Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp mig att välja datordelar...

Produkter
(logga in för att koppla)

T_M

Aktiv medlem
Tänkte köpa en ny dator... Vet ingenting om dagens datorer. Datorn ska användas till redigera film och bilder. Därför frågar jag er om mitt val

Moderkort: MSI P67A-C43 REV B3
Processor: Intel Core i7 2600K 3,4GHz I
Minnen: Corsair 16GB (4x4096MB) 1600MHz VENGEANCE
Hårddisk: OCZ SSD Vertex3 120GB MAX IOPS
Låda: Fractal Design Define R3, Svart
Nätdel: NätXFX Core Edition 450W

Fläktar:
Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1150rpm
Cooler Master Hyper 212 Plus

Windows 7 Home Premium 64-bit Svensk OEM, SP1

(Dvd, hårddisk 1TB finns sedan tidigare)

Har idag ett grafikkort som heter Nvidia Geforce 8500GT 512mb DDR2 duger den eller ska jag slå till på ett DDR3 kort och vilket i så fall?
 

j2^

Aktiv medlem
Du får bättre GPU-hjälp i premiere med ett GT4xx eller bättre. Men det förutsätter ju att du kör PremiereCS4 för partiell accelleration, eller CS5 för full accelleration.

Även PS CS4 drar _lite_ hjälp av CUDA-kort, och CS5 får lite mer hjälp.

I övrigt så är det ju en solid maskin.
 

smilfinken

Aktiv medlem
Ett kraftigare nätaggregat är en försumbar kostnad men gör mycket för stabiliteten
Tyckte också rent spontant att 450 W känns lågt specat idag. Ett Corsair HX (eller vad nu den modulära varianten heter) på 650 eller 750 W är mitt stalltips. Praktiskt att kunna välja exakt vilka kablar man vill ha i lådan.
 

reflux

Aktiv medlem
Det kommer förmodligen blir problem med VENGEANCE-minnena och Hyper 212-kylaren. KANSKE går att klämma in sista DIMMen under fläkten men risken är att det kommer att ta emot och att du måste montera bort kylflänsen på en av dem eller sätta fläkten som sugande istället för inblåsande. Vanliga Corsair XMS3-minnen fungerar lika bra och har inte samma problem så byt till det om du vill vara på den säkra sidan.
 

Twilice

Aktiv medlem
En så kraftig dator men så dåligt grafik kort. Fast å andra sidan behöver du nog inget bra grafik kort direkt. (men det verkar som om många grafikredigerande program går mot att integrera användning av både grafikkort och processor)

Fast jag kan inte mycket om det (än :p) Bara menar det verkar vara en hel del väldigt dyra grejer du har där och sen fortsätta med ett "dåligt" grafikkort. Nvidia GTX460 är ett ytters bra och billigt grafikkort.
 

T_M

Aktiv medlem
Tack för tipsen,


Då byter jag ut minnen till ett par andra
märket ADATA -2st - DDR3 8GB (KIT) 1600MHz DDR3-1600, PC3-12800,G-HS

Större Nätdel -> XFX 650W


Och sedan kikar jag på grafikkort... kanske -> Gigabyte Geforce GTX 460
 

iaken

Medlem
Tyckte också rent spontant att 450 W känns lågt specat idag. Ett Corsair HX (eller vad nu den modulära varianten heter) på 650 eller 750 W är mitt stalltips. Praktiskt att kunna välja exakt vilka kablar man vill ha i lådan.
Nätagget han valt är 80+, bronze certifierat. Kommer klara sig på den effekten såvida han inte ska göra tungt grafikkort eller väldigt många diskar m.m
 

smilfinken

Aktiv medlem
Nätagget han valt är 80+, bronze certifierat. Kommer klara sig på den effekten såvida han inte ska göra tungt grafikkort eller väldigt många diskar m.m
Må så vara, men det där "såvida han inte ska..." brukar i åtminstone mitt fall förändras över tiden - jag hade dragit på lite mer bara för att inte behöva köpa nytt psu nästa halvår. Å andra sidan har jag inte direkt koll på vad moderna etiketter som "80+, bronze" betyder (är det viktigare än wattangivelsen?), så jag kanske ska backa undan långsamt nu..
 

Krisiun

Aktiv medlem
Om du planerar att köpa en biffigare PSU så skulle jag kolla på Fractal Designs modulära Newton-serie. Väldigt smidigt då du bara behöver installera de kablar som du faktiskt använder (plus att det är väldigt stabilt, jag har 800 W varianten). Slänger du in ett sådant i en R3 kommer du få en väldigt "ren" burk vilket ger bra luftflöde...och ser snyggt ut också ;)
 

smilfinken

Aktiv medlem
Om du planerar att köpa en biffigare PSU så skulle jag kolla på Fractal Designs modulära Newton-serie. Väldigt smidigt då du bara behöver installera de kablar som du faktiskt använder (plus att det är väldigt stabilt, jag har 800 W varianten). Slänger du in ett sådant i en R3 kommer du få en väldigt "ren" burk vilket ger bra luftflöde...och ser snyggt ut också ;)
Corsair HX 750W (med 140 mm fläkt och modulära kontakter - vilket var lite min poäng också att det är himla trevligt med färre sladdar) finns för kampanjpris hos dustin just nu, 250 spänn billigare än Newton 800W för bara 50 W mindre effekt. Fast det är en rejäl kluns.. ;)

Å andra sidan är det ju lite overkill om man klarar sig med 450W inom överskådlig tid. Hittar dock bara en (hos dustin iaf) med lösa kablar under 500W, och den kostar mer än både Corsair och Newtons 650-wattare gör. Å andra sidan är den fläktlös, så där sparar man en ljudkälla på 20db.

(Nu har jag läst på om 80+ också, alla moderna Corsair-psu verkar vara certade och bronze eller bättre.)
 

Krisiun

Aktiv medlem
Corsair HX 750W (med 140 mm fläkt och modulära kontakter - vilket var lite min poäng också att det är himla trevligt med färre sladdar)
Ah, sorry, såg inte ditt inlägg, förlåt upprepningen. Som sagt räcker säkert 450W bra nu (en uppskattning vad man kan behöva finns på ex http://www.antec.outervision.com/).

Ett bra moderkort och bra PSU är dock en bra bas för ev framtida uppgraderingar. Har själv uppgraderat minnen, grafikkort, processor, hårddiskar,...men ofta behållt just moderkort och PSU "så länge det går" då dessa ofta brukar vara lite bökigare att byta ut ;)
 

T_M

Aktiv medlem
Tack för all feedback! Nu är datordelarna beställda

Det blev:

Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC
Nätdel: XFX Core Edition 650W
Minnen: 2st, Corsair 8GB (2x4096MB) 1600Mhz XMS3

Samt Intels SSD 510 120GB Disk efter att jag läst några trådar om stabilitet

Resten blev som jag skrev i början.
 

Jonas.M

Medlem
Fractal Design Define R3 chassit är inte det tystaste.Jag fick hänga upp hårddisken i gummiband och dämpa lådan på insidan rejält för att bli nöjd.
 

Krisiun

Aktiv medlem
Tack för all feedback! Nu är datordelarna beställda

Det blev:

Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC
Nätdel: XFX Core Edition 650W
Minnen: 2st, Corsair 8GB (2x4096MB) 1600Mhz XMS3

Samt Intels SSD 510 120GB Disk efter att jag läst några trådar om stabilitet

Resten blev som jag skrev i början.
Najs, kommer att bli en riktigt trevlig burk, slit den med hälsan :)
 
ANNONS