Annons

Nikkor 200-500 med trög bländare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Per

Aktiv medlem
Mitt 200-500 har börjat bete sig knepigt, jag antar i alla fall att det är objektivet som strular - D7200 visar "err" i displayen efter vare bild. Slår jag av och på igen kan jag ta en ny bild innan jag får "err" igen, osv. Inga problem på full glugg, men händer så fort jag bländar ner från 5,6, dock inte i brännviddsområdet 200-240 mm cirka.

Nån solklar diagnos? Jag får en känsla av att det är bländaren som kärvar? Har testat att putsa av kontakterna, och huset har nyligen varit inne på "check & clean" - så mycket mer kan man väl inte göra själv utan det är bara att lämna in på service antar jag? Men det vore ju ändå kul att höra om det är nåt uppenbart som spökar?

Per
 

ehrsa

Aktiv medlem
Mitt 200-500 har börjat bete sig knepigt, jag antar i alla fall att det är objektivet som strular - D7200 visar "err" i displayen efter vare bild. Slår jag av och på igen kan jag ta en ny bild innan jag får "err" igen, osv. Inga problem på full glugg, men händer så fort jag bländar ner från 5,6, dock inte i brännviddsområdet 200-240 mm cirka.

Nån solklar diagnos? Jag får en känsla av att det är bländaren som kärvar? Har testat att putsa av kontakterna, och huset har nyligen varit inne på "check & clean" - så mycket mer kan man väl inte göra själv utan det är bara att lämna in på service antar jag? Men det vore ju ändå kul att höra om det är nåt uppenbart som spökar?

Per
Hej!
När 200-500 kom för kanske tre år sedan så hade jag ett av de första exemplaren som Scandinavian photo sålde, den fungerade bra tills det blev kallare ute, och vid +-0° och kallare så betedde sig bländaren så som du beskriver och det stod 'Err' i kameran.. Provade även med en annan kamera och det blev exakt likadant.. Varmare än +-0° så fungerade allt.. Lämnade in det till Nikon och det drog ut på tiden, problem med reservdelar sa man.. Efter tre månaders väntan fick jag ett helt nytt objektiv, det har fungerat utan några problem.. Kanske är det samma problematik..?
Hälsn!
 

joakim d

Aktiv medlem
Ett mer allmänt råd, för jag vet inget om detta objektiv, är att rengöra kontakterna på objektivfästet med en putsduk för att se till att kommunikationen mellan kamera och objektivfungerar
 

Per

Aktiv medlem
Jo, jag har som sagt putsat av kontakterna, det är väl nästan det enda man kan göra själv. Garantin på ett (1) år känns plötsligt väldigt futtig..?

Per
 
ANNONS