Annons

5D MK2 auto-iso

Produkter
(logga in för att koppla)

alf109

Aktiv medlem
Kanske finns flera trådar om detta, jag hittade dock ingen?

Auto iso på 5D MK2 väljer konstant så lågt iso som möjligt för att slutartiden skall vara 1/brännvidden, om det inte är så pass ljust att iso 100 ger kortare tid än denna. Jag undrar om det finns något sätt att få auto iso att välja en kortare tid? Hade en Nikon D90 förut och där kunde man välja en massa parametrar vilket var bra.

Jag tycker att just 1/ brännvidden är ganska förlegat när det gäller dagens högupplösta kameror, det ger alldeles för ofta oskarpa bilder.

Någon som vet något om detta? Eller om Canon planerar att göra något åt detta, det borde väl handla om mjukvara?
 

j2^

Aktiv medlem
Någon som vet något om detta? Eller om Canon planerar att göra något åt detta, det borde väl handla om mjukvara?
Ja, det handlar enbart om mjukvara. Ja, Nikons lösning är mer flexibel. Nej, jag tror inte att Canon kommer att byta system eftersom man nog troligen inte vill (Indirekt) säga att en konkurrent har ett "bättre" system.

Prestige är en sån märklig drivkraft ;)
 

elbe

Avslutat medlemskap
Jag tror du tittar för djupt i pixlarna på 5DII jämfört med D90.

Tittar du på en bild från 5DII i 100% på skärm är det som att titta bild i A0-storlek i skärmupplösning på 30 cm avstånd.

Motsvarande för D90 i 100% på skärm räcker till A1-format.

Men jag tycker som du att auto-iso är för låst vid 1/brännvidden. 40D hade en perfekt auto-iso då den stannade vid iso400 ända tills det blev så ljust att slutartiden 1/4000 inte var kort nog. Tyvärr så var det för många iso100-fanatiker som stimmade om "dåligt" auto-iso i 40D så Canon vek sej fr.o.m. 50D. Tyvärr så visste inte dessa iso100-fanatiker att en canonkamera presterar bäst vid iso400, vilket ju Canon visste och vet om än idag.
 

reflux

Aktiv medlem
Men jag tycker som du att auto-iso är för låst vid 1/brännvidden. 40D hade en perfekt auto-iso då den stannade vid iso400 ända tills det blev så ljust att slutartiden 1/4000 inte var kort nog.
Heh, snacka om att vi lever i skilda världar. För min del är det på höga ISO som en programmerbar autofunktion kommer till sin rätt. Om man ändå kör med fullt öppen glugg funkar i alla fall Tv-läget ok, då är det bara att ställa in slutartiden och fotografera.
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
På EOS 60D fungerar auto-ISO i M-läget. Bara att ställa in den tid och den bländare man vill ha och låta kameran välja ISO som passar. Kan man inte göra så med EOS 5DII?

Jag minns inte om EOS 40D kunde göra så, men med EOS 60D så kör jag nästan alltid med M-läget och auto-ISO.
 

elbe

Avslutat medlemskap
Jo, men du kan inte exponeringskompensera med auto-iso i M-läget.
(40D hade fast iso400 i M-läget.)
 

elbe

Avslutat medlemskap
Heh, snacka om att vi lever i skilda världar. För min del är det på höga ISO som en programmerbar autofunktion kommer till sin rätt. Om man ändå kör med fullt öppen glugg funkar i alla fall Tv-läget ok, då är det bara att ställa in slutartiden och fotografera.
Så hemskt skilda världar är det nog inte. Brukar själv Tv och autoiso frekvent då jag kan dra nytta av IS i dunkla miljöer och få en lugnare stigning upp mot iso3200. Väl där så kvittar det ju....
 

Brav

Aktiv medlem
Tyvärr så visste inte dessa iso100-fanatiker att en canonkamera presterar bäst vid iso400, vilket ju Canon visste och vet om än idag.
Ursäkta om jag frångår tråden lite, men betyder detta då alla Canonkameror ger ifrån sig bilder av, för kameramodellen, högsta tekniska kvalitet vid just iso 400? Om detta är rätt ska jag alltså försöka att alltid använda iso 400 om det inte krävs annat för en specifik tid eller bländaröppning.
 

PMD

Aktiv medlem
Jo, men du kan inte exponeringskompensera med auto-iso i M-läget.
Auto-lägen använder jag när det är bråttom att fånga en bild och när ljusförhållandena skiftar. Om man har tid att hålla på med exponeringskompensation så kan man lika gärna mäta manuellt och ställa in ett fast ISO-värde.

Men visst kan jag hålla med om att det är en brist. Det är snarare en generell kalibrering av ljusmätaren man vill kunna göra och inte vanlig exponeringskompensation.
 

elbe

Avslutat medlemskap
Ursäkta om jag frångår tråden lite, men betyder detta då alla Canonkameror ger ifrån sig bilder av, för kameramodellen, högsta tekniska kvalitet vid just iso 400? Om detta är rätt ska jag alltså försöka att alltid använda iso 400 om det inte krävs annat för en specifik tid eller bländaröppning.
Man "tjänar" inte mycket att gå på lägre iso än 400-800 för 5DII eller lägre än iso400 för någon xD, xxD, xxxD eller xxxxD fr.o.m. 20D, som kom 2004.
För Nikon D700, D3 och D3s gäller samma sak.

