eller kameran som problem kan uppstå.
Töm alltid minneskoret genom att formatera det i kameran, det fungerar bäst i längden. Så är det bara och det går fortare än alla andra metoder att ta bort bilder. Överför man bilderna till datorn finns ingen anledning att ha dom kvar på minneskortet för det mesta och då är det bara att formatera i kameran. Snabbt, smidigt och problemlösande
 

Tell

Aktiv medlem
Jag har aldrig formaterat ett minneskort och jag har aldrig haft problem med korrupta bilder eller nåt. Har då alltså använt minneskortläsare till både min fd D40 och min nuvarande D90. Funkar alldeles perfekt för mig.
 

tettimul

Aktiv medlem
Jag har aldrig formaterat ett minneskort och jag har aldrig haft problem med korrupta bilder eller nåt. Har då alltså använt minneskortläsare till både min fd D40 och min nuvarande D90. Funkar alldeles perfekt för mig.
Ännu.

Jag ifrågasätter inte att det fungerar för dig, men den dagen du får problem kan du tänka på att du borde ha formaterat. Vill du slösa tid på att radera filer på annat sätt än att formatera så är det helt ok för mig. Formatera minneskort är inte lika läskigt som att formatera sin hårddisk, det går fort och du får inte lika mycket problem i framtiden. Det är två knapptryckningar för att formatera och det rekommenderas av både kamera- och minneskortstillverkare.

Varför man ska formatera finns det gott om trådar om här, de handlar om trilskande minneskort av alla fabrikat som upphör att fungera men som fungerar efter formatering. Eller så kan man läsa någon kurs i datalagring eller liknande på universitet om man vill fördjupa sig men jag lovar att det går fortare att formatera och lita på att det är bäst.
 

MaagnusJ

Aktiv medlem
Den snabba formateringen i kameran är egetligen bara en snabbformatering, som man även kan göra med datorns hårddsk.

Den raderar (nollställer) bara den filen som anger vad som finns på kortet.
Bildern raderas inte utan finns kvar men kommer att skrivas över av de nya. Så någon koll av minneskortet görs inte då.

En "riktig" formatering skriver över bilderna också och tar därför länger tid. Denna märker också om det är andra fel på minneskortet.
 
ANNONS