Annons

Blixt till Nikon D500

Produkter
(logga in för att koppla)

Bobani17

Medlem
Hej!

Jag har en Nikon D500 som jag älskar, jag har nyligen börjat prova lite Macro foto, och även fast ja vet att D500 inte är den bästa kameran för det har jag haft rätt kul med det. Jag har en Tamron SP 90 Macro objektiv som ja just köpt.

Nu till problemet. Jag insåg snabbt att man behöver sjuukt mkt ljus, så jag gick o köpte en ringblixt, jag köpte en relativt billig, en Aputure Amaron HN100, som jag faktiskt blev lite besviken på när det gäller styrkan.. kanske inte är så konstigt ioförsig för en tusenlapp.

Jag tror jag skulle behöva en proper blixt och softbox..
Jag skulle ju gärna vilja vara portabel, så inga direkta studiogrejjer, gärna ngt man kan vika ihop o få ner i kameraryggan.. har ni ngr tips?
 

Ventures

Aktiv medlem
Sb-5000 vore ju idealisk och funkar via inbyggd radiotrigger med D500.
Kanske utanför budget och fortfarande ovanliga på begagnatmarknaden. Annars funkar ju de flesta nikonblixtar. Med kabel om inte IR -styrning skulle finnas på D500 för "off the camera".
 

Bobani17

Medlem
Tack för tipset!
Dock är SB-5000 lite ur min budget (ganska mkt faktiskt, haha)
Ja det blir nog att ha en kabel till den, ser inte det som ett problem.
Ngt tips på en portabel bra softbox?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag hade tittat på Godox.
V860IIN, ungefär som en SB5000.
V1
Sen finns ju AD-serien som man inte kan montera på kameran om man vill ha mer kräm. 200 400 600
Alla funkar med en Godoxtrigger, en S-bracket o så en softbox på den o stativ under.

Sen kan jag inte säga om det är optimalt för macrofoto. De är som vanliga blixtar.
 

Bobani17

Medlem
Jag har börjat titta rätt rejält på Godox V1 faktiskt..
Funkar den med D500? (Finns väl ingen anledning till att den inte skulle göra det)
Dock finns den ju inte tillgänglig i sverige.. så man får väl leta lite.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Ja om du köper Nikon-varianten (N).
Sen om man använder manuella blixtar som macrofotografer tydligen ofta gör så kan det vara ekonomiskt smartare att köpa manuella blixtar.
Tror Yongnou 560 är sådana.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Skaffa något som fungerar med high speed synk. Har inte testat blixt på D500 men för mina övriga hus så har jag alltid haft HSS aktiverad. Särskilt om man är ute efter flygande insekter så behövs HSS
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det gör alla uppräknade Godox.... tja AD400 vet jag inte men förutsätter eftersom att 400 tillhör samma blixtfamilj som AD200 & AD600.
 

Bobani17

Medlem
Ok, grymt!
Det lutar nog mot godox V1 faktiskt.
Den finns ju inte i sverige, har ni ngr förslag på vart man kan hitta den till bra pris?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Flashgear.net är pålitliga.
Men det är USA.
Camera.nu

Tim Payne(Flashgear.net) driver en FB grupp för OCF.
Speedlight and Strobe Fundamentals. A beginners guide to learning OCF.

Han kanske ahr bättre förslag för just macro, det kostar inget att fråga...

V1an är en ripoff på Profotos blixt och Profoto har gått till domstol så .... passa på.

Kan prova Cameranu.nl i holland. Fruktansvärt snabba på att leverera.
 

Bobani17

Medlem
haha okej, nu är den iallafall beställd. det blev från Cameranu.nl
bra sida faktiskt, förutom det faktum att när man ändrar språk till engelska så händer typ ingenting =)

vart hittar man "sladd" kan man köpa en vanlig Nikon, eller måste man ha ngt annat?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Nä ingen sladd.
Du köper en Godox radiotrigger till Nikon.
Sen kan du trigga alla Godox blixtar.
Tror Godox släppte en ny trigger nyligen.
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag menar, lär väl vara lite billigare? Annars måste man köpa sändare och mottagare, eller?
Vill du ha fullkopplad Nikon så kolla efter SC-17 eller sc-29 eller motsv. Säljs begagnad för någon hundring eller två då och då. Enklare synkkablar och kopior finns också. Kolla efter tillbehör.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag menar, lär väl vara lite billigare? Annars måste man köpa sändare och mottagare, eller?
Mottagaren är såvitt jag förstått inbyggd i alla Godox dyrare blixtar. (Alla uppräknade. Jag kan inte tänka mig att v1 skulle vara utan det.)
En bra trigger så kan du styra effekten mellan blixtars grupper på själva triggern.
Det går inte med en sladd.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Aldrig hört att sändare inte funkar.
Profotos skall vara bättre kvalitet men priset är därefter.
Däremot vanligt att man inte lyckas ställa in dem rätt i stridens hetta.
 

Bobani17

Medlem
okej.
kommer man undan med ngn av dom lite billigare sändarna eller måste man gå till värstingmodellen för att få med allt?

kommer ju som sagt mest använda den för Macro, där jag med största sannolikhet håller blixten i ena handen, det är lite grann därför ja inte känner jag behöver en sändare.. det enda jag vill är att ha full funktionalitet och att den ska vara pålitlig.
 
ANNONS