Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tradera

Produkter
(logga in för att koppla)

rebpau

Avslutat medlemskap
Jag har länge gått och grubblat över buden på Tradera. Funderar på registrera mig och lägga ett bud. Till saken är den att när jag klickar på visa bud, så ser alltid budhistoriken konstig ut. Alltså varför buda en och samma person efter sig själv?

Det kan exempelvis se ut så här:

Person A 99 kr
Person A 100 kr
Person B 111 kr
Person B 112 kr
Person C 113 kr

Hittar bara på summorna, men varför buda person A efter sig själv liksom person B? Det verkar ju helskumt men jag ser ofta detta, så jag undrar helt enkelt om det finns en vettig förklaring? Är det något jag inte vem om budgivningen?
 

pepperazzi

Aktiv medlem
Är det inte så att man kan lägga ett maxbud, men Tradera bara ökar på auktionen med några kronor/tior beroende på belopp ifall det kommer in ett bud till under mitt maxbud.

Ex:
utpris 10kr
Jag lägger maxbud 50, auktionen ökar till 11kr
budare B lägger maxbud 25kr - auktionen hamnar på 26kr med mig som högsta budare (över säljare B, under mitt maxbud)
 

easyrider

Aktiv medlem
Jag har länge gått och grubblat över buden på Tradera. Funderar på registrera mig och lägga ett bud. Till saken är den att när jag klickar på visa bud, så ser alltid budhistoriken konstig ut. Alltså varför buda en och samma person efter sig själv?

Det kan exempelvis se ut så här:

Person A 99 kr
Person A 100 kr
Person B 111 kr
Person B 112 kr
Person C 113 kr

Hittar bara på summorna, men varför buda person A efter sig själv liksom person B? Det verkar ju helskumt men jag ser ofta detta, så jag undrar helt enkelt om det finns en vettig förklaring? Är det något jag inte vem om budgivningen?
automatisk budgivning.
 

Melker Humala

Aktiv medlem
Jag har länge gått och grubblat över buden på Tradera. Funderar på registrera mig och lägga ett bud. Till saken är den att när jag klickar på visa bud, så ser alltid budhistoriken konstig ut. Alltså varför buda en och samma person efter sig själv?

Det kan exempelvis se ut så här:

Person A 99 kr
Person A 100 kr
Person B 111 kr
Person B 112 kr
Person C 113 kr

Hittar bara på summorna, men varför buda person A efter sig själv liksom person B? Det verkar ju helskumt men jag ser ofta detta, så jag undrar helt enkelt om det finns en vettig förklaring? Är det något jag inte vem om budgivningen?
Sådär blir det om person B har lagt ett bud med budbetjänten på tex 112 kr men utropspriset kanske bara är 98 kr då kommer person a och lägger ett bud på 99 kr och genast blir överbjuden av betjänten person a höjer då sitt bud men betjänten är där automatiskt igen och lägger ett högre bud. När person C då lägger ett bud högre än Bs maxbelopp så bjuder ju inte betjänten över. Kolla på datumet och klockslaget för buden så klarnar det nog.

M
 

elgenper

Aktiv medlem
Jag har länge gått och grubblat över buden på Tradera. Funderar på registrera mig och lägga ett bud. Till saken är den att när jag klickar på visa bud, så ser alltid budhistoriken konstig ut. Alltså varför buda en och samma person efter sig själv?

Det kan exempelvis se ut så här:

Person A 99 kr
Person A 100 kr
Person B 111 kr
Person B 112 kr
Person C 113 kr

Hittar bara på summorna, men varför buda person A efter sig själv liksom person B? Det verkar ju helskumt men jag ser ofta detta, så jag undrar helt enkelt om det finns en vettig förklaring? Är det något jag inte vem om budgivningen?
Det är inte så skumt som det ser ut....

När man bjuder på Tradera, lägger man normalt redan från början in en summa som är max för vad man vill betala för prylen ifråga. Sen lägger systemet självt de bud som behövs för att precis bjuda över liggande bud, upp till denna gräns. Ibland sker buden så snabbt efter varann (när flera lagt bud med maxgräns), och då syns inte alltid alla ´steg i trappan´ i budhistoriken.

Poängen med detta är att man aldrig behöver betala mer än precis vad som behövs för att vinna, och detta utan att behöva bevaka auktionen hela tiden. Dessutom riskerar man inte att ´ryckas med´ i auktionen och gå högre än man egentligen tänkt sig, vilket alltför ofta händer på en ´levande´ auktion...
 

walter-g

Aktiv medlem
Det är inte så skumt som det ser ut....

När man bjuder på Tradera, lägger man normalt redan från början in en summa som är max för vad man vill betala för prylen ifråga. Sen lägger systemet självt de bud som behövs för att precis bjuda över liggande bud, upp till denna gräns. Ibland sker buden så snabbt efter varann (när flera lagt bud med maxgräns), och då syns inte alltid alla ´steg i trappan´ i budhistoriken.

Poängen med detta är att man aldrig behöver betala mer än precis vad som behövs för att vinna, och detta utan att behöva bevaka auktionen hela tiden. Dessutom riskerar man inte att ´ryckas med´ i auktionen och gå högre än man egentligen tänkt sig, vilket alltför ofta händer på en ´levande´ auktion...
Precis, så är det.Du kan på exvis 26 kr budet lägga ditt maxbud (ditt absoluta tak) 300 kr, men om budgivningen slutar på 48 kr så har du vunnit grejen på 48.Funkar bra, inga lurendrejerier.
 
ANNONS