Se nedanstående DR-diagram för 5DII, 7D och 60D...
 

Bilagor

jonasandersson

Aktiv medlem
Jag känner att möjligheten att själv bestämma vid vilken slutartid om ISO skulle ändras vore perfekt. 1/brännvidden funkar för stillastående objekt men om man ska plåta något som rör sig men ändå vill ha lägsta möjliga ISO vill man kunna bestämma när ISO ska ändras. Bara en korkad begränsning om ni frågar mig
 

revox

Aktiv medlem
Jag gillar min canon, men begränsningen av auto-iso är ju otroligt dum.... Gör auto-iso nästan oanvändbart.

Extra arg blir man om man tänker på att det säkert bara behövs en fix i mjukvaran....

(sådärja, då fick jag gnälla lite! :) )
 

Mankan G

Aktiv medlem
Man "tjänar" inte mycket att gå på lägre iso än 400-800 för 5DII eller lägre än iso400 för någon xD, xxD, xxxD eller xxxxD fr.o.m. 20D, som kom 2004.
För Nikon D700, D3 och D3s gäller samma sak.

Se nedanstående DR-diagram för 5DII, 7D och 60D...
Det väldigt många missar är det estetiska. Det finns gott om tillfällen där jag skulle önska att jag tom hade ett lägre lägsta iso än 200 på mina Nikons. När motivet "kräver" en lagom lång slutartid ett visst skärpedjup för att bli snyggt. Plåtar mycket motocross och det är en enorm skillnad i krav på iso när den perfekta kominationen är 1/320 och f4-5,6 oavsett direkt sol eller knalldjup skugga vilket det kan vara på banan. Idag blir det då och då pol- eller gråfilter när ljuset är för starkt. Att då "tvingas" iso400 som lägsta vore inte mumma. Det går givetvis att slå av finessen men varför skall jag tvings göra det? Bara ytterligare ett moment att göra och sedan komma ihåg att slå på igen

Jo jag använder Nikon och deras så hyllade autoiso men inte heller den är perfekt. Jag skulle gärna se att det fanns ett läge för 1/brännvidden också. Eller egentligen ett X/brännvidden där X är valbart.

Jag har autoiso alltid påslaget. Finns liksom ingen anledning att så av den. Med Nikon så märks inte autoiso av förrän det behövs. Dvs inget förhöjt minsta värde eller andra kontigheter. Vill jag ha ett förhöjt lägsta värde så väljer jag sonika iso400 så utgår autoiso från det och träder in när den av mig valda längsta tillåtna slutartiden underskrids. Upp till det isovärde jag valt som max. Fungerar kalas för mina sportbilder när motivet bestämmer slutartiden.

För mer vardagliga motiv där slutartiden inte spelar någon roll för det estetiska så skulle jag föredra X/brännvidden. Det är viss skillnad i krav på längsta möjliga slutartid med en 24-120 i resp ände. Alltså inte exakt Canons implementation utan en utveckling av den. Dock skulle jag alla gånger föredra Nikons om jag tvingas välja.

Men slutklämmen är att autoiso är en riktig gudagåva. I alla fall såsom Nikon implementerat den. Finns ingen anledning att slå av den om du inte använder stativ eller verkligen vet med dig att du skall använda en längre slutartid än vad du valt som lägsta tillåtna....
 
Senast ändrad:

elbe

Avslutat medlemskap
Det väldigt många missar är det estetiska. Det finns gott om tillfällen där jag skulle önska att jag tom hade ett lägre lägsta iso än 200 på mina Nikons. När motivet "kräver" en lagom lång slutartid ett visst skärpedjup för att bli snyggt. Plåtar mycket motocross och det är en enorm skillnad i krav på iso när den perfekta kominationen är 1/320 och f4-5,6 oavsett direkt sol eller knalldjup skugga vilket det kan vara på banan. Idag blir det då och då pol- eller gråfilter när ljuset är för starkt. Att då "tvingas" iso400 som lägsta vore inte mumma. Det går givetvis att slå av finessen men varför skall jag tvings göra det? Bara ytterligare ett moment att göra och sedan komma ihåg att slå på igen
Jag tror inte att det är så många som missar det estetiska även om det kan verka så här i forumen. Här i forumen vill nog de flesta av de få som skriver här ha skärpa från hörn till hörn, detaljer a la hdr, frysta motiv m.m. Tack och lov så ser verkligheten utanför forumen helt annorlunda ut :)
Iso400 är mitt standardiso och inget "tvingande". Väljer ofta lägre då jag vill ha längre tider ibland.
Jo jag använder Nikon och deras så hyllade autoiso men inte heller den är perfekt. Jag skulle gärna se att det fanns ett läge för 1/brännvidden också. Eller egentligen ett X/brännvidden där X är valbart.
Det finns nog ingen perfekt autoiso. Canons är enkelt och bra, lätt att stänga av och sätta på. Nikons är oxå bra i.o.m. att det är lite mer konfigurerbart men även krångligare, mer krångel vid objektivbyten o.d. av vad jag sett.
Jag har autoiso alltid påslaget. Finns liksom ingen anledning att så av den. Med Nikon så märks inte autoiso av förrän det behövs. Dvs inget förhöjt minsta värde eller andra kontigheter. Vill jag ha ett förhöjt lägsta värde så väljer jag sonika iso400 så utgår autoiso från det och träder in när den av mig valda längsta tillåtna slutartiden underskrids. Upp till det isovärde jag valt som max. Fungerar kalas för mina sportbilder när motivet bestämmer slutartiden.

