Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny dator för bildbehandling och videoredigering

Produkter
(logga in för att koppla)

Danne B

Aktiv medlem
Här kommer mitt bidrag till det hela, undrar om jag kan skära ner på något och fortfarande ha en snabb dator.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1749821/2012-05-01
Det moderkortet går inte in i det chassit, då moderkortet är ATX, medans chassit bara tar m-ATX och m-ITX. Om du inte vet vad detta är för något, så benäms storleken på moderkorten på detta sett. Även chassina har detta i sina beskrivningar av vilka kort som ryms i dem.

2500 är väl okej, men du kan inte överklocka den då den är låst.
Vill du kunna överklocka måste du ha en 2500K.

Är du ute efter prestanda och att PS och andra program ska jobba snabbt, är det en 2600K du ska gå på. Den har Hyper Threading vilket gör att du får 4st virtuella kärnor, så datorn tror du har 8st. Men den kostar en slant mer.
 

Wictor Johansson

Aktiv medlem
Det moderkortet går inte in i det chassit, då moderkortet är ATX, medans chassit bara tar m-ATX och m-ITX. Om du inte vet vad detta är för något, så benäms storleken på moderkorten på detta sett. Även chassina har detta i sina beskrivningar av vilka kort som ryms i dem.

2500 är väl okej, men du kan inte överklocka den då den är låst.
Vill du kunna överklocka måste du ha en 2500K.

Är du ute efter prestanda och att PS och andra program ska jobba snabbt, är det en 2600K du ska gå på. Den har Hyper Threading vilket gör att du får 4st virtuella kärnor, så datorn tror du har 8st. Men den kostar en slant mer.
Jaha då är jag med! Har bytt moderkortet nu till ett annat.

Alltså jag kommer inte överklocka datorn eller så men hyper threading verkar ju onekligen intressant. Kör mestadels Lightroom enbart sen småjusteringar i PS.

Är 400w lite snålt? 550-600w?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1750737/2012-05-01

Så tacksam för tipsen!
 

Danne B

Aktiv medlem
Jaha då är jag med! Har bytt moderkortet nu till ett annat.

Alltså jag kommer inte överklocka datorn eller så men hyper threading verkar ju onekligen intressant. Kör mestadels Lightroom enbart sen småjusteringar i PS.

Är 400w lite snålt? 550-600w?

Så tacksam för tipsen!
Ska du enbart köra med den "inbyggda" grafiken funkar det med 400w, men om du ska ha grafikkort så blir det i minsta laget. Men personligen skulle jag istället gå på ett nätagg som är märkt 80+, för att få ett stabilt nätagg som levererar det den ska.

Nätaggregat är nog den viktigaste komponenten i en dator, för om den går sönder, kan den slå ut det mesta andra i burken. Har kompisar som fått byta både det ena och andra efter att nätaggen gått.
 

BertJ2

Aktiv medlem
Du ska inte ha ytterligare en (TB) disk, till för lagring och programfiler (enbart ha systemet på SSD)?
Jag plockar det från min gamla dator (2 + 1 TB). Att ha en ytterligare en SSD som cache till de stora diskarna verkar vara intressant. Måste man ha Intel SSD då?
 

skog1s

Aktiv medlem
Jag plockar det från min gamla dator (2 + 1 TB). Att ha en ytterligare en SSD som cache till de stora diskarna verkar vara intressant. Måste man ha Intel SSD då?
Du behöver inte köpa en till SSD för cache! Köp mer Ram-Minne istället (gärna 16GB) och läs denna tråden på Sweclockers! Bättre, billigare och mycket snabbare! Och det är inte svårt alls att fixa.

Sen att många rekommenderar Ivy Bridge framför Sandy Bridge till folk som vill ha "en blixtsnabb dator" tycker jag är sorgligt!

Då själva processorn i Ivy familjen inte har några större prestandamässiga överraskningar jämfört med Sandy familjen! Dom pengarna kan man göra annat roligt för!
 

BertJ2

Aktiv medlem
Du behöver inte köpa en till SSD för cache! Köp mer Ram-Minne istället (gärna 16GB) och läs denna tråden på Sweclockers! Bättre, billigare och mycket snabbare! Och det är inte svårt alls att fixa.

Sen att många rekommenderar Ivy Bridge framför Sandy Bridge till folk som vill ha "en blixtsnabb dator" tycker jag är sorgligt!

Då själva processorn i Ivy familjen inte har några större prestandamässiga överraskningar jämfört med Sandy familjen! Dom pengarna kan man göra annat roligt för!
Men priset är ju nästan samma (i7-3770 kostar 90 kr mer än i7-2600 på Inet) så varför inte köpa Ivy? Även om CPUns prestanda inte ökat något väsentligt så har de inbyggda grafikkretsarna fått en rejäl prestandaökning. Vet inte om man har någon nytta av detta vid bild- och video-redigering dock.
 

Danne B

Aktiv medlem
Sen att många rekommenderar Ivy Bridge framför Sandy Bridge till folk som vill ha "en blixtsnabb dator" tycker jag är sorgligt!

