Annons

bedrägeri?

Produkter
(logga in för att koppla)

119138

Avslutat medlemskap
Jag har annonserat ut ett objektiv på blocket och blivit kontaktad av två utländska köpare. Inget tjafs och snabba puckar. De vill sätta in pengar på mitt konto direkt. Varför skulle en amerikan köpa ett beg objektiv i sverige för 460 USD när de kostar 406 USD i staterna?

http://www.bhphotovideo.com/c/product/149629-USA/Canon_2562A002AA_EF_28_135mm_f_3_5_5_6_IS.html

Hello ,

Thanks for your message .. So i will be paying 460.00usd for the item with the shipping to my wife house in United State of America via Post office .So kindly get back to me with your PayPal Email address for the payment or get back to me with your bank details for the payment made as soon i receive the details needed for the payment of the item .

I Wait for your soonest mail .
Michiel .


On 8/24/09, Karl Eriksson <kal_erixon@hotmail.com> wrote:
Hi

Yes I still have it for sale,

/Kalle

--------------------------------------------------------------------------------
Date: Mon, 24 Aug 2009 20:51:26 +0200
Subject: Canon 28-135 3,6-5,6 IS USM Pris: 3 200:-
From: michieldiane@gmail.com
To: kal_erixon@hotmail.com

Hello ,

Do you still have this item for sale.

Michiel.


Vad är detta för bedrägeri?
 

matlep

Aktiv medlem
Ja det brukar väl funka så att de för över pengarna och du skickar objektivet sedan så upptäcker banken att pengarna inte finns och drar tillbaka dem från ditt konto och där står du utan objektiv.

Alternativt så tar de dina kontouppgifter och gör något skojjigt som att använda det för någon annat slags bedrägeri.
 

Enicar

Aktiv medlem
Bara att strunta i du har ju redan fattat att det inte kommer att gå rätt till.
Om du har tråkigt och gott om tid kan du utan att skämmas göra nåt i stil med det som beskrivs i länken nedan för några pengar kommer "köparen" inte att överföra till dig.

http://www.zug.com/pranks/powerbook/
 

Pekka M

Aktiv medlem
Ja det brukar väl funka så att de för över pengarna och du skickar objektivet sedan så upptäcker banken att pengarna inte finns och drar tillbaka dem från ditt konto och där står du utan objektiv.
Precis så går det till! Ett klassiskt Nigeriabrev går dessutom ut på att du ska skicka pengarna vidare till något utländskt konto och som tack för hjälpen får du behålla en viss procent. När banken upptäcker att det inte finns täckning för de första pengarna ställer de krav på dig för hela summan! Fast det är det inte frågan om här. Samma princip dock.

Skicka en rulle toalettpapper (om du känner för att betala för portot), men absolut inget mer värdefullt än så.

Skojigast med Powerbook-hämnaren är att han anger ett värde på 2000 dollar på försändelsen, vilket innebär att bedragaren faktiskt måste betala tullavgift för att lösa ut paketet. :)
 

119138

Avslutat medlemskap
tyvärr har jag redan gett dem långfingret :p Lite sugen på att skicka en toarulle va jag dock, men orkar inte...

Borde man polisanmäla sånt här? Dom har ju inte gjort något olagligt än så polisen skiter väll i det.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det finns en annan variant också.

1 säljer
2 köper och får 1ans bankkontonummer
2 lägger snabbt ut prylen till försäljning.
3 köper av 2 och får 1ans bankkontonummer.
3 betalar 1.
1 skickar till 2.

3 gör en polisanmälan mot 1.
 

Walle

Aktiv medlem
Det finns en annan variant också.

1 säljer
2 köper och får 1ans bankkontonummer
2 lägger snabbt ut prylen till försäljning.
3 köper av 2 och får 1ans bankkontonummer.
3 betalar 1.
1 skickar till 2.

3 gör en polisanmälan mot 1.
Måste vara trött, för jag fick läsa tre gånger innan jag fattade :D

Det finns så många "smarta" sätt att luras på, alla är inte så lätta att genomskåda även för någon med en allmänt kritisk inställning.

Men ibland kan det gå bra, mot alla odds!

Det gjorde det för mig när jag sålde min Sigma SD-9 med tre tillhörande objektiv. Kommer faktiskt inte ihåg var jag annonserade, kan ha varit blocket eller FS köp & sälj. Hur som helst så blev jag kontaktad av en Svensktalande herre bosatt i Bulgarien (minns inte). Han kunde dock presentera en Svensk address där namnet han uppgav stod skriven. Hur som helst så bestämde vi oss för att sköta det hela via payson. Inte förrän jag har skickat kartongen och ska registrera in det på payson upptäcker jag att Bulgarien inte finns med på deras lista över länder som de så att säga "stödjer" (kommer inte på något bättre uttryck..trött och dåsig på smärtstillande). Fuck, tänkte jag. Det var den kameran, några pengar lär jag inte se röken av..

Men dra på trissor, trots fel mottagarland angivet, och kameran skickad till Bulgarien, kom mina pengar direkt när köparen mottagit paketet :)

Och inga polisanmälningar mot varken mig eller någon annan :)
 

Poker

Aktiv medlem
Det där var det roligaste jag har sett på riktigt länge!

Finns även på blocket.
Jag skulle sälja ett displayskydd och personen ville köpa "produkten" som jag skulle skicka till afrika då hennes son fyller år.
Själv hette hon "hanna Jessica" med base i london.

Jag skrev att jag skulle besöka ALLA länder i hela afrika med start i london och ville träffa "henne", skrev också att jag har en kontakt på Bank Of England BOE.
Efter ett par mail slutade "hon" skriva.

240 kr värde och frakt på 400 kr.
jo tjena.

Men som jag alltid brukar skriva är nog den siste idioten inte född och det utnyttjar bedragarna skarpt.
 
ANNONS