För mer vardagliga motiv där slutartiden inte spelar någon roll för det estetiska så skulle jag föredra X/brännvidden. Det är viss skillnad i krav på längsta möjliga slutartid med en 24-120 i resp ände. Alltså inte exakt Canons implementation utan en utveckling av den. Dock skulle jag alla gånger föredra Nikons om jag tvingas välja.
Jag tror inte att det är så stor skillnad i praktiken. Är slutartiden viktig så väljer jag den och autoiso bländaren. Är bländaren viktig så väljer jag den och autoiso tiden. Är tiden och bländaren viktig så blir det M med autoiso.
Men slutklämmen är att autoiso är en riktig gudagåva. I alla fall såsom Nikon implementerat den. Finns ingen anledning att slå av den om du inte använder stativ eller verkligen vet med dig att du skall använda en längre slutartid än vad du valt som lägsta tillåtna....
Jo, autoiso är en bra funktion och det är aldrig fel att lära sej dess egenskaper oavsett vilket kameramärke man har, slå på funktionen och glömma den eller välja manuellt. Huvudsaken är att man vet vad man gör.

Jag tror att Pentax har den bästa implementeringen av alla dslr-kameror. Det är nog det bästa från både Canons och Nikons autoiso.
 

Mankan G

Aktiv medlem
Det finns nog ingen perfekt autoiso. Canons är enkelt och bra, lätt att stänga av och sätta på. Nikons är oxå bra i.o.m. att det är lite mer konfigurerbart men även krångligare, mer krångel vid objektivbyten o.d. av vad jag sett.
Det beror på hur du använder prylarna. OM du vill att X/brännvidd ska gälla så är det lite knöligare. Dock inga jätteproblem om man lagt in en genväg till inställningsmenyn men visst är det ett extra och irriterande moment. Inte så farligt vid objektivbyte dock som inte (för mig) sker lika ofta som zoomning. Det är värre om man använder en zoom med stort omfång.

Som, jag tidigare skrev så skulle jag gärna ha bägge alternativen. Dvs både X/brännvidd OCH Nikons variant så jag kan välja. Bägge är bra men vid olika tillfällen
 

j2^

Aktiv medlem
Som, jag tidigare skrev så skulle jag gärna ha bägge alternativen. Dvs både X/brännvidd OCH Nikons variant så jag kan välja. Bägge är bra men vid olika tillfällen
Varvid jag helt plötsligt skulle vilja se en funktion som dessutom använder data från VR-sensorerna (Ja, jag är Nikonist) för att beräkna slutartid vs AutoISO.
 

Åland

Aktiv medlem
Och information från AF-systemet. ALLT på en gång!

Drömmen är väl att kunna plugga in datorn och trimma som bilkillarna gör.. Och olika alternativ i kameramenyerna. Auto-ISO-program efter motiv/situation.

Borde väl inte vara omöjligt om viljan finns.

//Johan
 

Mankan G

Aktiv medlem
Och information från AF-systemet. ALLT på en gång!

Drömmen är väl att kunna plugga in datorn och trimma som bilkillarna gör.. Och olika alternativ i kameramenyerna. Auto-ISO-program efter motiv/situation.

Borde väl inte vara omöjligt om viljan finns.

//Johan
Finns redan till viss del. Nikon Camera control heter den. Du kan sköta allt från datorn som du redan idag kan sköta via menyerna. Dock inte justera autoiso enligt våra nya önskemål

Jag kom på ett till trevligt alternativ. Använda VR sensorerna, ljusmätaren för att med hjälp av någon trevlig Fuzzy Logic algoritm beräkna hur fört motivet rör sig. :)
 

PMD

Aktiv medlem
Finns redan till viss del. Nikon Camera control heter den. Du kan sköta allt från datorn som du redan idag kan sköta via menyerna. Dock inte justera autoiso enligt våra nya önskemål
Poängen med att koppla datorn till kameran (i det här sammanhanget) vore att kunna "trimma" kameran på det sätt man vill. Vad jag vill ha är ett sätt att byta ut delar av firmware med egenskriven programkod. (För att det ska fungera på ett säkert sätt, så att man minskar risken för programvarukrascher, så gör man det med s.k. hooks i kamerans programvara, och programkoden man kan ladda ner i kameran påläggs restriktioner i vad den får göra).
 
ANNONS