Då själva processorn i Ivy familjen inte har några större prestandamässiga överraskningar jämfört med Sandy familjen! Dom pengarna kan man göra annat roligt för!
Några större prestandaförbättringar blev det ju inte, förutom på grafikdelen, som fick ett rejält uppsving. En fördel för de som vill köra på den integrerade grafiken i processorn.
Sen drar de mindre ström och ska ha lägre värmeutveckling, vilket gör att de borde gå tystare.
Sen vad jag fattat så kostar de inte mycket mer än föregångaren heller?
 

Danne B

Aktiv medlem
Men priset är ju nästan samma (i7-3770 kostar 90 kr mer än i7-2600 på Inet) så varför inte köpa Ivy? Även om CPUns prestanda inte ökat något väsentligt så har de inbyggda grafikkretsarna fått en rejäl prestandaökning. Vet inte om man har någon nytta av detta vid bild- och video-redigering dock.
Vid bild och video-redigering används i första hand processor och RAM-minne. Så du kan ha vilken grafikdel du vill, integrerad eller värstingkort. Det spelar ingen roll.
Om du video-redigerar med vissa avancerade program (t.ex. Adobe Premiere PRO), så finns det stöd för CUDA och då kan ett grafikkort vara lönt.

Edit: Kan väl tillägga att en fördel med grafikkort, är att du kan ansluta flera skärmar. Något jag inte skulle kunna klara mig utan. :)
 

skog1s

Aktiv medlem
Hade fel (eller läste för snabbt :) )

Vid bild och video-redigering används i första hand processor och RAM-minne. Så du kan ha vilken grafikdel du vill, integrerad eller värstingkort. Det spelar ingen roll.
Om du video-redigerar med vissa avancerade program (t.ex. Adobe Premiere PRO), så finns det stöd för CUDA och då kan ett grafikkort vara lönt.

Edit: Kan väl tillägga att en fördel med grafikkort, är att du kan ansluta flera skärmar. Något jag inte skulle kunna klara mig utan. :)
Först en oftopic fråga! Kan man inte "citera flera" här på Fotosidan ? (ny här, och skulle vilja svara fler)

Läste väl lite för fört innan, men tänkte på Ivy Bridge E Socket 2011 och mervärdet på processorn + väldigt dyra moderkort.

Ivy Bridge 1155 (MED ett K) är helt klart värt ett köp/uppgradering.

Jag sitter själv på:

2600K @ 4.0GHz (vill spara den lite, men har haft den uppe i 4.7 ++) på sluten vattenkylning.

AsRock P67 Extreme 4
X-25 80GB G2
16GB 1600MHz
HD 6950 2GB
(9 TB mekaniska diskar för lagring)

Och att uppgradera från ett "AMD 4800+X2 system" var himmelriket!

Och fördelen med att ansluta flera skärmar som du skriver Danne B är underbart! Sitter själv på 3st 24" skärmar!
Och visst är det en fördel att kunna "trycka in mer info" i hjärnan! Istället för att taba upp/ner hela tiden.

Tack för ett underbart forum alla!! Som ligger på en väldigt hög nivå!! Önskar att jag hittat hit för 10 år sen.
 

Sudret

Aktiv medlem
Ny dator för mig med till behandling av bilder.

Jag funde på att köpa en dator för behndling av bilder och hittade denna till ett bra pris och i mina ögorn bra prestanda, är det någon som har några åsikter, kommer den att funka? Skall köra Photoshop & Elements mm. Det jag kunde se var att det fanns plats för att sättta in ett par diskar till som jag vill kunna spegla med varandra för att öka säkerheten och att inte förlora bilder vid en ev. trasig disk!

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=741862#extra
 

Danne B

Aktiv medlem
Jag funde på att köpa en dator för behndling av bilder och hittade denna till ett bra pris och i mina ögorn bra prestanda, är det någon som har några åsikter, kommer den att funka? Skall köra Photoshop & Elements mm. Det jag kunde se var att det fanns plats för att sättta in ett par diskar till som jag vill kunna spegla med varandra för att öka säkerheten och att inte förlora bilder vid en ev. trasig disk!

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=741862#extra
Beror ju på hur höga krav du har. Det är lågbudget och gamla grejer rakt igenom i den burken.
Moderkortet är flera generationer gammalt bl.a.

Själv skulle jag aldrig köpa en ACER, då mina och vänners erfarenheter av det märket inte är goda, om man säger så. ;)
 

Danne B

Aktiv medlem
Först en oftopic fråga! Kan man inte "citera flera" här på Fotosidan ? (ny här, och skulle vilja svara fler)

Läste väl lite för fört innan, men tänkte på Ivy Bridge E Socket 2011 och mervärdet på processorn + väldigt dyra moderkort.

Ivy Bridge 1155 (MED ett K) är helt klart värt ett köp/uppgradering.

Jag sitter själv på:

2600K @ 4.0GHz (vill spara den lite, men har haft den uppe i 4.7 ++) på sluten vattenkylning.

AsRock P67 Extreme 4
X-25 80GB G2
16GB 1600MHz
HD 6950 2GB
(9 TB mekaniska diskar för lagring)

Och att uppgradera från ett "AMD 4800+X2 system" var himmelriket!

Och fördelen med att ansluta flera skärmar som du skriver Danne B är underbart! Sitter själv på 3st 24" skärmar!
Och visst är det en fördel att kunna "trycka in mer info" i hjärnan! Istället för att taba upp/ner hela tiden.

Tack för ett underbart forum alla!! Som ligger på en väldigt hög nivå!! Önskar att jag hittat hit för 10 år sen.
Jag tror du menar SB-E, alltså Sandy Bridge-E. IB-E finns inte och kommer troligtvis inte börja tillverkas, ser det ut som.
Har själv SB-E 3930K och är supernöjd. (Troligtvis fortfarande den snabbaste datorn här på FS :) )

K-modellerna är bara en idé om man har tänkt sig att överklocka processorn, då dessa är upplåsta. Har man inte tänkt att överklocka kan man lägga pengarna på annat istället och köpa en utan K.

Fördelen jag ser det med flera skärmar är att man kan ha verktyg på en skärm och se hela bilden man redigerar på en annan. Sen om man har ytterligare en, kan man ha ytterligare grejer lätt åtkomligt. T.ex. "ljusbord" med andra bilder du ska redigera som du snabbt kan välja bland.
 

Kimster

Aktiv medlem
Vid bild och video-redigering används i första hand processor och RAM-minne. Så du kan ha vilken grafikdel du vill, integrerad eller värstingkort. Det spelar ingen roll.
Om du video-redigerar med vissa avancerade program (t.ex. Adobe Premiere PRO), så finns det stöd för CUDA och då kan ett grafikkort vara lönt.

Edit: Kan väl tillägga att en fördel med grafikkort, är att du kan ansluta flera skärmar. Något jag inte skulle kunna klara mig utan. :)
Premiere/Photoshop CS6 har även stöd för AMDs OpenCL teknik (vissa funktioner), som är en variant av CUDA, dock inte lika effektiv enligt mina källor. Men sitter man på t.ex. en viss typ av MacBook Pro så kan man alltså numer dra nytta av det av GPUn också.
http://www.adobe.com/se/products/premiere/mercury-playback-engine.html
http://blogs.amd.com/fusion/2012/04/16/adobe-and-amd-bring-opencl-powered-real-time-editing-and-effects-to-adobe-premiere-pro-cs6/
http://blogs.amd.com/fusion/2012/04/24/adobe-and-amd-enable-brilliant-experiences/
 

Sudret

Aktiv medlem
Beror ju på hur höga krav du har. Det är lågbudget och gamla grejer rakt igenom i den burken.
Moderkortet är flera generationer gammalt bl.a.

Själv skulle jag aldrig köpa en ACER, då mina och vänners erfarenheter av det märket inte är goda, om man säger så. ;)
Tack för svar vi backar på denna!
 

gren1

Medlem
Synpunkter?

Ok, att man hakar på här? Verkar dumt att starta ny tråd.
Fått ett förslag på dator med komponenterna nedan. Kom gärna med synpunkter!. Inte mitt ämne sas

Cooler Master Silencio 550 ATX

Cooler Master GX Lite - 600W

Gigabyte GA-Z77X-UD5H 1155

Core i7-3770 3,5GHz1155 BOX

G.Skill NT Value16GB DDR3-1333

Gigabyte ATi HD7770 1GB GDDR5

OCZ Solid 3 SATA3 SSD 120GB2.5

West.D. WD10EARX 1TB 64MBSATA31

Sony/NEC 5280S DVD±RW 24x DL
 

Danne B

Aktiv medlem
Ok, att man hakar på här? Verkar dumt att starta ny tråd.
Fått ett förslag på dator med komponenterna nedan. Kom gärna med synpunkter!. Inte mitt ämne sas

Cooler Master Silencio 550 ATX

Cooler Master GX Lite - 600W

Gigabyte GA-Z77X-UD5H 1155

Core i7-3770 3,5GHz1155 BOX

G.Skill NT Value16GB DDR3-1333

Gigabyte ATi HD7770 1GB GDDR5

OCZ Solid 3 SATA3 SSD 120GB2.5

West.D. WD10EARX 1TB 64MBSATA31

Sony/NEC 5280S DVD±RW 24x DL
Ser väl bra ut överlag, tycker jag.

Det enda jag skulle vilja anmärka på är nätagget och minnena.

Dumt att snåla in på nätagget, som är en av de viktigaste komponenterna i datorn. Billiga komponenter kan snabbt gå sönder och kan då ta med sig flertalet andra, såsom moderkort, grafikkort, hårddiskar etc. (varit med om det).

Minnena fungererar väl, men är kanske inte de bästa om du nu vill överklocka processorn (då du kollar på en K-modell). Iofs är det ju inga större pengar mellan 3770 och 3770K, men lite kan du ju spara in, om du inte ska klocka den.
 
ANNONS